اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی کشور:

سالانه 700 میلیارد تومان در کشور برای دیابت هزینه می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی کشور گفت: در کشور سالانه بیش از 700 میلیارد تومان برای درمان دیابت هزینه می‌شود.

سالانه 700 میلیارد تومان در کشور برای دیابت هزینه می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جمشید کرمانچی ظهر امروز در پنجمین نشست کشوری برنامه جامع پیشگیری و کنترل دیابت با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هتل پارس مشهد اظهار داشت: با توجه به شعار همیشگی بهداشت مبنی بر تقدم پیشگیری بر درمان در رابطه با بیماری دیابت نیز با صرف هزینه در راستای پیشگیری می‌توان هزینه‌های درمان را به حداقل رساند.
وی افزود: بیماری دیابت در ایران و جهان بسیار شایع است و تعداد مبتلایان به آن در کشور روز به روز در حال افزایش است و همین امر نشان‌دهنده اهمیت بالای توجه به پیشگیری در زمینه این بیماری است.
کرمانچی با اشاره به طرحی که مدت‌ها از مطرح شدن آن می‌گذرد و هنوز اثرات شخصی مبنی بر اجرایی‌شدن آن وجود ندارد، اظهار داشت: بنابراین طرح عوارض و مالیاتی که بر اساس بحث نوشابه‌ها و مواد این چنینی در کشور اخذ می‌شود در حوزه سلامت هزینه شوند.
وی افزود: در صورت انجام دقیق این طرح و در صورت عملکرد مناسب در حوزه بیماری دیابت و انجام اقدامات در زمینه پیشگیری این بیماری و سایر بیماری‌های قابل پیشگیری از این دست، می‌توان به نحو احسن به درمان و کنترل بیماری دیابت پرداخت.
معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی کشور ادامه داد: با توجه به آمار و شاخصه رشد جمعیت، در سال 2025 میلادی تعداد30 میلیون بیمار دیابتی تخمین زده شده است و این آمار گویای اهمیت روز افزون این بیماری و توجه بیش از پیش به آماده سازی و جلوگیری از بروز عوارض آن است.
کرمانچی با اشاره به هزینه 700 میلیارد تومانی در طول برای هزینه‌های درمانی بیماری دیابت در کشور اظهار داشت: جمع کل هزینه‌های انجام شده برای پیشگیری از دیابت در سال‌های اخیر، مبلغ ناچیزی در برابر هزینه 700 میلیارد درمان آن است.
وی افزود: با توجه بیشتر به بحث تقدم پیشگیری بر درمان و انجام خدمات پیشگیرانه در این زمینه می‌توان از تحمیل چنین هزینه‌های بالایی به خانواده‌ها و جامعه جلوگیری کرد.
کرمانچی ضمن اشاره به استراتژی جهانی در راستای مقابله با بیماری‌های غیر واگیردار و امکان اجرایی‌شدن آن در ایران اظهار داشت: مراقبت و ارزیابی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیردار، پیشگیری اولیه برای کاهش عوامل خطر و همچنین مراقبت از بیماران برای پیشگیری از عوارض آن چنانچه با طراحی درست و دقیق مسیر انجام آن و توجه به الزامات بیمار همراه شود، امکان اجرایی شدن و تحقق آن در کشورمان نیز وجود دارد.
معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی کشور در رابطه با استراتژی برنامه جامع پیشگیری و کنترل دیابت در کشور گفت: تقویت سیستم ارجاع به عنوان نخستین استراتژی برنامه جامع مطرح است که خود یک ضمانت برای انجام درست اقدامات و کنترل عوارض است تا هر اقدامی در کشور برای کنترل دیابت از طریق سیستم ارجاع سالم انجام شود.
وی ادامه داد: سیستم غربالگری و درمان زودرس عوارض مزمن بیماری دیابت در بیماران تحت پوشش برنامه جامع و تقویت هماهنگی درون بخشی و بین بخشی در ارائه خدمات مورد نیاز بیماران تحت پوشش برنامه جامع دیابت از دیگر استراتژی‌های این برنامه است.
کرمانچی افزود: درمان مناسب و به موقع بیماران و بازتوانی عوارض به منظور پیشگیری از معلولیت‌ها از موارد مهم این استراتژی است و برای این کار باید دسترسی مردم را به سیستم ارجاع افزایش داد و به دنبال رفع موانع در این راه از قبیل سطح ارجاع، نوبت‌دهی و... بود.
وی توانمند‌سازی تیم ارائه خدمات و استفاده از افراد بومی مناطق در زمینه مسائل تغذیه‌ای به دلیل وجود برخی عادات غذایی خاص در برخی نقاط کشور و همچنین تقویت سیستم نظارت، و ارزیابی از دیگر استراتژی‌های مطرح شده در برنامه جامع پیشگیر و کنترل دیابت است.
معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی کشور اهداف کلی برنامه را در حوزه مراقبت تخصصی درمان مناسب و مراقبت درمان زودرس عوامل و بازتوانی بیماران دیابتی عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این اهداف کلی، کنترل قند خون و تنظیم آن از طریق راه‌های اولیه و اصلی گام اول و اساسی محسوب می‌شود.
کرمانچی گفت: به سبب اینکه سیستم ارجاع، استراتژی ما محسوب می‌شود بنابراین باید به تعداد بیماران ارجاعی توجه داشت و اگر در شهری و یا در بیمارستانی در پیوند میان حلقه‌های این سیستم خللی ایجاد شد سعی در رفع آن و از میان برداشتن موانع باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.
وی ارائه خدمات به بیماران بالینی را در سه سطح برشمرد و اظهار داشت: این خدمات در سطح اول در واحد‌های دیابتی شامل مراکز بهداشتی و درمانی شهری یا کلینیک‌های خصوصی انجام می‌گیرند.
وی افزود: سطح دوم مرکز دیابت است که توسط بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی و پلی‌کلینیک تخصصی خدمات ارائه می‌دهند و سطح سوم که شامل خدمات فوق تخصصی ست.
کرمانچی ادامه داد: خدمات پاراکلینیک که در شهرها انجام و ارائه می‌شوند نشان‌دهنده نیاز به تجدید نظر در این سیستم است.
معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی کشور افزود: این مسئله که بین شهر‌های مختلف کشور سطح خدمات‌دهی برای دیابت متفاوت است باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا دسترسی ارتباط همگانی به سیستم ارجاع سهل‌الوصول باشد.
وی با اشاره به اهمیت هماهنگی میان معاونت‌های بهداشت و درمان اظهار داشت: هماهنگی‌های موفق نشان داده که چقدر می‌تواند سبب موفقیت اجرای طرح‌ها شوند و دانشگاه‌های شهر‌های کرج، مشهد، شیراز و یزد با استفاده از قدرت هماهنگی میان بخش‌‌ها توانستند در ارائه خدمات و پیگیری طرح‌ها موفق عمل کنند.
کرمانچی در ارتباط با چالش‌های برنامه جامع پیشگیری و کنترل دیابت اظهار داشت: در بعضی از موارد مراقبت‌های تخصصی دارای پیچیدگی‌هایی ست و اختلاف سلیقه در خصوص درمان دیابت به وجود می‌آید که همین نداشتن یک منبع و مرجع واحد در این زمینه خود یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.
وی افزود: محدودیت تجهیزات مناسب با خدمات تخصصی و همچنین لزوم تجهیز مراکز جداگانه و ارائه خدمات تخصصی دیابتی در برخی دانشگاه‌ها نیز از چالش‌های برنامه جامع است.
معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی کشور در رابطه با سایر چالش‌های پیش روی این برنامه افزود: محدودیت تعامل معاونت‌های بهداشت و درمان در برخی از دانشگاه‌های مجری و همچنین تعدد و پراکندگی تخصص‌های مورد نیاز برای مراقبت از بیماری دیابت نیز از جمله این چالش‌ها محسوب می‌شود.
وی انتظارات برنامه جامع را در حوزه مراقبت تخصصی چنین برشمرد: تقویت هماهنگی میان بخش معاونت‌های بهداشت و درمان، رعایت الزامات نظام ارجاع در ارائه خدمات به بیماران دیابتی و رعایت جامعیت خدمات پیشگیری در سطح اول از انتظارات این برنامه است.
کرمانچی در همین ارتباط افزود: سازماندهی و استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی و تجهیزات موجود و همچنین اطمینان از کیفیت مورد نیاز خدمات مراقبتی مطابق با پروتکل‌های علمی استاندارد از دیگر انتظارات برنامه جامع پیشگیری و کنترل دیابت در حوزه مراقبت تخصصی ست.
وی با اظهار امیدواری در راستای انجام این برنامه‌ها در سال‌های آینده گفت: امیدواریم با فرهنگ‌سازی و متوجه ساختن عموم جامعه از خطرات دیابت و راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری شایع، بتوانیم هزینه‌های درمان را کاهش داده و جامعه را به سمت سلامت عمومی پیش ببریم.
 انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول