اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت:

پیشگیری از دیابت نیازمند کار فرهنگی است

خبرگزاری فارس: معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت و درمان گفت: پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نیازمند اطلاع رسانی و کار فرهنگی در حوزه رسانه است.

پیشگیری از دیابت نیازمند کار فرهنگی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جمشید کرمانچی ظهر امروز در حاشیه پنجمین نشست کشوری برنامه جامع پیشگیری و کنترل دیابت در مشهد اظهار داشت: با توجه به نقش موثر رسانه‌ها در زندگی عموم جامعه و داشتن اثر کنترل کنندگی آن، سهم رسانه‌ها در تبلیغ و تشویق برای پیشگیری از ابتلا به دیابت بیشتر از حوزه دانشگاه است.
وی افزود: تجربه نشان‌داده هر تئوری که توانسته در برنامه پیشگیری از یک معضل یا بیماری مانند دیابت که بیماری چند جانبه و چند فاکتوری در سطح جامعه است موفق عمل کند، به طور قطع رسانه‌ها نقش عمده‌ و تعیین کننده‌ای در جریان این پیشگیری داشته‌اند.
کرمانچی ضمن تأکید بر اهمیت پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت در جامعه کنونی گفت: باید افکار عمومی جامعه به سمتی پیش برود که گرفتن آموزش در حوزه پیشگیری از دیابت تبدیل به یک مطالبه مردمی شود.
وی افزود: همانطور که هر فرد برای دریافت یک مهارت نیاز به گرفتن یک تعداد مشخص واحد آموزشی دارد، داشتن اطلاعات در زمینه بیماری دیابت و انجام اقدامات به موقع و صحیح در هنگام بروز بیماری و مراقبت‌های اصولی از بیمار دیابتی که تا پایان عمر با این بیماری زندگی می‌کند نیز نیازمند دریافت آموزش از مجاری و منابع ذی‌صلاح در این زمینه است.
معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور با معرفی بیماری دیابت به عنوان یک بیماری مزمن با وجود امکان ابتلا به بیماری در شرایط نبود آگاهی از ابتلا به آن، گفت: امروزه جمع کردن اطلاعات از هر مسیری در زمینه بیماری دیابت امکان‌پذیر است و با مراجعه به اینترنت و سایت‌های مختلف، کتاب‌ها، مقالات و غیره می‌توان اطلاعات پایه‌ای و خوبی در رابطه با دیابت کسب کرد.
کرمانچی ادامه داد: داشتن اطلاعات در مورد بیماری دیابت در همه سطوح نه تنها مشکل و غیرقابل امکان است بلکه در زمینه‌های پیشگیری اولیه و جلوگیری از ابتلا به دیابت و همچنین در خصوص درمان و مراقبت‌های صحیح بسیار موثر و ثمربخش است.
وی افزود: اینکه یک فرد مبتلا به بیماری و خانواده او در زمینه درمان و مراقبت اطلاعات کافی و صحیح داشته باشند به تصمیم‌گیری و عملکرد آنها در هنگام بروز بیماری و مشکلات و استفاده از داروها کمک کرده و از ایجاد عرضه‌های این بیماری بر روی بیمار و خانواده جلوگیری می‌کند.
معاون فنی دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت و درمان کشور یکی از فعالیت‌ها و اقدامات اساسی در این زمینه در سطح کشور را طرح آموزش بیماران دیابتی عنوان نمود و اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اصلی در سطح کشور برنامه آموزش بیماران دیابتی و ارائه مجموعه‌های آموزشی به صورت رایگان به آنهاست تا چنانچه در شرایط خاص حتی اگر امکان مراجعه به مراکز درمانی وجود نداشته باشد، این آموزش‌ها در نبود و یا کاهش عوارض بیماری به افراد مبتلا به دیابت کمک کند.
کرمانچی معرفی و تبلیغات در این زمینه را از طریق رسانه‌ها بسیار ثمربخش ارزیابی کرد و گفت: توجه رسانه‌ها و انجام کارهای فرهنگی بیشتر در این زمینه‌ها بر شکل زندگی افراد در معرض ابتلا و یا مبتلایان به دیابت اثر می‌گذارد و از صرف بودجه‌ها و هزینه‌های تحمیلی این بیماری به خانواده‌ها و اجتماع جلوگیری می‌کند.
وی با درخواست از رسانه‌ها برای توجه بیشتر به اهمیت پیشگیری در ارتباط با بیماری دیابت در کشور، اظهار داشت: پیشگیری، درمان و مراقبت از این بیماری نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتری دارد و بر اساس رسالت فرهنگ‌سازی رسانه‌ها، امیدواریم اهمیت این مبحث بیش از پیش در کشور مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول