اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهر کماکان با نخستین قطره باران آب می‌گیرد؛

میناب شهری با ساختار بدون تغییر

خبرگزاری فارس: ساختار خاص شهر میناب و توسعه نامناسب شهری آن با توجه به قرارگیری در دامنه کوه، نوع خاص خاک و ناهمواری‌ها شدید سبب می‌شود، که اغلب محلات آن به ویژه در فصول زمستان با اندک بارانی حتی روزها پس از بارندگی گل‌آلود باقی بماند.

میناب شهری با ساختار بدون تغییر
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق هرمزگان، سال‌هاست که یکی از درخواست‌های مردم میناب از مسئولان چاره‌اندیشی در راستای تقلیل مشکلات متاثر از بارندگی‌های زمستانه و پائیزه در این شهر است.
ساختار خاص و ویژه این شهر از نظر زمین شناسی و شیب تند این شهر در برخی از نقاط سبب شده ریزش باران خسارات و مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به ویژه در بخش‌های مرتفع‌تر پیش بیاورد.
میناب را اگر بخواهیم در بخش آب و خاک معرفی کنیم بی گمان باید نام سد استقلال را به عنوان یکی از سازه‌های استراتژیک جنوب کشور در کنار این شهر قرار دهیم.
هر چند که رودخانه بزرگ میناب که سد مذکور بر روی آن احداث شده نیز پس از بارش‌های شدید و مداوم در برخی از قسمت‌ها، مسبب بالا آمدن سطح آب نیز در این شهر و زمین‌های اطراف می‌شود.
وجود این سد تا حد زیادی سبب شده است از خسارات بارندگی به این شهر و منطقه بکاهد.
اما وجود رودهای کوچک و همچنین ارتفاع کم و پست شهر (در کنار نقاط مرتفع‌تر) با توجه به اینکه کماکان بسیاری از معابر و کوچه‌ها آسفالت نشده‌ است نیز مشکلات عمده‌ای را برای مردم این شهر در زمان بارندگی‌ها سبب می‌شود.
در این بین حتی هزینه‌هایی که نهادهایی همانند شهرداری برای پاک‌سازی آسفالت سطح شهر متحمل می‌شوند بسیار بالا و سنگین است.
طی سال گذشته نماینده شرق هرمزگان در نشستی با وزیر مسکن و شهرسازی از این مشکل به عنوان یکی از مشکلات قابل توجه حوزه شرق هرمزگان یاد کرد.
سید علی میرخلیلی در آن نشست که مسئولان عمرانی و شهرسازی استان و کشور نیز حضور داشتند خواستار تسریع در اجرای طرح‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده این شهر با هدف کاهش مشکلات شد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر اصحاب کهف در میناب به خواب می‌رفتند با توجه به اینکه این شهر سال‌هاست تغییری به خود ندیده، پس از 300 سال مطئمنا با توجه به عدم تغییرات در این شهر جای جای و نقاط مختلف این شهر را بدون هیچ دردسری پیدا می‌کردند از همین رو خواستار دیده شدن این شهر به طور ویژه در امور زیربنایی شهری هستیم.
اما همانطور که می‌دانیم حتی در نگاهی خوشبینانه اگر مسئولان در بعد کلان از همین الان هم دست به کار شوند و بودجه‌های مورد نظر را به بهسازی این شهر اختصاص دهند سال‌ها طول می‌کشد تا اندکی از مشکلات زمستانه مردم کم شود.
در این بین شهرداری میناب هر ساله با اجرای طرح‌های مقطعی و به امید آینده سعی در کاهش مشکلات حاصل از بارندگی‌ و سیلاب‌های محلی در این شهر دارد.
در ادامه بد نیست گذری داشته باشیم به بخشی از کارهای انجام شده در زمینه کاهش مشکلات و خسارات توسط شهرداری میناب که به نظر می‌آید حجم این چنین اموری باید در شهر بیش از پیش با توجه به مقطع ورود به آغاز بارندگی‌ها بیشتر شود.
حسین بازماندگان سرپرست شهرداری میناب در همین راستا طی روزهای اخیر در کمیته ویژه‌ای که در راستای تقلیل مشکلات مورد بحث برگزار شد، گفت: با توجه به وضعیت ساختار شهر آن قسمت از شهر که در دامنه کوه قرار گرفته دارای نوعی خاک است که استحکام لازم را ندارد.
وی افزود: این امر سبب شده است که در این قسمت از شهر با بارش‌های رگباری پدیده ریزش خاک مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کند.
این مسئول افزود: با توجه به اعتبارات اختصاص یافته به شهرداری تعدادی از کوچه‌های کوهپایه بتن‌ریزی و آسفالت شده است که انتظار می‌رود امسال در حد قابل توجهی از میزان خسارت‌ها در ایام بارندگی در آن قسمت از شهر کاسته شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکلاتی نیز در بخش‌های دیگری از محلات شهر وجود دارد، بیان کرد: در راستای حل مشکل آب‌گرفتگی منازل در محله "پشته مهنو" در ایام بارندگی پل این محله مورد بهسازی قرار گرفته است که با اجرای طرح ترمیم دیواره پل و افزایش بستر مسیل میزان خروجی آب از این پل به دو برابر افزایش خواهد یافت و از ورود آب به سطح محله جلوگیری خواهد شد.
سرپرست شهرداری میناب در مورد میزان اعتبار اختصاص یافته با هدف بهسازی این پل گفت: با مبلغ 60 میلیون ریال توانسته‌ایم میزان خروجی آب از این پل را به دو برابر افزایش دهیم که در صورت احداث پل جدید میزان بیشتری حدود 25 برابر بودجه اختصاص یافته فعلی هزینه می‌شد.
بازماندگان همچنین از پایان کار مطالعاتی ایجاد پوشش فضای سبز بر دامنه کوهپایه شهر در محلات پاکوه و شیخ‌آباد خبر داد که با تخصیص اعتبار کار عملیاتی کاشت پوشش‌های گیاهی متناسبت با وضعیت آب و هوایی شهر میناب کشت شود که از روان شدن خاک جلوگیری خواهد شد.
=========
امیرحسن توانگر
=========
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول