اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بیماری‌های غیرواگیردار وزارت بهداشت:

7 درصد افراد بالای 30 سال کشور دیابت دارند

خبرگزاری فارس: رئیس بیماری‌های غیرواگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در حدود هفت درصد از افراد بالای 30 سال مبتلا به دیابت هستند.

7 درصد افراد بالای 30 سال کشور دیابت دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد کوروش اعتماد عصر امروز در پنجمین نشست کشوری برنامه جامع پیشگیری و کنترل بیماری دیابت که توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: دیابت از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیردار در دنیا و ایران است اما متاسفانه سن ابتلا به بیماری دیابت در کشور رو به کاهش است و این بیماری با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت میان سالی پیش می‌رود نیازمند توجه و برنامه‌ریزی بیشتری ست.
وی با اشاره به اجرای طرح غربال‌گری در کشور و نتایج مثبت آن افزود: بر اساس الزام و تصمیمی که در راستای هموار ساختن بستر ارائه خدمات در حوزه درمان وجود دارد، ساماندهی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام شد.
اعتماد ادامه داد: بر همین اساس طرح غربال‌گری تدوین و از دو سال گذشته در کشور در حال اجراست و در حال حاضر تمرکز و صرف انرژی این طرح بر روی ارائه خدمات به بیماران دیابتی ست.
رئیس بیماری‌های غیر واگیردار وزارت بهداشت و درمان کشور ضمن هزینه بر بودن این بیماری برای خانواده بیمار و جامعه گفت: دیابت به دلیل داشتن سطوح مختلف از جهت پیشرفت و عوارض، هزینه‌های متفاوتی را نیز به بیمار تحمیل می‌کند.
وی ادامه داد: چنانچه بیمار دیابتی در مراحل اولیه و مقدماتی بیماری باشد و تنها به مراقبت‌های سطح یک برای کنترل قند خون نیاز داشته باشد هزینه کمی برای دریافت خدمات دارو پرداخت می‌کند اما اگر عوارض بیماری به گونه‌ای باشد که نیاز به خدمات تخصصی در سطح دو و سه و بستری شدن در بیمارستان داشته باشد قطعا هزینه‌های بالایی دارد.
وی با تاکید بر نداشتن آمار دقیق کشوری به دلیل نبود نظام ثبت معین در کشور گفت: در مورد بحث هزینه‌های درمانی بیماری دیابت به علت مشکل بودن انجام مطالعات هزینه اثر بخشی و همچنین دلایل ذکر شده، عدد دقیق وجود ندارد اما به دلیل اینکه بیشتر مبتلایان در سنین بالا و سرپرست خانوار هستند، به طور قطع هزینه‌های درمانی برای آنها و به تبع برای جامعه سنگین است.
اعتماد ضمن تاکید بر اهمیت تقدم پیشگیری بر درمان در زمینه بیماری دیابت اظهار داشت: در زمینه پیشگیری از بروز بیماری دیابت چهار عامل اصلی وجود دارد.
رئیس بیماری‌های غیر واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: کشیدن سیگار، تغذیه ناسالم، نبود فعالیت فیزیکی و مصرف الکل از عوامل اصلی ابتلا به دیابت است.
وی با بیان این مطلب که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی هر چهار عامل خطر ذکر شده بررسی و کار می‌کند گفت: در زمینه عامل الکل به دلیل نرسیدن میزان مصرف آن به میزان خطر، اقدامات انجام شده فقط در حد مطالعه است اما در زمینه عوامل مصرف سیگار، تغذیه ناسالم و نبود فعالیت‌بدنی گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است.
اعتماد با اشاره به بندهای الف و ج ماده 37 برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: این ماده وزارت بهداشت را مکلف کرده که لیست کارها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت را در قالب کارگروه کشوری متشکل از چهار وزارت خانه و معاونت راهبردی ریاست جمهوری، معرفی کند و این لیست به سازمان‌های مربوطه، صدا و سیما و وزارت ارشاد اعلام شد.
وی افزود: با این وجود متاسفانه دستگاه‌هایی مانند صدا و سیما، تمام رسانه‌های تبلیغاتی، شهرداری‌ها و ... که موظف به اجرای این ممنوعیت بودند تا به حال به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده اند.
رئیس بیماری‌های غیر واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدواریم با منع تبلیغات مضر و هماهنگی‌های که در این حوزه نیاز هست، یکی از عوامل خطر جدی در پیشگیری از بیماری دیابت کنترل شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول