اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی:

کشتی با چوخه ریشه در فرهنگ ایران دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی گفت: کشتی با چوخه ریشه در فرهنگ ایران دارد.

کشتی با چوخه ریشه در فرهنگ ایران دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از ستاد خبری نخستین دوره مسابقات جهانی و آسیایی کشتی‌های سنتی جوانان فدراسیون جهانی کشتی، افشین داوری در سمینار کشتی با چوخه که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد اظهار داشت: کشتی با چوخه نشات گرفته از نام یک لباس است، این رشته در ایران و استان خراسان رضوی از اقبال عمومی بسیار خوبی برخوردار است و تاریخچه آن به هزاران سال قبل می‌گردد و برخاسته از آیین و سنن ایرانیان است.
وی با بیان اینکه علاقه بسیار زیادی به این رشته در میان مردم ایران دیده می‌شود، تصریح کرد: ریشه این علاقه برمی‌گردد به زمان گذشته  که قهرمانان کشتی با چوخه به عنوان پهلوان شناخته می‌شوند و این پهلوانان که از شخصیت والایی در اجتماع برخوردار بودند به تامین امنیت مردم می‌‎پرداختند.
وی افزود: پهلوانان در گذشته نیروهایی را در خدمت داشتند و در مواقع لزوم و از جمله زمان هجوم و حمله به شهر و یا روستای خود حافظ امنیت مردم بودند.
داوری با اشاره به سنت‌های باستانی ایرانیان تصریح کرد: در گذشته در مجلس عروسی برای کمک به شروع به زندگی زوج‌های جوان میهمانان به آنان کمک می‌کردند که پهلوانان با توجه به جایگاه اجتماعی بالایی که داشتند با شرکت در مجالس عروسی زوج‌های جوان به افزایش کمک مردم به زوج‌ها نیز کمک می‌کردند و اینگونه در اقتصاد خانواده‌ها نیز تاثیر گذار بودند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی با اشاره به وجود موسیقی در رشته ورزشی کشتی باچوخه خاطرنشان کرد: نزدیک به دو قرن است که موسیقی وارد ورزش جهان شده است اما از گذشته دور کشتی باچوخه با موسیقی همراه بوده است و در تمرینات و مسابقات آن موسیقی نواخته می‌شده است.
وی در زمینه محل برگزاری مسابقات کشتی با چوخه نیز گفت: مسابقات کشتی باچوخه در سه مکان قابل انجام است که شامل زمین خاکی یا ماسه، زمین چمن و تشک کشتی است.
داوری با اشاره به ریشه‎های فرهنگی این رشته ورزشی تصریح کرد: این رشته ورزشی  با فرهنگ مردم ایران و به‌ویژه استان خراسان رضوی عجین شده است. 
رئیس ستاد برگزاری نخستین دوره مسابقات کشتی‌های سنتی فیلا در مشهد خطاب به حاضران در سمینار گفت: در این مسابقات نمایندگان کشورهای مختلف حضور دارند و امیدوارم با برگزاری این مسابقات بتوانیم از فرهنگ شما استفاده کنیم و شما هم بتوانید از آیین و سنت‌های ایرانیان بهره ببرید.
مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه کشتی چوخه نوعی ورزش رزمی به حساب می‌آید تصریح کرد: این ورزش سبب آمادگی جسمی و روحی افراد می‎شود و به رشد جامعه کمک می‌کند.
وی افزود: کشتی باچوخه طرفداران بی‌شماری در ایران و استان خراسان رضوی دارد و پس از فوتبال پر طرفدارترین رشته ورزشی استان به حساب می‌آید. استان ما یک پنجم وسعت کشور ایران را شامل می‌شود و ورزشکاران ما با توجه به حضورشان در رشته کشتی با چوخه در ورزش‌های کشتی و جودو و همچنین در ایران، آسیا و جهان دارای عنوان و جایگاه هستند.
وی افزود: وجود هواداران پر شمار برای این رشته ورزشی به معنای وجود پشتیبان قوی برای این رشته است که این حمایت مردمی حمایت مسئولان استان و کشور را در پی داشته است و امیدوارم با حمایت اعضا و مسئولان فدراسیون جهانی کشتی، رشته ورزشی کشتی چوخه هم در کنار سایر رشته‌های سنتی دارای جایگاه مناسبی در جهان شود.
انتهای پیام/ر30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول