اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام رضا‌نژاد خبر داد:

همایش اسلام و مسیحیت ارتدوکس در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: همایش اسلام و مسیحیت ارتدوکس آبان ماه سال جاری در قم برگزار می‌شود.

همایش اسلام و مسیحیت ارتدوکس در قم برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام عزالدین رضا‌نژاد در نشست خبری پیش از ظهر امروز که در جامعةالعلوم قم وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد، اظهار کرد: همایش اسلام و مسیحیت ارتدوکس به همت نمایندگی جامعةالمصطفی ‌العالمیه در کشور گرجستان و با همکاری کلیسای ارتدوکس این کشور و سایر نهادهای مذهبی تفلیس و قفقاز،‌ چهارم آبان ‌ماه سال جاری در قم برگزار می‌شود.
وی با اعلام برگزاری این همایش در مدرسه امام خمینی(ره) افزود: هرچند ارتباط میان ایران و گرجستان در طول تاریخ دارای فراز و نشیب‌های گوناگون بوده است اما پس از فروپاشی نظام کمونیستی شوروی و با وجود دو آیین متفاوت در میان مردم دو کشور، روابط صمیمانه ایران و گرجستان بیشتر شده است.
رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی هدف از برگزاری این همایش یک روزه را ایجاد ارتباط بین ادیان و افزایش مذاکره و مراوده فرهنگی میان مراکز علمی دانست و گفت: 84 درصد جمعیت گرجستان را مسیحیان ارتدوکس تشکیل می‌دهند و سایر ادیان از جمله اسلام در اقلیت بسر می‌برند هرچند میان مسیحیان ارتدوکس نیز اختلافاتی وجود دارد چنانکه ارتدوکس‌های شرق اروپا با پیروان این مذهب در غرب این قاره دارای تفاوت‌هایی هستند.
وی عنوان کرد: موضوعات محوری این همایش، هویت فرهنگی، گفت‌وگو و تبادل فکری ادیان، نهاد خانواده و جامعه،‌ نقش دین در مسائل اجتماعی و نیز نقش علم در مسائل اجتماعی هستند.
رضانژاد به حضور کارشناسان مسیحی با مذاهب غیر ارتدوکس در این همایش اشاره کرد و افزود: طبق هماهنگی با بخش ادیان و مذاهب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار شده است که از برخی شخصیت‌های مذهبی مسیحی داخلی نیز در این همایش استفاده شود و بر همین اساس سراسقف سرکیسیان یکی از کشیش‌های ایرانی را همراه با مقاله‌ای به این همایش معرفی کرده است.
وی با بیان اینکه حضور شخصیت‌های مسیحی غیر ارتدوکس موجب تقریب بین مذهبی علاوه بر تقریب بین ادیانی می‌شود، تصریح کرد: حدود 40 مقاله از سوی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و طلاب و محققان جامعةالمصطفی و نیز اساتید گرجستانی به این همایش رسیده است که برخی از آنها در این همایش ارائه می‌شوند.
دبیر علمی همایش اسلام و مسیحیت ارتدوکس به همکاری مراکز علمی و مذهبی گرجستانی در برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: دانشگاه آندریای مقدس، دانشگاه بین‌المللی قفقاز گرجستان و کلیسای ارتدوکس این کشور از همکاران خارجی این همایش هستند ضمن اینکه مجمع عالی حکومت اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در داخل کشور ما را در این زمینه یاری خواهند داد.
وی گفت: در مجموع هدف علمی این همایش ایجاد زمینه‌های هم‌اندیشی مسیحیان و مسلمانان است تا بدین وسیله ثمرات مفیدی برای جامعه جهانی به ارمغان آورده و نیز توطئه‌های دشمنان برای ایجاد حساسیت بین مذاهب و ادیان گوناگون خنثی شود.
رضانژاد از برگزاری دومین همایش اسلام و مسیحیت در اوایل سال میلادی بعد در کشور گرجستان خبر داد و افزود: برخی از مقالات رسیده به همایش اسلام و مسیحیت در همایش بعدی ارائه می‌شوند.
دبیر علمی همایش اسلام و مسیحیت ارتدوکس به برنامه‌های هیئت اعزامی گرجستانی به ایران اشاره کرد و گفت: دیدار با مراجع عظام تقلید، بازدید از امکانات و شیوه‌های تدریس علوم دینی در جامعةالمصطفی، دیدار با گروه تاریخ و ادیان مدرسه امام خمینی(ره)، بازدید از کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی و دانشگاه ادیان و مذاهب،‌ برخی از برنامه‌هایی است که این گروه در مدت اقامت خود در ایران انجام خواهند داد ضمن اینکه دیداری نیز با ریاست جامعة‌المصطفی برای آنها در نظر گرفته شده است.
وی به فعالیت‌های جامعةالمصطفی ‌العالمیة در زمینه تقریب بین ادیان و مذاهب اشاره کرد و افزود: مجتمع عالی ادیان و مذاهب در تهران تشکیل شده است و به زودی دوره‌های کوتاه‌مدتی را ویژه اساتید و دانشجویان با ادیان مختلف از سایر کشورهای جهان با عنوان عقلانیت و معنویت برگزار خواهد کرد ضمن اینکه مرکز جامعةالرسول گرگان وابسته به جامعةالمصطفی ‌العالمیه نیز در زمینه تقریب میان مذاهب اسلامی فعالیت می‌کند.
رضانژاد از تمایل جامعةالمصطفی ‌العالمیه برای تبادل فرهنگی و علمی با مراکز مختلف دانشگاهی در سراسر جهان خبر داد و تصریح کرد: رئیس این مرکز سال گذشته در سفری که به گرجستان داشت زمینه امضای تفاهمنامه‌هایی را فراهم ساخت که یکی از آنها تفاهمنامه همکاری علمی و فرهنگی میان دانشگاه بین‌المللی قفقاز و نمایندگی جامعةالمصطفی در گرجستان بود.
وی با اظهار امیدواری به گسترش همکاری میان مراکز علمی و مذهبی ایران و کشورهای مختلف گفت: باید با هدف رساندن پیام اسلام و اهل‌بیت(ع) همکاری خود با مراکز علمی سراسر جهان را توسعه داده و زمینه آشنایی آنها با مکتب ائمه اطهار(ع) و نیز آشنایی مسلمانان با سایر ادیان را فراهم کنیم.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول