اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تجلیل از خبرنگار فارس صورت گرفت؛

برگزاری جشن نکوداشت حافظ و آیین مهرگان در آمل

خبرگزاری فارس: در جشن نکوداشت حافظ و آیین مهرگان خبرنگار فارس در آمل به عنوان خبرنگار برگزیده در حوزه بوم و سرود این شهرستان مورد تجلیل قرار گرفت.

برگزاری جشن نکوداشت حافظ و آیین مهرگان در آمل
به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل در آیین روز نکوداشت حافظ با اشاره به جایگاه این شاعر در عرصه فرهنگی و ادبی کشور اظهار داشت: جایگاه این شاعر به دلیل حافظ قرآن بودن و توجهات خاص ایشان به معنویات ارتقا یافته است.
محمد محمدی برگزاری آیین‌های نکوداشت به همراه یادآوری جشن‌های باستانی را در تقویت فرهنگ بومی موثر دانست و افزود: هویت بخشی و توسعه دادن این فرهنگ موجب عدم سلطه فرهنگ غربی و وارداتی در کشور می‌شود.
یکی از اساتید حوزه فرهنگ شهرستان آمل نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ما در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که آمیخته از فرهنگ و تمدن است، یادآور شد: این تمدن از سال‌های دراز در این ملک جریان داشته است و این می‌تواند باعث افتخار هر ایرانی باشد.
منوچهر اولیایی با اشاره به آیین مهرگان گفت: درباره این آیین باورهای متعددی وجود دارد اما به تعبیر بزرگان ایرانی این جشن، جشن بزرگان و شاهان بوده است.
وی با بیان اینکه این جشن در سال‌های دورتر یک هفته به درازا می‌کشید، افزود: بزرگان مناطق مختلف کشور برای شاهان زمانه هدایایی می‌آوردند که به گفته نویسندگان این هدایا بسیار سنگین بود.
اولیایی با تاکید بر اینکه شاه در این روز ارغوانی می‌پوشید و همه را نیز وادار می‌کرد به این رنگ لباس بپوشند، یادآور شد: به دلیل اینکه در این روز هدایای متعددی به شاه می‌دادند هر ساله این مراسم با تشریفات بیشتری صورت می‌گرفت و سنگین‌تر می‌شد.
به گفته وی این آفتی بود که این جشن را تهدید کرد.
اولیایی با بیان اینکه این فضا موجب شد که فضای طعم‌کاری در این جشن باستانی افزایش پیدا کند، گفت: خلفای عباسی نیز این آیین را برگزار می‌کردند فقط نه به این دلیل که به فرهنگ ایرانی علاقه‌مند بودند بلکه نگاهشان به دنبال هدایای این روز بود.
این استاد و فرهنگ‌پژوهش آملی با تاکید بر اینکه مهرگان در روزهای نخست جشن خانواده‌های ایرانی بود، اظهار داشت: بعدها برای این جشن داستان‌ها ساختند که پذیرفتن هر یک از آنها نیز سخت است.
وی با بیان اینکه از 100 سال پیش جشن مهرگان جنبه سیاسی پیدا کرد و برخی گروه‌های سیاسی جشن مهرگان روز تاسیس حزب خود می‌دانستند، ادامه داد: این موجب شد که با از میان رفتن این احزاب این جشن‌ها نیز به فراموشی سپرده شود.
اولیایی با اشاره به اینکه این جشن با اعتقادات و باورهای دینی و اسلامی تضادی ندارد و هر ایرانی مسلمانی باید به باورهایی که از نیاکانش به ارث رسیده افتخار کند، گفت: باید افتخار کنیم که مسلمانیم و در کشور ایران زندگی می‌کنیم.
در این مراسم که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل و دفتر پژوهش‌های بوم و سرود این شهرستان برگزار شد از خبرنگار فارس در آمل به دلیل پوشش گسترده خبری فرهنگ بومی آمل تجلیل شد.
انتهای ‌پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول