اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تشکیل کمیته‌ای تخصصی؛

نقاط حادثه‌خیز گچساران شناسایی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار گچساران از تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز و حادثه‌ساز گچساران خبر داد.

نقاط حادثه‌خیز گچساران شناسایی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، سید مرتضی سجادپور پیش از ظهر در جلسه هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی در این شهرستان اظهار داشت: بلایای طبیعی به لحاظ اینکه منبع انسانی ندارد نیاز به کارهای پیشگیرانه و تخصصی دارد.
وی مهم‌ترین وظیفه مسئولان و مردم برای مقابله با بلایای طبیعی را انجام اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد و افزود: آشنا کردن مردم با مناطق حادثه‌خیز و ایجاد فضایی امن با توجه به توسعه پایدار از دیگر اقدامات لازم در این زمینه است.
این مقام اجرایی گچساران ابراز داشت: دولت در چند سال اخیر برنامه‌ریزی خوبی در زمینه کاهش اثرات بلایای طبیعی داشته است و در راستای کاهش زمینه‌های خطر برنامه‌های جامعی را به مرحله اجرا گذاشته است.
سجادپور نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های ساختمانی به‌ویژه در نقاط فرسوده شهری و در روستاها را از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته برشمرد.
وی با تأکید بر اینکه حادثه خبر نمی‌کند و همه دستگاه‌های مرتبط با ستاد حوادث باید همیشه آمادگی لازم را در برابر مقابله با حوادث داشته باشند، بیان داشت: لازم است با اجرای طرح‌های پیشگیرانه، آموزش‌های امدادی و جلوگیری از تخریب محیط زیست، جامعه را در مقابل حوادث بیمه کرد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار گچساران بیمه را راهکاری مطمئن برای جبران خسارات در حوادث غیرمترقبه عنوان کرد از رسانه‌ها و مطبوعات و مسئولان دستگاه های مرتبط خواست تا در زمینه آشنا کردن مردم و کشاورزان و دامداران با بیمه و خدمات آن، فرهنگ‌سازی بیشتری داشته باشند.
سجادپور ابراز داشت: ادارات و دستگاه‌ها و نهدهای گچساران در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی با رعایت الگوی صحیح مصرف انرژی در راستای توسعه پایدار، حفظ محیط زیست و کاهش حوادث همکاری بیشتری داشته باشند.
وی پیش‌آگاهی و پیشگیری در همه امور را بهتر از مبارزه و درمان دانست و تصریح کرد: در بسیاری از مواقع پیشگیری، صدمات و خسارات جانی و اقتصادی ناشی از این‌گونه بلایا را به حداقل ممکن رسانده و این مهم نیازمند آگاهی و شناخت آحاد جامعه است.
سجادپور ابراز داشت: در راهبرد کاهش اثرات بلایای طبیعی، شیوه یا راهکارها به‌سوی آگاه‌سازی عمومی و تأکید بر امر اطلاع‌رسانی به مردم در راستای اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث نابهنجار تغییر کرده است و این تغییر روش، خود از اهداف اساسی برنامه کاهش اثرات بلایای طبیعی در دو دهه اخیر بوده است.
معاون فرماندار گچساران با انتقاد از عدم جا به‌بافت فرسوده در گچساران خاطرنشان کرد: انتقال و جا به‌جایی بافت فرسوده شهری گچساران از مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهور به کهگیلویه و بویراحمد بوده که تاکنون اجرایی نشده است.
وی عنوان داشت: به دلیل وسعت، نابرابری و عدم توازن در توزیع جمعیت و امکانات شهر گسترش و تشکیل فرسودگی، جابه‌جایی ساکنان، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی گفت: بافت فرسوده این شهر در زمینه دسترسی به امکانات امدادی از جمله آتش نشانی و اورژانس با مشکلات جدی رو به رو است و در برخی خیابان‌ها و کوچه‌های این بافت تردد موتورسیکلت هم به سختی صورت می‌گیرد.
سجادپور با بیان اینکه افزون بر هزار و 300 خانواده در بافت فرسوده شهری گچساران سکونت دارند، ابراز داشت: با توجه به اینکه ساکنان بافت فرسوده افراد مستضعف هستند، برای جابه‌جایی این افراد برنامه‌ریزی و ارائه تسهیلات ویژه‌ای نیاز است.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گچساران تصریح کرد: با توجه به نقش و اهمیت بیمه، رفاه و تأمین اجتماعی و بهداشت محیط در جامعه و نحوه جبران خسارت‌های وارده به مزارع و منازل دستگاه‌های اجرایی نسبت به تشویق و ترغیب اشخاص برای جبران خسارت از شرکت‌های بیمه‌ای اقدام کنند.
سجادپور با اشاره به اهمیت شناسایی نقاط حادثه‌خیز و حادثه‌ساز گچساران و حاشیه ابراز داشت: کمیته‌ای تخصصی متشکل از اعضای ستاد حوادث و کارشناسان از طریق فرمانداری با قید فوریت تشکیل می‌شود تا قبل از آغاز بارش‌ها و نزولات آسمانی برای رفع نقاط حادثه‌خیز و جلوگیری از وقوع خسارت‌های احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی از اعضای کارگروه ستاد حوادث گچساران خواست تا در جریان بروز حوادث احتمالی در نخستین فرصت با حضور در جلسه و یا در محل حادثه حضور داشته باشند و اقدامات و وظایف خود را به نحو مطلوبی انجام دهند.
این مقام اجرایی گچساران افزود: مانور امداد جاده‌ای 23 مهر ماه در مکان ورودی از سمت بهبهان گچساران رأس ساعت 10 صبح برگزار می‌شود و آتش‌نشانی، شهرداری، هلال احمر، منابع طبیعی، نیروی انتظامی، اورژانس، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و دیگر  سازمان‌ها، ادارات و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ستاد حوادث گچساران به‌عنوان مسئول اجرای مانور اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهند.
تأکید بر اجرای به موقع مصوبات ستاد حوادث گچساران توسط ادارات عضو، دعوت از مسئولان شهرستان‌های همجوار برای برگزاری جلسات هماهنگی پیرامون همکاری در مواقع روز حوادث از طریق اعزام تیم‌های منطقه‌ای، برگزاری جلسه مشترک ستاد حوادث گچساران با ستاد بحران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و شناسایی آسیب‌های منطقه‌ای و ارائه راهکار برای رفع آسیب‌ها و نیز ایجاد و تجهیز مراکز امداد و نجات در مراکز دهستان‌ها توسط جمعیت هلال احمر گچساران از جمله مصوبات جلسه هماهنگی کاهش اثرات بلایای طبیعی در گچساران بود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول