اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از هفتمین کنگره ملی کلیم کاشانی؛

از میز لرزان تا نقد حافظ

خبرگزاری فارس: میز لرزان مجری و نقد خواجه شیرین سخن شیراز از جمله حاشیه‌های هفتمین کنگره ملی بزرگداشت کلیم کاشانی در شهرستان کاشان بود.

از میز لرزان تا نقد حافظ
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، هفتمین کنگره ملی بزرگداشت کلیم کاشانی غزلسرای مشهور عهد صفوی که طی دو روز در این شهرستان به همت انجمن ادبی کلیم کاشانی و با حضور شاعران سراسر کشور برگزار شد دارای حواشی مختلفی بود که به اختصار به آنها می‌پردازیم.

* پرشدن سالن کنگره در کمتر از نیم ساعت
استقبال بی‌نظیر شهروندان کاشانی از کنگره هفتم به قدری بود که تنها نیم ساعت پس از شروع مراسم پیدا کردن صندلی خالی غیرممکن به نظر می‌رسید و  این امر موجب می‌شد هر دقیقه‌‌ای که از مراسم بگذرد بر افراد روی پا ایستاده افزوده شود که‌ این امر سبب شد مجری برنامه بارها از این بابت از آنان پوزش طلبد.

* استقبال مجری از هر شاعر با یک بیت از کلیم کاشانی
استقبال شاعران برای خواندن شعر با یک بیت از کلیم کاشانی یکی از ابتکارات مجری برنامه بود که توانست فضای خوبی را در جلسه حکمفرما کند، خواندن شعر متناسب با شرایط و اوضاع حاکم بر جلسه از جمله
ویژگی‌های شعرخوانی مجری بود که بارها تحسین و تشویق حاضران را برانگیخت.

* از ترانه‌ها تا اشعار عاشورایی
تنوع آثار خوانده شده در کنگره یکی از نکات جالب این مراسم دو روزه بود از قرائت اشعاری به زبان ترانه تا شعر عاشورایی.
البته غالب آثار اشعاری غنایی بودند که بیشتر در قالب غزل به بیان احساسات، عواطف و دغدغه‌ها پرداخته بودند البته قالب‌های مثنوی، رباعی، قصیده در کنار سبک‌های شعر نو نیز در گونه‌های اشعار طرح شده در کنگره هفتم کلیم کاشانی نیز سهم داشتند.

* پایه‌های لرزان میز مجری
یکی از حاشیه‌های جالب هفتمین کنگره ملی بزرگداشت کلیم کاشانی پایه‌های لرزان میز مجری بود که با فراخواندن هر یک از شاعران برای ارائه اثرشان و رد شدن آنان از کنار میز مجری شروع به لرزیدن می‌کرد که این موضوع بارها مورد شوخی مجری و شاعران می‌شد تا جایی که یکی از شاعران خطاب به مجری گفت: "این میزها لرزانند و به کسی وفا نمی‌کنند".

* شعرخوانی یک ادیب معلول
یکی از جالب‌ترین شعرخوانی‌ها مربوط به یک شاعر معلول کاشانی بود که با هنر خود بارها جمعیت حاضر را وادار به تشویق‌های ممتد کرد این در حالی بود که این ادیب جوان به دلیل معلولیت خود قادر به ادای درست کلمات شعرش نبود اما شوق و امید نهفته در کلامش تحسین حاضران را به گونه‌‌ای برانگیخت که تشویقشان تا دقایقی بعد از اتمام شعرخوانی این برنای معلول همچنان ادامه داشت. 

* از شعرهای محبوب تا مقاله‌های مهجور
عدم استقبال حاضران در مراسم از مقاله‌ها یکی از نکات قابل تأملی بود که در این کنگره به وضوح دیده می‌شد و این امر موجب شد با وجود تذکر چندباره دبیر کنگره نسبت به طرح آثار در بخش‌های معین شده یکی دو تا از صاحبان مقاله به جای ارائه اثر خود در این بخش به شعرخوانی و قرائت اشعار خود روی آوردند البته در این بین مقاله‌هایی نیز مشاهده شد که توانست تأیید حاضران کنگره را با خود همراه سازد.

* جای خالی مسئولان
با وجود حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و نیز نمایندگانی از سوی سایر نهادهای این شهرستان، باز هم انتقاداتی از سوی برخی از شرکت‌کنندگان در کنگره در این مورد مطرح شد که با توجه به ملی و سراسری بودن کنگره به نظر درست به نظر می‌رسید.

* نقد حافظ
در این میان یکی از موضوعاتی که در کنگره به یک سوژه تبدیل شد نقد برخی اشعار عاشقانه لسان‌الغیب بود که موجب شکل‌گیری مناظره‌هایی میان موافقان و مخالفان نوع روایت عاشقانه حافظ شد.
بحث از آنجایی آغاز شد که مجری برنامه با خواندن بیت‌های مشابهی از حافظ و کلیم کاشانی به مقایسه نوع بیان هر کدام پرداخت و نجابت کلیم را در بیان عاشقانه‌ترین مفاهیم و معانی ستایش کرد و در مقابل نیز شیفتگان حافظ از چیرگی حافظ در بیان عالی‌ترین مفاهیم غنایی نسبت به کلیم کاشانی سخن می‌راندند و این مباحثه تا آخرین دقایق کنگره نیز همچنان میان شرکت‌کنندگان در جریان بود.

* دستکاری اشعار حافظ
در بحبوحه حافظ بهتر است یا کلیم؟ شاعرانی خوش ذوق با دستکاری اشعار خواجه شیراز نسبت به بیان عقیده خود از لسان لسان‌الغیب مبادرت می‌ورزیدند و گاهی موجب شیرین کامی حضار نیز می‌شدند.

* تقابل شاگرد و استاد
حضور شاعران جوان در کنار موی سپید کردگان عالم شعر تقابلی زیبا در این کنگره به وجود آورده بود و نشستن استادان در کنار شاگردان خود هارمونی زیبایی از تجربه و جسارت در این کنگره پدید آورده بود.
آری ابیات اندرزگونه پیشکسوتان شعر متواضعانه مجاور واژگان آرمان‌خواه جوانان جویای نام می‌نشستند و ملودی موزون از پویایی و دانایی را به شنوندگان هدیه می‌کردند.

* اعتراض به نقد مقاله‌ها
نقد مقاله‌های ارسالی از سوی یکی از سخنرانان مراسم اعتراضات فراوانی را به همراه داشت و سیلی از پیامک‌ها و‌ نامه‌های شفاهی و کتبی را به مجری برنامه روانه کرد‌ و او در پاسخ این اعتراضات عنوان کرد: "این شخص صرفا نظر خود را گفته و به هیچ وجه نظر جمع داوران و کارشناسان به این صورت نبوده ‌است" که این جمله حمایت حاضران را با تشویق با خود همراه کرد.

* خداحافظی شاعرانه
خداحافظی شاعرانی که از سراسر کشور گردهم آمده بودند بسیار دیدنی بود با وجود آنکه شاید عمر آشنایی‌شان در همین دو روز خلاصه می‌شد اما موقع وداع همانند دو بیت موقوف‌المعانی چنان به هم گره می‌خوردند که تنها جدائیشان را اره امید به دیدار دوباره می‌توانست ممکن سازد.
اما یادگاری‌های شاعرانه‌ای که این نازک خیالان جوان به هم می‌دادند با بقیه همسالانشان  متفاوت است، اینان به یکدیگر بلوتوث اندیشه، پیامک احساس و آدرس ایمیل ژرف‌اندیشان را می‌دهند.
آری هفتمین کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی این خالق مضامین جدید و سهل‌کننده معانی بلند و مفاهیم پیچیده ساعاتی پیش به پایان رسید تا مشتاقانش را برای کنگره هشتم منتظر نگه دارد تا شیدایی از عالم فرهنگ خطه کویر همسفر با پائیز 91 دوباره نام کلیم را زنده کند.

==========
 هادی قربانیان
==========
انتهای پیام/ج10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول