اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان:

تعدیل قانون کار اختیار اخراج را به کارفرما می‌دهد

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی خانه کارگر همدان گفت: تعدیل قانون کار اختیار اخراج را به طور 100 درصد به کارفرما می‌دهد.

تعدیل قانون کار اختیار اخراج را به کارفرما می‌دهد
چنگیز اصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در رابطه با پیش‌نویس "تعدیل قانون کار"، با بیان اینکه کارگران ما کسانی هستند که قبل از انقلاب در راستای پیروزی و ارزش‌های آن خون دادند و با اعتصاب خود شاه را به زانو درآورده و آمریکا و سرمایه‌داری را از این کشور بیرون کردند، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از 10 سال پیگیری، قانونی را برای کارگران در راستای حمایت از آنها در قالب قانون کار تدوین شد که در آن حداقل‌های این قشر دیده شد و این قانون از سال 69 ابلاغ و از سال 70 نیز به اجرا درآمد.
وی با بیان اینکه از سال 74 به بعد زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که بر اساس آن مشخص شد افرادی که در این کشور یک شبه پولدار و سرمایه‌دار شده‌اند با قانون کار تدوین شده مخالفت می‌کنند، افزود: کسانی که به ظاهر دنبال انقلاب اما در باطن به دنبال ثروت‌اندازی بودند نیز به دنبال از بین بردن این قانون هستند که این افراد همان‌هایی هستند که به دنبال سرمایه‌داری‌اند.
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان تصریح کرد: متأسفانه برخی از این افراد که قانون کار را قبول ندارند، در مجلس هستند و افرادی که در حال حاضر به این قانون حمله کرده‌اند نماینده بوده و در خانه ملت نشسته‌اند و فریادشان این است که قانون کار فعلی، سرمایه‌داری و اشتغال را از بین برده است.
وی متذکر شد: افراد مخالف قانون کار فعلی، متاسفانه درصدد هستند با از بین بردن این قانون و تعدیل آن ما را به دوران قبل از انقلاب اسلامی ببرند.
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با بیان اینکه عمده‌ترین هجمه و حمله مخالفان به ماده هفت و 27 قانون کار فعلی است، اظهار کرد: ماده هفت این قانون، در رابطه با قراردادهای موقت است و مخالفان با هجمه بردن به این ماده می‌خواهند قراردادهای موقت را قانونمند کنند با این کار اختیار تام نیز با کارفرما می‌شود و وی هر طور که تمایل داشته باشد با کارگر قرارداد بسته و رفتار می‌کند.
اصلانی متذکر شد: مخالفان با هدف قراردادن ماده 7 قانون کار درصدد هستند، اختیار اخراج را 100 درصد به کارفرما بدهند یعنی حتی اگر کارگر به کارفرما سلام نکرد، کارفرما می‌تواند وی را اخراج کند چون به هر دلیلی اخراج کردن در اختیار کارفرما است.
وی با اشاره به ماده 27 قانون کار فعلی عنوان کرد: مخالفان با تعدیل این ماده می‌گویند کارفرما حق دارد به هر شکل ممکن کارگر را اخراج کند و اگر مسائل سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی برای کارگاه وی پیش آمد می‌تواند و اختیار دارد کارگرش را اخراج کند و کارگر نیز حق بازگشت به کار را ندارد.
اصلانی با بیان اینکه بر اساس تعدیل ماده 27 قانون کار، کارفرما هیچ تعهدی نسبت به کارگر نخواهد داشت، بیان کرد: مانند ماده 33 قبل از انقلاب که بر اساس آن اگر کارگری 29 سال و 11 ماه و  29 روز سابقه داشته باشد کارفرما می‌تواند وی را اخراج کند طرفداران تعدیل قانون کار نیز می‌خواهند اختیار تام اخراج را در قراردادها به کارفرما بدهند.
وی با اشاره به ماده تخلفات کارفرما در کمیته انضباطی نیز گفت: بر اساس این ماده کارگر را در هیئت حل اختلاف استان با حضور یک هیئت 9 نفره و بر اساس قانون و ادله اخراج می‌کند اما در پیش‌نویس تعدیل قانون کار این طور آمده که کمیته انضباطی گفته شده در ماده 27 قانون کار به شرح ذیل اصلاح و تبصره یک آن حذف و تبصره 2 به عنوان تبصره آن ماده منصوب شود: "ماده 27 تخلفات کارگران در کمیته انضباطی کارگاه مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد و در صورتی که کارگاه فاقد کمیته انضباطی باشد موضوع مستقیماً در مراجع حل اختلاف مطرح و رسیدگی خواهد شد"، در حالی که در قانون کار قبلی می‌گوید "با نظر شورای اسلامی کار، کارگر اخراج می‌شود و در مرحله بعد به هیئت حل اختلاف می‌رود تا شکایت کند".
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان ضمن بیان تعدیل ماده 41 قانون در باب دستمزد کارگر، نرخ تورم و عیدی نیز گفت: در پیش‌نویس تعدیل قانون کار، عیدی کارگران حذف شده و گفته شده که شورای عالی کار باید این کار را بکند یعنی قانون مجلس را نیز حذف کرده است.
وی با بیان اینکه "تعدیل قانون کار" جرایم را برای کارفرمایان کاملاً کمرنگ کرده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس دیگر تن کارفرما نمی‌لرزد و مشکلی پیدا نمی‌کند چراکه هر طور که دلش بخواهد با کارگر رفتار می‌کند.
اصلانی اظهار کرد: در پیش‌نویس "تعدیل قانون کار"، در صدد هستند در یک کلام قانون کار فعلی که ما برای آن چند سال جنگیدیم و پس از 30 سال اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس و در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید را به نفع سرمایه و سرمایه‌داران تعدیل کرده و در نهایت آن را کمرنگ کنند.
وی تأکید کرد: با تعدیل قانون کار، می‌خواهند آن سرمایه‌داری واقعی که اصل اسلام و حکومت ما که شعارش "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" است را زیرپا بگذارند.
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با بیان اینکه تنها پشتوانه‌ای که بعد از انقلاب برای کارگران به وجود آمد، موضوع قانون کار بود، گفت: همیشه کشورهای سرمایه‌داری از دو موضوع می‌ترسند؛ یکی دانشجویان و دیگری کارگران و بر این اساس است که حق کارگران را ضایع کرده و به وی ظلم می‌کنند.
وی با بیان اینکه اسلام برای کارگر ارزش والایی قائل شده به حدی که عرق جبینش را در حد خون شهید دیده است، اظهار کرد: برخی آقایان در مجلس و گاه در دولت و کسانی که یک شبه ره صد ساله را طی کرده‌اند، این ارزش را با تعدیل قانون کار، نادیده گرفته‌اند.
اصلانی با اشاره به اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، گفت: وقتی ما به کارفرمای یک گاوداری اختیار تام بدهیم این مشکلات نیز پیش می‌آید چرا که وی را مجاز دانسته‌ایم هر جور که تمایل دارد با کارگر برخورد کند.
وی با بیان اینکه ما برای ارزش‌های اسلام، انسانیت و نیز حفظ کیان کشور انقلاب کرده‌ایم، عنوان کرد: اما در حال حاضر شاهدیم آقایان در پشت درب‌های بسته نشستند و پیش‌نویس قانونی را به ما داده‌اند که در راستای نگاشتن آن حتی از شرکای اجتماعی این قانون مثل کارگران و کارفرمایان نیز به هیچ وجه استفاده نکرده‌اند.
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با بیان اینکه  با قراردادهای موقت روز به روز، قانون کار فعلی را که سنگش را به سینه می‌زنیم از بین برده‌اند، تأکید کرد: با تعدیل این قانون، وضع جامعه کارگری از این هم بدتر می‌شود.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی فضای کشور، مخصوصاً برای کارگران این است که در این شش سال دولت فعلی نهم و دهم متأسفانه با وجود اینکه انتظار داشتیم بیش از این به قشر کارگران توجه شود و تشکلات قوی شود، این اتفاق نیفتاد و محقق نشد.
اصلانی با بیان اینکه انتظار داشتیم در دولت خدمتگزار دستمزدهای کارگری واقعی شده یا حتی سهام عدالت در مرحله نخست به کارگران داده شود، گفت: اکنون کسانی سهام عدالت کشور را بردند که اصلاً بویی از کارگری نبرده‌اند یعنی در صحنه کارگری اصلاً نبودند در حالی که این حق نخستین کارگری است.
وی با بیان اینکه عملاً عکس شعار خدمت به جامعه کارگری را شاهدیم، عنوان کرد: کارگران در همه میدان‌های این کشور از جمله بحث هسته‌ای، صنایع ماشین‌سازی، نظامی، جبهه و جنگ و... نقش بی‌بدیلی داشته و دارند تا جایی که به همت آنان در گندم به خودکفایی رسیدیم، اما متأسفانه این قشر در حال حاضر از همه چیز رانده و از همه جا مانده شده‌اند.
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان گفت: حق آن است که در حال حاضر قانون کاری که نیم بندی از آن باقی مانده را نگه داریم اگر چه ما اعتقاد بر این داریم که 100 درصد این قانون کار هنوز اجرا نشده و قانون کار فعلی ظرفیت‌های بسیاری دارد که برخی از تبصره‌ها و آیین‌نامه‌هایش هنوز ابلاغ نشده است.
وی با بیان اینکه مخالفان قانون کار، از سال 74 تیشه برداشته و بر ریشه قانون کار زدند و آن را شیر بی یال و دم کردند، تصریح کرد: اکنون نیز می‌خواهند آن را بخشنامه‌ای بکنند و از حالت قانون دربیاورند.
اصلانی با بیان اینکه قانون کار به ویژه ماده 27 این قانون، حقوق و حداقل‌هایی را برای کارگران قائل شده است که به مثابه خط قرمز کارگری است، متذکر شد: اگر دست به ترکیب این قانون بزنند ما ساکت نخواهیم نشست و به طور قطع ایستادگی خواهیم کرد.
وی در پایان با بیان اینکه حفظ قانون کار فعلی، انجام حداقل‌هایی است که مشخص شده است، بیان کرد: به همان میزان که ولایت امر مسلمانان و ولی فقیه خط قرمز ما است، ماده 27 قانون کار و برخی از ماده‌های قانون کار فعلی نیز خط قرمز ما است که به جد در راستای حفظ آن ایستادگی خواهیم کرد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول