اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار ابرکوه تاکید کرد:

لزوم مشارکت همگانی در سرشماری نفوس و مسکن

خبرگزاری فارس: فرماندار ابرکوه بر لزوم مشارکت همگانی و جدی مردم در طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن تاکید کرد.

لزوم مشارکت همگانی در سرشماری نفوس و مسکن
اسماعیل برزگرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: آمار نقش ارزنده‌ای در توسعه همه‌جانبه کشور دارد و به این دلیل همگان باید در سرشماری عمومی نفوس و مسکن حضوری فعال داشته و در این برنامه با تمام توان خود تلاش کنند.
وی افزود: اگر دولتی بخواهد در ارائه خدمات موفق باشد نیاز به آماری دقیق در تمام سطوح دارد و این جز با سرشماری امکان‌پذیر نیست.
برزگرزاده تأکید کرد: سرشماری اهمیت ویژه‌ای در توسعه کشور دارد و هرچه توان بیشتری در این کار مصروف شود توسعه و آبادانی به روزتر خواهد شد و این مسئله یک وظیفه ملی به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: در شهرستان ابرکوه 39 مامور سرشماری و در مجموع 91 نفر نیروی اجرایی در رده‌های مختلف اجرایی و ستادی کار آمار گیری را به انجام خواهند رساند و انتظار از مردم همکاری صمیمانه با آمارگیران است.
وی همچنین از مردم خواست تا با انتقال اطلاعات ارائه شده به دیگران، مقدمات مشارکت فعالانه اقشار مختلف جامعه در این سرشماری و دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق و صحیح را فراهم آورند.
فرماندار ابرکوه هدف از سرشماری نفوس و مسکن را جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در زمینه تعداد جمعیت و واحدهای مسکونی کل کشور و ویژگی‌های عمده آنها به منظور تامین اطلاعات پایه‌ای مورد نیاز توسعه اجتماعی اقتصادی خانوارها در سطوح مختلف جغرافیایی کشور و نیز تهیه چارچوب‌های آماری مناسب در زمینه خانوار و مسکن دانست.
وی افزود: افق برنامه‌های آتی کشور و ترسیم برنامه‌ها نیازمند اطلاعاتی صحیح از وضعیت کشور است که این سرشماری به اجرای برنامه‌ها کمک خواهد کرد.
برزگرزاده ادامه داد: سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 طی مدت 21 روز و از تاریخ دوم تا 22 آبان‌ماه با مراجعه مستقیم مأموران سرشماری به همه مکان‌های سکونت خانوارها انجام می‌گیرد و مأمور سرشماری ضمن رویت شناسنامه و کارت ملی تمام افراد خانوار، از سرپرست خانوار و در صورت عدم حضور وی از مطلع‌ترین عضو خانوار درخواست می‌کند که به سئوالات مندرج در پرسش‌نامه سرشماری پاسخ دهد و سپس پاسخ‌های ارائه شده را در پرسش‌نامه ویژه آن خانوار درج می‌کند.
وی افزود: این سئوالات عبارتند از اطلاعات فردی اعضای خانوار شامل نام و نام خانوادگی و شماره ملی، بستگی با سرپرست خانوار، وضع اقامت در مکان مورد سرشماری، جنس، تاریخ تولد و... همچنین سئوالاتی در مورد امکانات و تسهیلات در اختیار خانوار و ویژگی‌های مسکن خانوار شامل عمده‌ترین منبع تامین آب و سوخت مصرفی خانوار، موتور سیکلت، خودرو سبک و رایانه در اختیار خانوار، نوع محل سکونت خانوار و .... نیز پرسیده می‌شود.
برزگرزاده بیان کرد: به منظور ثبت دقیق اطلاعات هویتی اعضای خانوار لازم است تا شناسنامه، کارت ملی یا مدارکی که نام و نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ تولد تمام اعضای خانوار در آنها درج شده باشد از قبل آماده و اطلاعات دقیق در اختیار مأموران سرشماری قرار گیرد همچنین مدارکی مانند قبض تلفن ثابت یا همراه که کد پستی منزل مسکونی خانوار بر روی آن درج شده باشد، می‌تواند مأمور سرشماری را در ثبت دقیق آدرس پستی خانوار کمک کند.
وی تاکید کرد: ‌قانون مرکز ایران ضمن موظف دانستن هر شخص ساکن ایران و اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور به ارائه پاسخ صحیح به پرسش‌های مندرج در پرسش‌نامه های سرشماری و آمارگیری‌هایی که توسط این مرکز انجام می‌شود، تصریح دارد که آمار و اطلاعاتی که ضمن آمارگیری‌های مختلف از افراد و موسسات از افراد و خانواده‌ها گردآوری می‌شود، محرمانه بوده و تحت هیچ شرایطی در اختیار فرد یا سازمانی قرار نمی‌گیرد و از اطلاعات جمع‌آوری شده تنها در تهیه آمارهای کلی و عمومی استفاده خواهد شد.
برزگرزاده یادآور شد: پس از مراجعه مأمور سرشماری به واحدهای مسکونی و تکمیل پرسش‌نامه‌ها، همه پرسش‌نامه‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند و پس از آن مراحل پردازش و استخراج اطلاعات آغاز می‌شود.
وی افزود: در ابتدای این مرحله، پرسش‌نامه‌ها تصویربرداری می‌شوند به این معنا که از فرم‌های تکمیل شده، برای انجام مراحل بعدی و خواندن اطلاعات، عکس گرفته و آنگاه پاسخ‌های ارائه شده به داده تبدیل می‌شوند.
برزگرزاده ادامه داد: بعد از انجام عملیات پردازش داده‌ها، اطلاعات بدون نام و نشان افراد در جداول مختلف مرتب شده، برای استفاده در تحلیل‌های آماری یا برنامه‌ریزی‌های ملی و منطقه‌ای در اختیار مسئولان، سازمان‌های متقاضی، محققان و کاربران دیگر قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: در این مرحله بیشتر این اطلاعات به طور رایگان از طریق درگاه ملی مرکز آمار ایران در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول