اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

دیابت عامل 9 درصد مرگ‌ و میر در جهان است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه در حدود 4 میلیون مرگ و در واقع 9 درصد از کل مرگ‌ها در دنیا به دلیل بیماری دیابت است.

دیابت عامل 9 درصد مرگ‌ و میر در جهان است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا سعیدی صبح امروز در پنجمین نشست کشوری برنامه جامع پیشگیری و کنترل دیابت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمار موجود و پیش‌بینی‌های انجام شده نشان‌دهنده رقم دو تا سه درصدی مبتلایان به دیابت به نسبت جمعیت کل در ایران است که در جمعیت بالای 30 سال که جمعیت هدف برنامه غربالگری دیابت است در حدود 7.3 درصد شیوع دیابت وجود دارد.
وی با اشاره به بالا بودن این رقم افزود: در ایران به ازای هر 10 هزار نفر در حدود 272 مرگ ناشی از دیابت وجود دارد و همین امر سبب شده که دیابت در ایران به عنوان شانزدهمین علت مرگ در مردان و نهمین علت مرگ در زنان باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیماری دیابت از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی در سطح جهان است که به دلیل افزایش و پر تعداد بودن مبتلایان این بیماری، دیابت برای خانواده‌ها و در نهایت برای کل جامعه هزینه‌بر است.
سعیدی گفت: انجمن دیابت آمریکا هزینه مراقبت از یک فرد مبتلا به دیابت را پنج برابر هزینه‌های یک فرد عادی تخمین زده است و در کشور ما در یک بررسی جامع که در سال 1375 در رابطه با هزینه‌های تحمیلی دیابت به کشور انجام شد، نشانده مبلغ در حدود 233 میلیون دلاری هزینه دیابت در ایران بود.
وی افزود: این آمار گویای اهمیت بسیار بالای بیماری دیابت و لزوم پیشگیری از ابتلا به آن و نقش مخرب این بیماری در وضع معیشت خانواده‌ها و اقتصاد کشور دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت و به‌ویژه در راستای پیشگیری از دیابت و همچنین بحث مراقبت از بیماران دیابتی می‌تواند بسیار اثرگذار و سودبخش باشد به گونه‌ای که اثربخشی که در غربالگری بیماری دیابت وجود دارد، در سایر بخش‌ها به چشم نمی‌خورد.
سعیدی در همین رابطه اظهار داشت: با توجه به مطالعات انجام شده و نیاز جامعه به توجه بیشتر به بیماری دیابت، برنامه جامع دیابت روستایی و دیابت شهری راه‌اندازی شد که در مشهد از سال 1389 در حال اجراست و شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت را پوشش می‌دهد.
وی این برنامه را شامل سه مرحله معرفی کرده و گفت: مرحله اولیه پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت است که در این رابطه اقدامات فرهنگی و تبلیغی و آموزشی نیز انجام می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرحله ثانویه برنامه غربالگری دیابت را پیشگیری از عوارض زودرس و دیررس دیابت عنوان کرد و افزود: در مرحله ثانویه نیز اقدامات بر اساس جلوگیری از ایجاد معلولیت‌ها و مرگ‌های ناشی از بیماری دیابت است.
سعیدی ضمن اشاره به جمعیت بالای 30 سال کشور به عنوان جمعیت هدف این برنامه غربالگری، افزود: در حدود 240 هزار نفر از شهروندان مشهد زیر پوشش برنامه غربالگری دیابت قرار گرفتند که در حدود 22 هزار بیمار دیابتی و حدود 20 هزار بیمار در معرض ابتلا به دیابت در مشهد شناسایی شد.
وی در پایان ضمن تشکر از معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاران معاونت درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر مهمانان و اساتید حاضر در این نشست، خواستار توجه بیشتر مردم و رسانه‌ها به بحث پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت شد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول