اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهردار تهران:

برگزاری جشنواره محصولات فرهنگی شهرداری‌ها توفیق بزرگی است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران گفت: برگزاری نخستین جشنواره محصولات فرهنگی شهرداری ها توفیق بزرگی در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی محسوب می‌شود.

برگزاری جشنواره محصولات فرهنگی شهرداری‌ها توفیق بزرگی است
سیدمحمد هادی ایازی در حاشیه افتتاحیه نخستین جشنواره ملی محصولات فرهنگ شهروندی شهرداری‌های مراکز استان‌های کشور در مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: با توجه به نیاز امروز جامعه ما در راستای ارتقای سطح فرهنگ شهروندی مردم، برگزاری چنین جشنواره‌هایی با محوریت ارتقای فرهنگ شهروندی از طریق تولیدات و محصولات فرهنگی بسیار ضروری و قطعاً مفید فایده است.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: از همین رو با وجود عمر کوتاه معاونت‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری‌های برخی از شهر‌ها و حتی نبود سازمان فرهنگی و یا معاونت فرهنگی اجتماعی در برخی دیگر از شهرهای کشور، تولید آثار فرهنگی در چنین حجم گسترده و با کیفیت بالایی بسیار خوب ارزیابی می‌شود.
وی تعداد آثار پذیرفته شده و راه یافته به این جشنواره را 3 هزار و 800 اثر برشمرد و گفت: وجود آثار منتخب با چنین تعداد بالایی نشانگر توجه معاونت‌های فرهنگی اجتماعی شهر دیدارهای استان‌ها به مبحث فرهنگ شهروندی است.
ایازی اظهار داشت: طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده این جشنواره، تمام این آثار فرهنگی در قالب کتاب و نرم افزار تولیدشده و در اختیار تمام مدیران و کارشناسان حوزه فرهنگی اجتماعی تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور قرار داده می‌شود.
معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران زمان تقریبی انتشار کتاب و بسته‌های نرم افزاری این آثار را برای تولید کتاب در حدود یک ماه و برای بسته نرم‌افزاری در حدود سه ماه آینده پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: این حرکت سبب به وجود آمدن امکان استفاده از ظرفیت‌های متقابل شهرهای مختلف و همچنین ممانعت از بروز موازی کاری‌ها و تکرار تولیدات مشابه هم می‌شود.
وی ادامه داد: ایجاد این تعامل و ارتباط میان شهرها، الگوبرداری و استفاده هر چه بیشتر و با کیفیت‌تر از دیده‌ها و تجریه‌های شهرها و مناطق مختلف امکان‌پذیر شده تا شاهد تولیدات و صرف هزینه در زمینه‌های مشابه نباشیم.
ایازی از امکان برگزاری نمایشگاه‌هایی از همین دست را به صورت سیارگونه در مراکز استان‌های مختلف خبر داد و گفت: در صورت تصویب معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی در خصوص فرهنگ شهروندی در استان‌های کشور برگزار و امکان بازدید و الگوبرداری کارشناسان و شهرداران شهرستان‌های آن استان نیز فراهم می‌شود.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: همچنین تصویب برگزاری نمایشگاه‌هایی از قبیل نمایشگاه شهر فرهنگ به صورت سالیانه و ارائه تولیدات مختلف فرهنگی در راستای ارتقای سطح فرهنگ شهروندی از دیگر موارد مورد بحث در نشست معاونین فرهنگی اجتماعی استان‌هاست که امیدواریم به تصویب برسد.
وی مطلب بعدی مورد بحث در نشست معاونان را اعطای یک کار ویژه به هر استان عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش در تصویب این مطلب که هر مرکز استان امکان کار روی یک موضوع خاص را به عنوان کار ویژه مختص خود در تولید محصولات فرهنگی، می‌تواند به تعاملات و پرهیز از انجام کارهای تکراری کمک کند.
ایازی وجود برخی از آثار غیرمرتبط و یا کم ارتباط با فرهنگ شهروندی در این جشنواره را یکی از نقاط ضعف آن قلمداد کرد و گفت: در این جشنواره برخی از آثاری که ارتباط زیادی با فرهنگ شهروندی ندارند به آن راه یافتند که با توجه به اینکه نخستین جشنواره ملی شهر فرهنگ و فرهنگ شهروندی است و هنوز در ابتدای راه قرار داریم، ضعف عمده‌ای محسوب نشده و به طور قطع در جشنواره‌های آتی این اشکال نیز برطرف می‌شود.
معاون اجتماعی فرهنگی شهردار تهران، مجموعه فرهنگی ارائه شده از مشهد را بسیاری موفق ارزیابی کرد و افزود: اصفهان، شیراز و قم و برخی دیگر از استان‌ها نیز موفق عمل کرده‌اند و سایر استان‌ها باید از تجارب آنها در زمینه فرهنگ شهروندی استفاده کنند.
وی تولید محصولات فرهنگی را حرکتی مثبت در زمینه ارتقای فرهنگ شهروندی خواند و اظهار داشت: اقدامات فرهنگی در این حوزه را می‌توان در قالب فیلم، عکس، کتاب، بروشور و غیره و همچنین به وسیله پژوهش‌های مرتبط با فرهنگ شهروندی برگزار کلاس‌های آموزشی و تولید مطبوعات مرتبط فرهنگ شهروندی و قرار دادن بخش شهری در رسانه‌ها و مطبوعات ارتقا بخشید.
ایازی افزود: به دلیل اینکه مسایل فرهنگی به صورت طبیعی در طول زمان اثر می کنند و اثرگذاری آنها زمان‌بر است و باید صبر و استقامت داشت تا اثرگذاری آغاز شود و ادامه یابد.
سخنگوی شهرداری تهران در زمینه فرهنگ شهروندی گفت: فرهنگ شهروندی یعنی تعریف و توجه به آداب و رسوم و رفتاری که در شهر صورت می‌گیرد و همچنین دانستن رفتار درست در حوزه شهری و تبدیل یک شهرنشین به یک شهروند است.
وی فرهنگ آپارتمان‌نشینی را مصداق بارز فرهنگ شهروندی عنوان نمود، افزود: احترام به حقوق افراد در زندگی آپارتمانی خود نشانه ارتقای سطح فرهنگ شهروندی و نمونه عینی آن محسوب می‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول