اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/بررسی عملکرد تراکتور سازی و شهرداری تبریز در هفته دهم/

طلسم‌شکنی تراکتورسازی و شهرداری تبریز

خبرگزاری فارس: هفته دهم لیگ برتر فوتبال کشور برای تبریز دو چهره متفاوت داشت، نخستین شکست خارج از خانه تراکتورسازی و اولین پیروزی خانگی شهرداری تبریز.

طلسم‌شکنی تراکتورسازی و شهرداری تبریز
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در این گزارش خبرنگار فارس بازی‌های هفته دهم دو تیم تبریزی را تحلیل کرده است.
 
نخستین باخت خارج از خانه تراکتورسازی تبریز
تراکتورسازی در دهمین بازی خود در لیگ برتر، اولین شکست خارج از تبریز را تجربه کرد. شکست در اصفهان مقابل تیم مدافع عنوان قهرمانی شاید قابل توجیه باشد، اما تراکتورسازی با توجه به وضعیت تیم حریف می‌توانست حداقل با یک امتیاز از اصفهان باز شود.
اختلاف لوکا بوناچیچ با بازیکنان نامی سپاهان و در نهایت اخراج وی و سپردن تیم به قنبری به عنوان مربی موقت، همه حاکی از بحران در طلایی پوشان اصفهانی داشت.
اما تراکتورسازی خیلی زود قافیه را باخته و در همان 15 دقیقه نخست دو بار دروازه‌اش را گشوده دید.
تلاش هر دو تیم تا دقیقه 90 نتیجه نداد، اما لوپز بازیکن پرتغالی تراکتورسازی با گل خود، اختلاف را به حداقل رساند. در وقت‌های تلف شده ضربه نویدکیا به تیر دروازه تراکتور خورد و شوت سنگین آرفی را نیز رحمان احمدی بازگرداند.
اگر ضربه آرفی وارد دروازه سپاهان می‌شد، تراکتورسازی به صورت رویایی بازی را به تساوی می‌کشاند. اما باید قبول کرد تراکتورسازی در این بازی، نمایش ضعیفی را از خود ارائه داد.
در واقع این دیدار می‌توانست جنبه انتقامی هم برای تراکتورسازان به واسطه دو شکست متوالی سال گذشته و هم برای امیر قلعه نویی که از سوی سپاهانی‌ها متهم به متلاشی کردن این تیم شده بود، باشد. اما دقیقا عکس این موضوع اتفاق افتاده و نتیجه حاصل شده به احیای تیم بحران زده سپاهان منجر شد.
با این وجود تراکتورسازی بسیار خوش شانس بود که از سه حریف تعقیب کننده‌اش تنها نفت تهران به پیروزی دست یافته و استقلال تهران و صبای قم در مقابل حریفان خود ناکام ماندند.
نفت با پیروزی مقابل مس سرچشمه به مکان اول جدول صعود کرد، استقلال با تساوی در مصاف با راه‌آهن در همان رده دوم خود ماند و تراکتورسازی به رده سوم سقوط کرد. با این اوصاف که حریفان تراکتورسازی زیاد از این تیم فاصله نگرفتند، این فرصت برای جبران و باز پس‌گیری صدر جدول برای قرمز پوشان تبریزی باقیماند.
صبا با 19 امتیاز و تفاضل گل ضعیف‌تر نسبت به تراکتورسازی در رده چهارم قرار دارد.
 
خطری جدید برای تراکتورسازان
تراکتورسازی در چهار هفته اخیر (بعد از بازی استقلال تهران) یک برد مقابل مس، دو شکست در مصاف با نفت تهران و سپاهان و یک تساوی در بازی با نفت آبادان کسب کرده و از 12 امتیاز ممکن تنها به پنج امتیاز دست یافته است. با این وجود با 19 امتیاز در رده سوم بوده و دو امتیاز از نفت تهران و یک امتیاز از استقلال تهران تیم‌های اول و دوم جدول کم دارد. علت اینکه تراکتورسازی در چند هفته اخیر با وجود نتایج ضعیف خود همچنان جزو تیم‌های بالای جدول است، نوسان شدید در تیم‌های استقلال تهران، صبای قم، سپاهان اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و حتی پرسپولیس تهران است.
اما در هفته دهم هر دو تیم اصفهانی بازی‌های سخت خود را بردند تا تهدید جدیدی برای تیم‌های صدر جدول محسوب شوند. دو تیم که به دلیل حضور در باشگاه‌های آسیا با قدرت کم‌تری در لیگ حضور داشتند، بعد از حذف در این رقابت‌ها در هفته دهم قدرت نمایی کرده و سپاهان تیم صدر جدولی تراکتورسازی را شکست داد و تا رده پنجم جدول صعود کرده و ذوب آهن نیز در قم تیم صبای سوم  جدول را مغلوب کرد و بعد از سپاهان در ششم جدول قرار گرفت.
حالا هر دو تیم اصفهانی تمام قدرت خود را در لیگ برتر متمرکز کرده و  با شناختی که از این دو تیم در سال‌های گذشته حاصل شده است، اگر به صدر جدول دست یابند، کم‌تر مانند تراکتورسازی و استقلال در بذل و بخشش امتیازات سخاوت نشان داده و فاصله خود را از سایر تیم‌ها بیشتر خواهند کرد.
 
تراکتورسازی هجومی‌ترین تیم با خط دفاع لرزان
تیم تراکتورسازی تبریز با 23 گل زده بهترین خط حمله لیگ برتر را به خود اختصاص داده است. تراکتور سازی به همراه استقلال تهران تنها تیم‌های هستند که در هر 10 بازی خود موفق به گلزنی شده‌اند.
اما در نقطه مقابل تراکتورسازی با 16 گل خورده دومین خط ضعیف دفاعی  بعد از مس کرمان و مس سرچشمه 17 گل خورده را به خود اختصاص داده است.
قلعه‌نویی بعد از 10 هفته هنوز نتوانسته ترکیب دلخواه خود در خط دفاعی را پیدا کند. اصرار به تغییرات در خط دفاعی، استفاده از اسدی در پست غیر تخصصی، ضریب بالای اشتباهات امیر حسین صادقی (البته در بازی با سپاهان غایب بود) و ضعف مفرط دروازه‌بانان این تیم از عوامل شکننده شدن خط دفاعی تیم تراکتورسازی است وگرنه بعید به نظر می‌رسد بهترین خط دفاعی لیگ برتر فصل گذشته، تنها با رفتن محمد نصرتی به یکی از ضعیف‌ترین خطوط دفاعی لیگ یازدهم تبدیل شده باشد.
نکته جالب توجه اینکه تراکتورسازی سال گذشته با 29 گل خورده به همراه سپاهان امیر قلعه‌نویی بهترین خط دفاع  لیگ برتر را کسب کرده بود.
 
هفته یازدهم : تراکتور در اندیشه بازگشت به صدر
تیم تراکتورسازی در هفته یازدهم در تبریز میزبان سایپای البرز است. بازی پرسپولیس با نفت تهران و ذوب آهن با استقلال تهران بازی‌های تاثیر گذار صدر جدول در این هفته است. اگر تراکتورسازی بتواند بر سایپا غلبه کند در صورت حتی تساوی تیم‌‌های نفت تهران و استقلال مقابل حریفان سرسختشان، برای سومین بار تیم تراکتورسازی به صدر جدول صعود خواهد کرد.
 
سایپا گربه سیاه فوتبال تبریز
لقب گربه سیاه فوتبال تبریز برازنده سایپا است. این تیم در نخستین سال حضور تراکتورسازی در لیگ برتر تنها شکست خانگی این تیم را تحمیل کرد و در تبریز با یک گل تراکتور را شکست داد. سال گذشته نیز سایپا در حالی که دو بر صفر از تراکتور در تبریز پیش بود با  گل‌های لحظات پایانی به تساوی دو بر دو رضایت داد. سایپا سال گذشته مقابل شهرداری نیز به تساوی دست یافته بود. امسال نیز سایپا در تبریز مقابل شهرداری با تساوی دو بر دو میدان را ترک کرده تا در مجموع چهار بازی انجام داده در تبریز، یک پیروزی و سه تساوی داشته باشد. همین موضوع می‌تواند نقطه اطمینان سایپا در بازی با تراکتورسازی محسوب شود.
 
شهرداری طلسم شکنی کرد
شهرداری در ششمین بازی خود در تبریز موفق شد تیم ملوان بندرانزلی را مغلوب کرده تا طلسم عدم پیروزی در بازی‌های خانگی را بشکند.
شهرداری در تبریز مقابل سایپای البرز، راه‌آهن تهران و شاهین بوشهر به تساوی دست یافته بود و در مصاف با سپاهان اصفهان و تراکتورسازی شکست را متحمل شده بود.
 
رکورد منحصر بفرد شهرداری
تیم شهرداری تنها تیم لیگ برتری است که هیچ بازی خارج از خانه خود را واگذار نکرده است. تنها رقیب شهرداری در این رکورد تراکتورسازی بود که این هفته در اصفهان بازی را به سپاهان واگذار کرد. شهرداری در کرمان مقابل مس و در اهواز در مصاف با فولاد به تساوی دست یافته بود و تیم‌های پرسپولیس تهران و مس سرچشمه در خانه خودشان مغلوب کرده بود.
تیم شهرداری تبریز در پایان هفته دهم با 14 امتیاز در حالی در رده هشتم قرار گرفت که امتیازاتش با تیم ششم برابر بوده و تنها تفاضل گل ضعیف‌تر سبب شد شهرداری در این جایگاه حضور داشته باشد.
 
هفته یازدهم: صبا در قم حریف سرسخت است
تیم صبا در قم پنج بازی برگزار کرده که مقابل تیم‌های سایپا، ملوان و فولاد خوزستان به پیروزی رسیده، با سپاهان مساوی کرده و به ذوب‌آهن بازی را واگذار کرده است. این نشان می‌دهد که صبا قدر امتیازات خانگی را دانسته و سعی خواهد کرد که به هر سه امتیاز بازی مقابل شهرداری دست یابد.
انگیزه شاگردان ویسی زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم این تیم  دو بازی آخر خود را به تیم‌های پرسپولیس تهران وذوب‌آهن اصفهان واگذار کرده و مسلما نمی‌خواهند در شکست‌ها هت‌تریک کنند.
بازی شهرداری تبریز با صبا سال گذشته در قم با تساوی 4 بر 4 به اتمام رسید.
گزارش از فرهاد فرهادپور
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول