اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هفتمین سرشماری نفوس و مسکن؛

سرشماری نفوس و مسکن، کار ملی نیازمند‌ عزم ملی

خبرگزاری فارس: زنگ آغاز سرشماری نفوس و مسکن در حالی فرا می‌رسد که این امر نیازمند یک عزم و اراده ملی است تا به نتیجه‌ای درست و واقعی منجر شود.

سرشماری نفوس و مسکن، کار ملی نیازمند‌ عزم ملی
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هدف کلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در زمینه تعداد جمعیت و واحد‌های مسکونی کل کشور و ویژگی‌های عمده آن‌ها به منظور تامین اطلاعات پایه‌ای مورد نیاز توسعه اجتماعی ـ ‌اقتصادی خانوارها در سطوح مختلف جغرافیایی کشور و نیز تهیه چارچوب‌های آماری مناسب در زمینه خانوار و مسکن است که سرشماری‌ها مطابق با توصیه‌های سازمان ملل متحد و قوانین داخلی هر کشور هر 5 یا 10 سال یکبار توسط مراکز آماری کشور‌ها اجرا می‌شود.

* کاربرد آمارهای حاصل از اجرای سرشماری‌ها
جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در زمینه تعداد جمعیت و واحد‌های مسکونی کل کشور در اجرای سرشماری نفوس و مسکن، علاوه بر کاربرد در برنامه‌ریزی برای توزیع عادلانه منابع، خدمات و کالاهای مصرفی و سایر امکانات و وسایل بین استان‌ها و مناطق مختلف کشور موجب شناسایی اوضاع اجتماعی و اقتصادی مانند وضع سواد و تحصیلات و ارائه خدمات آموزشی و برنامه‌ریزی‌های مربوط به سیاست‌های اشتغال و بیکاری نیز محسوب می‌شود.
تهیه برآوردها و پیش‌بینی‌های جمعیتی برای برنامه‌ریزی‌های درازمدت توسعه و عمران کشور و تولید آمارهای اختصاصی و پایه‌ای جمعیت مانند محاسبه‌های مربوط به شاخص‌های مرگ و میر، ولادت و باروری، مهاجرت و جابه‌جایی‌های جمعیت از دیگر کاربردهای حاصل از اجرای سرشماری نفوس و مسکن به شمار می‌رود.
آمارهای به دست آمده از سرشماری همچنین در انجام برنامه‌ریزی‌های سیاسی مانند انتخابات محلی، ایجاد انجمن‌ها و شوراهای اسلامی، انتخابات دوره‌ای و میان دوره‌ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری، تعیین تقسیمات کشوری و تفکیک و تعیین محدوده روستاها، دهستان‌ها، بخش‌ها، شهرستان‌ها و استان‌ها نقش داشته و موجب شناخت انواع جمعیت‌ها و خانوارهای مهاجر به کشور مانند مهاجران افغانی، عراقی و سایر ملیت‌ها است.
فراهم ساختن چارچوب لازم برای آمارگیری‌های مختلف و بهنگام‌سازی نقشه‌های شهری یا روستایی برای استفاده در طرح‌های آمارگیری و سایر سرشماری‌ها نیز دو کاربرد دیگر آمارهای به دست آمده از سرشماری نفوس و مسکن است.

* سرشماری‌های انجام شده در ایران
تاکنون شش سرشماری در کشور در سال های 1335، 1345، 1355، 1366، 1375 و 1385 در کشور ایران اجرا شده است که به دلیل تحول‌های سریع جمعیتی کشور و لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان متناسب با این تحول‌، هیئت وزیران در تاریخ 24 اردیبهشت 1386 طبق مصوبه شماره 26581/ت537147، اجرای سرشماری در فواصل پنج ساله را تصویب کرد که بر این اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفت.

* تعداد سرشماری شاخص سنجش پیشرفت نظام آماری
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های سنجش پیشرفت نظام آماری در دنیا تعداد سرشماری‌های عمومی برگزار شده در آن کشور است، اظهار داشت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 85 به معنای ویزیت بیماران بود که در سرشماری 90 نتیجه این ویزیت و تشخیص مشخص می‌شود.
عادل آذر با اشاره به اینکه با اطلاعات و آمار 10ساله نمی‌توان برنامه‌ریزی مناسبی در کشور انجام داد، افزود: کاهش فاصله سرشماری اطلاعات به روزتر را در راستای برنامه‌ریزی برای توسعه کشور در اختیار مسئولان قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه خطای سرشماری باید با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است، به نحو مطلوبی کاهش یافته و کمترین میزان باشد، خاطرنشان کرد: تنها با برنامه‌ریزی، همکاری مطلوب مردم و ارائه اطلاعات دقیق از سوی مردم میزان خطاها کاهش یافته و خروجی مطلوبی کسب می‌شود.
رئیس مرکز آمار ایران بخشی از کاهش خطا در سرشماری عمومی نفوس و مسکن را مربوط به ساماندهی و محتوای سرشماری دانست و یادآور شد: طی دو سال گذشته این رویداد عظیم کشور بررسی شده و مطالعات لازم برای برگزاری مطلوب آن  انجام شده است.
وی از پشتیبانی 13 بانک اطلاعاتی از سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور خبر داد و گفت: این بانک‌های اطلاعاتی به مرکز آمار ایران متصل بوده که به‌عنوان الگوی یکپارچه به سرشماری متصل می‌شوند  
 
* سرشماری از رخدادهای تاریخی و ماندگار کشور است
استاندار زنجان با بیان اینکه لازمه مدیریت صحیح در سایه استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مطلوب است، بیان کرد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن از رخدادهای تاریخی و ماندگار در کشور محسوب شده و برنامه‌ریزی مناسب بر اساس آمار دقیق صورت می‌گیرد که ضروری است از همه توان برای کسب اطلاعات مهم خانوارها در قالب سرشماری استفاده شود.
محمد رئوفی‌نژاد با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌گیری از آمار سرشماری در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: مسئولان ذی‌ربط باید در خصوص جمع‌آوری اطلاعات صحیح از مردم همت داشته باشند، چرا که این طرح از پروژه‌هایی است که مراقبت، نظارت و دقت بسیاری را می‌طلبد.
معاون برنامه‌ریزی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه سرشماری نفوس و مسکن تورنمنت ملی کشور است که باید همه مردم همکاری لازم را برای دادن اطلاعات صحیح داشته باشند، خاطرنشان کرد: سرشماری نفوس و مسکن و کسب اطلاعات از شهروندان یکی از پایه‌های لازم برای برنامه‌ریزی در کشور است.
مجید عسگری افزود: هرچه اطلاعات نسبت به نفوس و مسکن و سایر داده‌های اطلاعاتی مربوط به جمعیت بیشتر و دقیق‌تر باشد، برنامه‌ریزی‌ها به‌ روز و دقیق‌تر است.

* ویژگی‌های سرشماری 90 در استان زنجان
مدیریت و سازماندهی بیش از 100 هزار نفر نیروی اجرایی، ستادی و نظارتی در سطح کشور بالغ بر یک‌هزار و 500 نفر در سطح استان زنجان و همچنین آموزش بیش از 90 هزار نیرو در رده‌های عملیات میدانی شامل ماموران سرشماری‌، بازبینان فنی و غیره در کشور و بالغ بر یک‌هزار و 400 نفر در سطح استان زنجان دو ویژگی سرشماری 90 در کشور و استان است.
به گفته مدیرکل اطلاعات و آمار استانداری زنجان در سرشماری نفوس و مسکن سال 90 بیش از 450 ستاد سرشماری شهرستان در سطح کشور و 9 ستاد سرشماری در سطح استان زنجان و همچنین 3 هزار و 350 کلاس آموزشی در سطح کشور و 45 کلاس آموزشی در سطح استان تجهیز وآماده‌سازی می‌شوند.
حسن امید مقدم، تامین بیش از 20 هزار وسیله نقلیه در سطح کشور و بالغ بر 270 وسیله نقلیه در سطح استان زنجان در طول اجرای سرشماری نفوس و مسکن 90 را از دیگر ویژگی‌های این سرشماری برشمرد.

* نیروی انسانی سرشماری 90 استان زنجان
بر اساس برآوردهای صورت گرفته استان زنجان در طی سرشماری نفوس و مسکن سال 90 به 727 مامور سرشماری، 202 کارشناس گروه، 178 بازبین فنی، 48 کارشناس
بازبین فنی، 48 کارشناس مسئول فنی و اجرایی، 9 معاون فنی و آموزش شهرستان، هفت معاون اجرایی شهرستان، هفت مسئول امور مالی و اداری شهرستان، هفت رابط انتظامی شهرستان، هفت متصدی روابط‌عمومی شهرستان و هفت متصدی امور پشتیبانی و دفتری و در مجموع به شهرستان نیازمند است.
مدیرکل اطلاعات و آمار استانداری زنجان سهم شهرستان‌های ابهر، ایجرود، خدابنده، خرم‌دره، زنجان، طارم و ماهنشان را از مجموع نیروی انسانی استان به ترتیب 215، 52، 195، 85، 582، 63 و 55 نفر اعلام کرد.
گفتنی است تعداد نیروهای مستقر در ستاد شهرستان‌های ابهر، ایجرود، خدابنده، خرم‌دره، زنجان، طارم و ماهنشان نیز به ترتیب 55، 20، 50، 25، 150، 20 و 20 نفر است که به تعداد نیروهای مستقر در ستاد شهرستان تجهیزات اداری شامل میزکار، صندلی، فایل نگهداری مدارک و... مورد نیاز است که هر ستاد باید حداقل دو خط تلفن،یک دستگاه فاکس،دو دستگاه رایانه و دو دستگاه چاپگر تجهیز شود.

* مراحل آموزش نیروها در سطح استان زنجان
مرحله نخست آموزش سرشماری نفوس و مسکن 90 شامل معاونان فنی و آموزشی استان‌ها و مدرسان استان‌ها است که این مرحله از آموزش از تاریخ 13 شهریورماه آغاز و در بیستمین روز از ششمین ماه سال به کار خود پایان داد.
آموزش مدرسان شهرستان‌ها نیز از تاریخ 26 شهریور آغاز و در هفتم مهرماه به پایان رسید که مرحله سوم آموزش شامل ماموران، بازبینان، کارشناسان بازبین و کارشناسان گروه از تاریخ 16 تا 28 مهرماه برگزار خواهد شد.
به گفته امید مقدم مجموع تعداد کلاس‌های موردنیاز برای آموزش مرحله سوم 43 مورد است که سهم شهرستان‌های ابهر، ایجرود، خدابنده، خرم‌دره، زنجان، طارم و ماهنشان به ترتیب هفت، دو، هفت، سه، 20، دو و دو کلاس است.
گزارش// محسن یادگاری خبرنگار فارس در ابهر
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول