اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

افزایش یک درصدی پروتئین موجود در محصول گندم

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از افزایش یک درصدی پروتئین موجود در محصول گندم در استان خبر داد.

افزایش یک درصدی پروتئین موجود در محصول گندم
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام ظهر امروز در جلسه ارتقاء کیفیت گندم و آرد و نان اظهار داشت: بررسی 742 نمونه جمع‌آوری شده گندم از 15 استان کشور توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نشان می‌دهد گندم‌های تولیدی دارای وزن هکتولیتر خوب (78.6 )، درصد پروتئین 11.5 سختی دانه 48 و حجم رسوب SDS 50 بوده و در کل وضعیت گندم‌های تولیدی متوسط تا خوب ارزیابی شده است.
وی با بیان اینکه در تظاهر خواص کیفی گندم ، میزان پروتئین آرد بر قابلیت کشش خمیر ، زمان فرم گرفتن خمیر و مقاومت آن در برابر مخلوط شدن، جذب آب فارینوگراف، عدد والوریمتری و تغییرات حجم رسوب پروتئین و SDS و به طورکلی ارزش نانوایی حائز اهمیت است، افزود: افزایش پروتئین موجود در محصول گندم از 10.5 درصد به 11.5 درصد، نشان از رشد کیفیت گندم تولیدی داشته است.
ایرانی‌فام با بیان اینکه بررسی شاخص‌های کیفی شامل هکتولیتر، گلوتن، پروتئین، زلنی، سن‏زدگی، رطوبت، افت مفید و غیرمفید در تعیین کیفیت گندم موثرند، گفت: به طورکلی عوامل موثر بر کیفیت نان به دو دسته خصوصیات ظاهری دانه (کیفیت خارجی) و خصوصیات درونی دانه (کیفیت داخلی) تقسیم می‌شوند.
وی به ویژگی‌های ظاهری دانه همچون تمیزی دانه، وزن هزاردانه، رنگ دانه (تیره و روشن بودن دانه)، شکل دانه، درصد یکنواختی دانه، درصد سن زدگی، فقدان دانه‌های جوانه زده، پر بودن یا لاغر بودن دانه (وزن هکتولیتر) و درصد رطوبت اشاره کرد و گفت: با وجود اهمیت خصوصیات درونی دانه گندم برای ارزشیابی ارزش نانوایی آن، خواص ظاهری دانه نیز به قضاوت در مورد کیفیت گندم کمک می‌کند، برای نمونه بین میزان گلوتن و درصد سن زدگی دانه و همچنین بین وزن هکتولیتر و میزان آرد روابطی برقرار است که این روابط در تعیین ارزش نانوایی گندم نقش بسیاری دارند.
ایرانی‌فام با بیان اینکه تنش‌های محیطی مانند خشکی و گرما باعث کاهش وزن هکتولیتر شده و دانه‌هایی که از تنش خسارت دیده‌اند از وزن حجمی پایین‌تری برخوردارند، ادامه داد: وزن هکتولیتر (واحد حجم) یکی از معیارهای ساده،
قدیمی و موثر بر کیفیت و ارزیابی محصول بوده و میزان استخراج آرد از گندم بستگی به وزن هکتولیتر دارد به عبارت دیگر هر چه وزن هکتولیتر گندمی بالاتر باشد آرد خوب بیشتری از آن استخراج می‌شود.
وی با اشاره به اینکه درصد سن زدگی گندم از دو درصد نباید تجاوز کند، افزود: گندم‌های با درصد سن‌زدگی بیش از این مقدار به تنهایی قابل مصرف نبوده و باید با نمونه‌های با کیفیت بالا مخلوط شوند و یا اینکه مواد بهبود دهنده مثل اسید اسکوربیک و یا گلوتن به آنها اضافه شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرند.
ایرانی‌فام درصد و کیفیت پروتئین و گلوتن دانه، سختی دانه، کیفیت آسیاب شدن، درصد آرد، عمل آمدن خمیر، درصد جذب آب، نیاز اکسیداسیون آرد و بالاخره پخت و تهیه نان یا به عبارت دیگر حجم نان را از خصوصیات درونی دانه عنوان کرد و افزود: میزان پروتئین برای ایجاد تخلخل کافی و بافت مناسب در نان و در نتیجه تولید نان مطلوب ضروری بوده و بین میزان پروتئین و پارامترهای کیفی نان ارتباط مثبتی برقرار است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در استان در رابطه با گندم دیم رقم سرداری و سرداری 39 برای سال‌های خشکسالی مقاوم است، ادامه داد: در مقابل، رقم آذر دو نیز در مناطق با بارندگی بالا جواب می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه برای تولید گندم و آرد مرغوب تر برنامه‌ریزی لازم در استان انجام می‌گیرد، ادامه داد: امکان تولید گندم بهتر و مرغوب‌تر در استان وجود دارد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول