اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار جدی کارشناسان ورزشی؛

تنها 10 درصد اصفهانی‌ها ورزش می‌کنند

خبرگزاری فارس: نایب رئیس ورزش هیئت‌های همگانی اصفهان گفت: با وجود اینکه اغلب مردم جامعه به اهمیت ورزش در سلامتی جسم و جان آگاه هستند، تنها 10 درصد از جامعه 4 میلیون نفری اصفهان به‌طور جدی به امر ورزش می‌پردازند.

تنها 10 درصد اصفهانی‌ها ورزش می‌کنند
زهرا امین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: مردم تنها درباره فواید ورزش به صورت گذرا چیزهایی شنیده‌اند و این فواید هنوز در ذهن آنها نهادینه نشده و به شکل باور در نیامده است.
وی افزود: اگر فرهنگ ورزشی وارد خانواده‌ها شود نه تنها در جلوگیری از بروز بیماری‌های جسمی و روانی نقش دارد، بلکه در همبستگی و قانون‌مندی اعضای خانواده‌ نیز  نقش اساسی ایفا می‌کند.
نایب رئیس هیئت ورزش‌های همگانی تصریح کرد: از جمله مهمترین معضلات خانواده‌های امروز جدایی همسران از هم و نیز بچه‌های خانواده از پدر و مادر در طول  هفته به خاطر مشغله‌های روزمره است و اینکه گاهی حتی حرفی برای گفتن با یکدیگر ندارند.
وی ادامه داد: زمانی که بازی و ورزش در خانواده وارد ‌شود همه اعضای خانواده را به دور هم جمع کرده و محیطی شاد و بانشاط ایجاد می‌شود.
امین از جمله علل کم‌اهمیتی به ورزش در جامعه امروز را کم‌کاری مسئولان ورزشی دانست و تاکید کرد: لازم است با برنامه‌ریزی‌های دقیق، فعالیت گریزی و پشت میزنشینی مردم را به علاقه‌مندی به ورزش تبدیل کنیم و برای این امر نیاز به فعالیت‌های فرهنگی بیش از گذشته حس می‌شود.
وی اضافه کرد: این برنامه‌ریزی‌ها باید به شکل خانوادگی انجام شود، یعنی همایش‌ها و فعالیت‌هایی در نظر گرفته شود که همه اعضای خانواده در آن شرکت داشته باشند.
این کارشناس ورزشی با اشاره به نقش رایانه در کم‌تحرکی کودکان گفت: ما با تبلیغاتی مانند اینکه بلد نبودن کامپیوتر در دنیای امروز بی‌سوادی است رایانه را وارد خانه‌ها کردیم، ولی هنوز فرهنگ‌سازی مناسبی برای ورزش انجام نداده‌ایم.
وی تصریح کرد: در دنیا، همزمان با ورود کامپیوتر به خانه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی برای وادار کردن خانواده‌ها به تحرک صورت می‌گیرد، به‌طور مثال به ازای هر دو ساعت یک ربع فعالیت توسط خود کامپیوتر در نظر گرفته شده و فرد را وادار به حرکت می‌کند، در حالی که ما هنوز در این زمینه فکر اساسی نکرده‌ایم.  
امین با انتقاد از اینکه مسئولان تنها به برگزاری جشنواره‌های خانوادگی ورزشی در مناسبت‌ها می‌پردازند،افزود: بعد از اتمام مناسبت‌های ورزشی فرهنگ‌سازی در راستای آن تا ماه یا سال آینده به فراموشی سپرده می‌شود.
وی با بیان اینکه ورزش نیز یکی از عناصر حیاتی زیستی محسوب می‌شود تاکید کرد: تحرک به هر شکلی مانند اکسیژن برای زندگی سالم ضروری است و کمبود آن سبب معضلات و بیماری‌‌های جسمی و روحی فراوانی می‌شود.
 
ضرورت ورزش برای بانوان چهار برابر آقایان است
این کارشناس ورزشی با اشاره به اینکه ورزش برای بانوان و دختران ضروری‌تر است، تصریح کرد: ضرورت ورزش بانوان و دختران نوجوان چهار برابر بیشتر از آقایان و پسران نوجوان است.
وی افزود: مسئولیت‌های فیزیکی یک زن در دوران‌های مختلف زندگی سبب می‌شود، ورزش به صورت یک نیاز اساسی برای زنان جامعه درآید، ولی برعکس این موضوع تحرک زنان کمتر از آقایان بوده و به دختران کمتر اجازه تحرک کافی داده می‌شود.
امین تاکید کرد: کم‌اهمیتی خانواده‌ها به ورزش بانوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات ورزشی جامعه امروز است، زیرا هنوز متوجه ضرورت این امر در زندگی‌آینده دخترانمان نشده‌ایم.
وی با اشاره به ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی بیان داشت: ما درست زمانی به فکر ورزش می‌افتیم که دیگر دیر شده و نمی‌توان بدن را به فعالیت ورزشی واداشت.
نایب رئیس ورزش هیئت‌های همگانی اصفهان افزود: اگر یک روز صبح به چند ایستگاه ورزشی سر بزنیم می‌بینیم زنان پیر جامه بیشتر از دختران جوان در این مکان‌ها مشغول فعالیت‌اند، یعنی درست زمانی که با مشکلاتی مانند کمر درد و پوکی استخوان و غیره روبه‌رو شده‌اند.
وی درباره ضرورت ورزش در کودکی نیز گفت: اگر از سنین کودکی و نوجوانی فرزندان و دختران خود را به ورزش تشویق کنیم علاوه بر پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها اعتماد به نفس و موفقیت آینده فرزندانمان نیز  تضمین می‌شود.
 
جشنواره‌های ورزشی تنها نقش یادآوری دارند
امین با اشاره به جشنواره‌های ورزش همگانی که توسط اداره تربیت بدنی در سطح شهر برگزار می‌شود، تصریح کرد: این‌گونه برنامه‌ها تنها نقش یادآوری برای پرداختن به ورزش را دارا هستند و در نهادینه کردن ورزش در ذهن مردم تاثیر کمی دارند، بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی‌ و فرهنگ‌سازی اساسی در این زمینه در جامعه امروز به خوبی حس می‌شود.
وی ادامه داد: لازم است برنامه‌های ورزشی به صورت هفتگی درآیند به گونه‌ای که روزهای آخر هفته خانواده‌ها به ورزش‌های همگانی اختصاص یابد.
نایب رئیس ورزش هیئت‌های همگانی اصفهان ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب در درازمدت فرهنگ‌سازی مناسبی در زمینه ورزش انجام شود و رسانه‌های جمعی نیز با عملکردی بهتر ما را در این کار یاری دهند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول