اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس:

سینمای دینی در تمام ژانرها توان جاری بودن را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس بیان معتقد است که سینمای دینی در تمام موضوعات سینمایی و ژانرها توان جاری بودن را داراست.

سینمای دینی در تمام ژانرها توان جاری بودن را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا شرف‌الدین از سینماگران و تهیه‌کنندگان ایرانی است و هم‌اکنون ریاست انجمن سینمای جوان دفاع مقدس را داراست، وی همچنین در حیطه تهیه و تولید فیلم تجاربی داشته است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرگزاری فارس در حاشیه هفتمین جشنواره فیلم رویش با این سینماگر ایرانی است.

* فارس: آقای شرف‌الدین اگر بخواهید سینمای ارزشی دینی را توصیف کنید چه توضیحی برای آن دارید؟
شرف‌الدین: نگاه دینی یک نگاه دنیوی نیست. یعنی بشر نمی‌تواند نگاه دینی را خلق یا تحلیل کند، بلکه این انبیا الهی و وحی است که این نگاه را برای ما می‌آورد در این صورت، هر موضوعی که انتخاب کنیم، دین می‌تواند در آن ورود کند و نظر بدهد چراکه دین برای تمام بخش‌های زندگی نکات زیبایی را برای بیان کردن دارد.

* فارس: مهم‌ترین بیان یک اثر دینی چه چیزی باید باشد؟
شرف‌الدین: اخلاق و کردار یکی از مولفه‌های اصلی یک اثر دینی است. نکته دیگر اینکه در معرفت دینی و نیایش، وضعیت روحی و روانی کسی که اثری را خلق می‌کند، بسیار موثرتر از کسی که خلاف این حرکت را انجام می‌دهد، است و وقتی فرد دچار یک ناهماهنگی است اثر تأثیرگذاری در نفی آن فسق نخواهد ساخت بنابراین اگر آثار سینماگران در جشنواره رویش فاقد وزن دینی است به این دلیل است که خالق آن اثر فاقد معیار وزن دینی است.

* فارس: به نظر شما چرا پس از گذشت ۶ دوره از جشنواره رویش سینماگران در بیان مفهوم دینی در آثارشان با خود درگیر هستند؟
شرف‌الدین: آثار رسیده به جشنواره، برآوردی از وضعیت فکر و اندیشه مردم به ویژه نسل جوان و اندیشمند است و از حقیقت دین بی اطلاع اند و اساساً این حقیقت را درک نکرده اند که آن را در فیلم کوتاه یا بلندشان نمایش بدهند چراکه  معدود فیلم‌های خوبی که در حوزه مباحث فیلم دینی ساخته شده است مانند رنگ خدا، تولد یک پروانه یا بچه‌های آسمان، همه فیلم‌هایی هستند که به مغز و درون مایه دین پرداخته‌اند نه به صورت دین، آنچه که از برآیند این آثار به دست می‌آید همانی است که ما در جشنواره رویش آن را تحقیق و تفحص می‌کنیم. این نتیجه برای این به دست می‌آید که آنها اهل تحقیق و پژوهش هستند و اصل دین را چنان درک کرده‌اند که در آثارشان جاری می‌شود.

* فارس: می‌توانید بگویید که این مشکلات از کجا نشأت می‌گیرد؟
مشکل سینمای دینی، بی اطلاعی و نداشتن درک صحیح فیلمسازان از دین است چراکه در این شرایط افرادی نادانسته به مباحثی پرداخته‌اند که اتفاقاً آنها مفهوم واقعی دین است، دین در واقع شیوه‌ای از زندگی است و یک منش و رفتار است گونه‌ای از زندگی است که انسان انتخاب می‌کند و زمانی که اینگونه برگرفته از وحی و تعالیم انبیا باشد، دین نامیده می‌شود و خدا آن را فطرت می‌نامد و می‌گوید دین منطبق بر فطرت انسان است.

* فارس: به طور کلی جشنواره فیلم رویش هفتم عملکردش تاکنون چگونه بود‌ه است؟ 
شرف‌الدین: دین یک ژانر نیست، سینمای دینی نمی‌تواند یک ژانر باشد، سینمای دینی یک نگاه است که می‌تواند در انواع ژانرها ساری و جاری باشد و این نگاه دینی در هر اثری که وجود داشت، می‌توانیم آن اثر را دینی معرفی کنیم. این نگاه در واقع جهانی را برای ما ترسیم می‌کند که ما به اصطلاح آن را جهان ترسیمی وحی می‌دانیم.

* فارس: پیش‌بینی شما در مورد آینده جشنواره فیلم رویش چیست؟
شرف‌الدین: جشنواره به صورت سالانه برگزار می‌شود و تا سال بعد هیچ برنامه‌ای وجود ندارد و این نیاز زمان‌بندی دارد و در اصول تربیت گفته می‌شود که رفتارهای کوتاه‌مدت تأثیرگذار نیست، هر رفتاری باید با تکرار همراه باشد تا تثبیت شود، بنابراین اگر می‌خواهیم فیلمسازان به سمت مفهوم واقعی فیلم دینی سوق داده شوند، نباید منتخبین جشنواره‌ها را رها کنیم، باید برنامه‌ریزی کرد، همچنین می‌توان برای آنها دوره‌های آموزشی گذاشت و آنها را با افراد مشاور و متخصص در دین آشنا و مرتبط کرد تا راهکارها را بشناسند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول