اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای امسال؛

۱۳۲ فقره پروانه استاندارد در خوزستان صادر شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۳۲ فقره پروانه کاربرد نشان استاندارد در استان صادر و یا تمدید شده است.

۱۳۲ فقره پروانه استاندارد در خوزستان صادر شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، رضا دهدشتی‌زاده ظهر امروز در همایش «تجلی جهاد اقتصادی با استانداردسازی» به مناسبت روز استاندارد در مجتمع فرهنگی شرکت نفت اهواز، اظهار داشت: کیفیت یک مقوله نسبی است و با نیازهای مشتری باید افزایش یابد؛ در یک مقطع زمانی کالایی با کیفیت ضعیف یا متوسط خریداری می‌شد اما امروز نیاز و ذائقه مردم ارتقا یافته که استاندارد‌ها باید متناسب با آن تغییر کند.
وی افزود: نظارت بر اجرای استاندارد‌ها در جاهایی که قانون الزام ایجاد کرده صورت می‌گیرد، اما در مواردی که استاندارد‌ها اختیاری است باید مردم را آگاه کرد تا مزیت استفاده از استاندارد‌ها را متوجه شوند.
مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان گفت: نتایج یک بررسی آماری در استان نشان می‌دهد که با وجود این‌که ۷۸ درصد مصرف‌کنندگان خوزستانی در هنگام خرید به نشان استاندارد دقت می‌کنند، اما تنها ۵۸ درصد از آن‌ها از مزیت‌های برخورداری از استاندارد‌ها آگاهی دارند.
وی افزود: بر اساس این بررسی از میان این افراد نیز حدود ۳۱ درصد با وظایف سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و آشنایی دارند.
دهدشتی‌زاده ادامه داد: توسعه یافتگی کشور به میزان استانداردهای تعریف شده گره خورده است و هر چه التزام ملی به استاندارد‌ها بالا رود، نشان از توسعه یافتگی ما خواهد بود.
وی وضعیت ایران را در استاندارد خوب ارزیابی کرد و گفت: ایران رتبه ۳۰ را در بین ۱۶۸ کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد دارد که برای افق ۱۴۰۴ ارتقا به رتبه ۲۰ در دستور کار است.
به گفته وی، در ایران جمعا ۱۷ هزار استاندارد ملی تدوین شده است و سازمان بین‌المللی استاندارد ۱۶ هزار استاندارد (ISO) تدوین شده دارد.
وی استمرار پروانه کاربرد، نداشتن نواقص عمده، استمرار و حفظ ویژگی‌های کیفی محصول، گواهینامه‌های سیستم مدیریت، مدارک و مستندات در مورد مصرف بهینه انرژی، تایید صلاحیت آزمایشگاه، میزان فعالیت‌های آموزش واحد استمرار حضور و آموزش مسئولان کنترل کیفیت، ارتقای سطح تکنولوژی و چگونگی روش‌های ساخت نتایج کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی را شاخص تعیین واحدهای نمونه عنوان کرد.
دهدشتی‌زاده با بیان این‌که در گذشته تنها ۶۰۰ کالا مشمول استاندارد اجباری بوده است، گفت: براساس مصوبه‌ای که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید از سال گذشته تمام کالاهای صنعتی در قالب قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر محصولات صنعتی مشمول استاندارد اجباری شده‌اند.
دهدشتی‌زاده تصریح کرد: تجلی جهاد اقتصادی تنها با رعایت استاندارد امکان‌پذیر خواهد بود و این وظیفه ما است که استاندارد‌ها را به درستی تعریف کنیم، زیرا تنها با رعایت استاندارد می‌توان مطمئن بود که منابع ملی را در محل مناسب و تنها به میزان مورد نیاز مصرف و با بالا‌ترین بهره‌وری و بازده آن‌ها به محصولاتی با ارزش افزوده بالا‌تر تولید می‌کنیم.
وی ادامه داد: با رعایت استاندارد مطمئنا محیط‌زیست حفظ شده و از فعالیت‌های مختلف ما آسیب نخواهد دید؛ همچنین تولیدکنندگان می‌توانند از نتایج فعالیت‌های خوب خود و تمکین نام و نشان تجاری خود به عنوان یک نشان و برند معتبر و شناخته شده استفاده کنند.
وی با اشاره به این‌که از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۳۲ فقره پروانه کاربرد نشان استاندارد در استان صادر و یا تمدید شده است، تاکنون حدود ۱۸ پروانه نیز تعلیق و یا ابطال شده است. همچنین در این مدت 4 هزار و ۷۲۴ محموله وارداتی پس از نمونه‌برداری مورد آزمون قرار گرفت و گواهینامه استاندارد برای آنها صادر و از ورود ۶۱ محموله نامرغوب خارجی به کشور جلوگیری شد.
دهدشتی‌زاده افزود: صدور ۲ هزار و ۹۷۰ گواهینامه انطباق با استاندارد، جلوگیری از صادرات دو محموله نامرغوب به خارج از کشور، ۴۳ مورد بازرسی از مراکز ارایه خدمات، ۳۹ مورد بازرسی از تاسیسات گاز پرکنی، ۱۰۸ مورد بازرسی از آزمایشگاه‌های همکار، ۱۲۲ مورد نمونه‌برداری از فلزات گرانبها و انجام آزمون‌های عیارسنجی و کالیبره شدن ۱۹۰ باسکول در استان از دیگر اقدامات این اداره در سال جاری بوده است.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان با بیان اینکه از آغاز امسال تاکنون تعداد ۱۴۹ پیشنهاد تدوین در کمیته‌ برنامه‌ریزی سازمان مصوب شد، عنوان کرد: از این تعداد ۶۰ استاندارد به تدوین نهایی رسیده است که سبب شده این اداره در تعداد استانداردهای به تدوین رسیده در کشور رتبه دوم را به‌دست آورد. 
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول