اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته ملی سلامت روانی بانوان؛

همایش خانواده موفق در کاشان برگزار شد

خبرگزاری فارس: همایش خانواده موفق به مناسبت هفته ملی سلامت روانی بانوان در کاشان برگزار شد.

همایش خانواده موفق در کاشان برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، یک مدرس حوزه علمیه قم در همایش موفق خانواده که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزار شد با استناد به قرآن که از زن به عنوان "قوم" تعبیر کرده‌‌است اظهار داشت: زن مثل یک ریشه اصل و اساس و بنیاد خانواده است که هر آنچه در اطرافش شکل می‌گیرد  تحت‌الشعاع و تأثیر مستقیم وی قرار می‌گیرد.
زبیده خدایی افزود: همانطور که عقل و شرع حکم می‌کند برای بارور شدن یک درخت و دادن محصول خوب باید از ریشه به دقت محافظت و مراقبت کرد از مسئولان و دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی نیز انتظار می‌رود که نسبت به برقراری امنیت روانی زنان در حوزه کاری و سلامت جسمانی آنان اهمیت بیشتری معطوف کنند.
وی با تأکید بر اینکه شادی و سلامت تغذیه بانوان نقش تعیین کننده و اثر مستقیم در سلامت خانواده و اجتماع دارد، خاطرنشان کرد: عمل به دستورات حیات‌بخش اسلام در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه‌های اجتماعی، سلامت و تغذیه جسم و روح که برای آن دستورالعمل مشخص وجود دارد عامل  ایجاد شادی واقعی، باطنی و خداپسندانه است.
این استاد حوزه و دانشگاه بر ضرورت شناسایی شادی‌آورهای واقعی و معنوی دینی تأکید کرد و گفت: با معرفی این شادی‌آورهای نهفته در دین اسلام می‌توان پاسخ محکمی به کسانی داد که وجود بیماری افسردگی را به زنان ایران اسلامی القا کرده و آن را ناشی از پایبندی به اسلام در آنها قلمداد می‌کنند.
خدایی با تشریح چگونگی مراحل آفرینش حضرت آدم (ع) طی مدت 120 سال  و نقش شادی و نشاط روحی از طریق خلقت جسم انسان عنوان کرد: خداوند جسم را آفرید تا مرکوبی باشد برای روح که از طریق آن بتواند به شادی و نشاط دست یابد.
وی ادامه داد: مواد آلی و کانی و عنصرهایی که در زمین است وجود خاکی انسان را به سمت خود می‌کشاند و خصوصیات معنوی و اخلاقی روح نیز انسان را به سمت افلاک و عرش سوق می‌دهد تا با تکمیل این دو بعد زمینه شادی جسمی و روحی انسان فراهم شود.
این مبلغ مذهبی در داخل و خارج از کشور، به تأثیر مستقیم غذاها بر شادی و عدم شادی در انسان و اثرات مختلف آن اشاره کرد و گفت: خوردن گندم در بهشت غذایی بود که باعث پشیمانی انسان و هبوطش از بهشت به زمین شد در حالی که بر طبق آیه قران زمانی که حضرت مریم(س) از موضوع حمل حضرت عیسی(ع) مطلع و دچار نگرانی و اضطراب شد خدا به او امر کرد که کنار نخل خرما رود و از آن تغذیه کند که با خوردن این خرما اضطراب و استرس از وجود مبارکش برطرف شد و با کسب آرامش و سلامت به مقام دفاع از حجت حق رسید.
خدایی، شاد بودن را مستلزم مصرف تغذیه سالم دانست و افزود: تمام مواد گوشتی و برنج که در سبد غذایی خانوارها استفاده می‌شود از نوع غذاهای سرد و دارای PH بالاست که باعث افسردگی و مشکلات مختلف جسمی و روحی می‌شود.
وی اضافه کرد: در دین مبین اسلام سفارشاتی که در خصوص آداب غذا خوردن و رعایت برخی دستورات در خوردن و نخوردن توصیه شده‌است ریشه علمی داشته و مطابق با منافع مادی و معنوی برای سلامت انسان است که در نتیجه اثرات این تغذیه سالم منجر به شادی و نشاط روحی می‌شود.
به گفته وی، امروزه بسیاری از بیماری‌های گوارشی در نتیجه استرس و اضطراب در افراد ایجاد شده که از وقوع همه این‌ها می‌توان با رعایت یک دستور غذایی سالم و تغذیه درمانی اسلامی جلوگیری کرد به عنوان مثال خوردن کمی  نمک که قبل از غذا در آداب غذا خوردن اسلامی توصیه شده باعث برطرف شدن اضطراب و استرس می‌شود.
این استاد دانشگاه با انتقاد از استفاده بعضی اشخاص از دارو برای دستیابی به قدرت بدنی فراوان و نیز ایجاد آرامش و شادی روحی تصریح کرد: مصرف داروهای شیمیایی نظیر قرص و آمپول و دیگر مواد مصرفی درمانی و تقویتی شاید شادی و توانایی ظاهری و فیزیکی را در فرد ایجاد کند اما از ایجاد شادی واقعی در عمق روحیه و باطن فرد ناتوان است در حالیکه عبادت، مناجات و ارتباط با خدا می‌تواند انسان را به حدی قوی، توانا و به آرامش و نشاط روحی برساند که هیچ دارویی قدرت این کار را ندارد.
خدایی شناسایی فاکتورها و شاخص‌های دین در حوزه تغذیه و اثرات علمی آن بر جسم و نشاط روحی را ضروری خواند و بازنگری مباحث تغذیه درمانی جسمی و روحی را با کمک و معرفی این شاخصه‌های دینی خواستار شد.
این مدرس حوزه علمیه قم در ادامه از مسئولان حوزه درمان نیز که در بخش زنان و زایمان فقط بر ارائه دروس تئوری و دانشگاهی بصورت علمی تکیه دارند انتقاد کرد و گفت: به کارگیری طب سنتی، استفاده از نظریات و تجارب ارزشمند پیشینیان در درمان بیماری‌ها به ویژه حوزه زنان و زایمان نیز می‌تواند بسیار موثر و قابل استفاده باشد.
خدایی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه آداب و رسوم اسلامی در دیگر کشورها پرداخت و بیان کرد: امروزه بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله چین، آلمان و فرانسه از طریق علوم انسانی در حال بررسی و مطالعه اثرات علمی آداب و رسوم و باورهای دینی ملت‌ها به ویژه عقاید مذهبی اسلام در حوزه‌های مختلف هستند تا علل انجام یا ترک یک کار در آداب و رسوم سنتی یا عقاید مذهبی آن قوم و یا دین را شناسایی کنند به عنوان مثال کشف شهادت مولکول‌های آب که توسط یک چینی کشف شد.
به گفته وی، احساس و حضور و نظارت خدا در تمام مراحل زندگی، مناجات و نیایش با خدا شادی‌آور و باعث برطرف شدن حزن، سبکی و نشاط روحی در انسان است چرا که وقتی فرد خدا را ناظر و شاهد بر اعمال خود می‌داند دچار گناه، عذاب وجدان و پشیمانی و افسردگی نمی‌شود و در هر حال از رفتار و کردار مطلوب خود راضی، شاد و سربلند است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول