اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور وزیر بهداشت:

مسائل زیست‌محیطی در بیوتکنولوژی رعایت شود

خبرگزاری فارس: مشاور ارشد معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: مسائل زیست‌محیطی در استفاده از تکنیک‌های بیوتکنولوژی رعایت شود.

مسائل زیست‌محیطی در بیوتکنولوژی رعایت شود
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، وحید صادقیان عصر امروز در کنگره ملی نقش زیست‌فناوری در صنایع غذایی به تشکیل شورای عالی فناوری زیست کشور در سال 83 اشاره کرد و اظهار داشت: وزرای بهداشت، علوم و صنعت، معدن و تجارت در این شورا عضو هستند.
وی سیاست‌گذاری و پایش دستگاه‌ها را از وظایف شورای عالی فناوری زیست عنوان کرد و افزود: توسعه راهکارها برای پیش‌بینی اثرات ناخواسته، ارزیابی مزایای زیست‌فناوری، اعتبارسنجی اطلاعات و اثرات زیست‌فناوری بر محیط زیست از جمله وظایف این شوراست.
صادقیان با بیان اینکه دانش باید کمک کننده سیاست در روند تصمیم‌گیری باشد، تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی باید به وظیفه مهم خود در زمینه تدوین استانداردها و پروتکل‌ها برای ارزیابی ریسک و اثرات زیست‌محیطی ادامه دهند.
وی خواستار توجه به مسائل زیست‌محیطی در استفاده از تکنیک‌های بیوتکنولوژی شد و اذعان داشت: در برنامه پنجم فرصت اجرای سیاست‌های طولانی مدت را داریم.
دبیر علمی کنگره ملی نقش زیست‌فناوری در صنایع غذایی نیز گفت: این کنگره به منظور تحقق اهداف سند چشم‌انداز و نقشه جامع علمی کشور به منظور توسعه علم و فناوری برگزار شده است.
علیرضا ترنگ بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهای دستیابی به اهداف سند ملی زیست‌فناوری را یکی از اهداف برگزاری این کنگره عنوان کرد و افزود: زیست‌فناوری و صنایع غذایی، معرفی محصولات غذایی تراریخته، نقش زیست‌فناوری در تولید غذاهای فراسودمند و داروها، افزایش کیفیت محصولات غذایی، کاهش آلاینده‌های محصولات غذایی و کاهش مصرف سموم و مواد شیمیایی خطرناک از جمله محورهای کنگره نقش زیست‌فناوری در صنایع غذایی است.
وی جایگاه زیست‌فناوری در تولید افزودنی‌های غذایی، ایمنی محصولات غذایی تراریخته، کاربرد زیست‌فناوری در ایمنی و سلامت مواد غذایی، رفتارشناسی جامعه درباره محصولات غذایی تراریخته، ایمنی زیستی در مقررات و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و جنبه‌های اخلاقی آن، کنترل کیفی محصولات غذایی تراریخته و کارآفرینی در زیست‌فناوری و تجاری‌سازی محصولات زیست‌فناوری را از دیگر محورهای این کنگره بیان کرد.
ترنگ با اشاره به 180 مقاله ارائه شده به کنگره ملی نقش زیست‌فناوری در صنایع غذایی، اظهار داشت: تعداد 119 مقاله برای ارائه در کنگره پذیرفته شده است.
دبیر علمی کنگره ملی نقش زیست‌فناوری در صنایع غذایی تعداد اعضای کمیته علمی این کنگره را 27 نفر عنوان کرد و بیان داشت: 30 داور مقاله‌ها و پوسترهای رسیده را داوری می‌کنند.
وی تعداد شرکت کنندگان در کنگره نقش زیست فناوری در صنایع غذایی را حدود 250 نفر ذکر کرد و یادآور شد: سازمان غذا و دارو و اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی وزارت بهداشت، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، دانشگاه گیلان، انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، انجمن بیوتکنولوژی ایران، انجمن ژنتیک ایران، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، سازمان تحقیقات چای کشور، پارک علم و فناوری گیلان، انجمن صنفی مسئولان فنی غذایی، آرایشی و بهداشتی گیلان و موسسه تحقیقات شیلات ایران در برگزاری این کنگره همکاری می‌کنند.
ترنگ با اشاره به رشد روزافزون جمعیت جهان و نیاز به غذا و همچنین محدودیت منابع آب و خاک، تصریح کرد: زیست‌فناوری یکی از امیدهای قرن آینده برای برطرف کردن بسیاری از نیازهای مختلف بشر و تامین امنیت غذایی مردم دنیاست.
دبیر علمی کنگره نقش زیست‌فناوری در صنایع غذایی، زیست‌فناوری را یکی از هفت رشته کلیدی فناوری جهان در قرن حاضر برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه و کاربرد این علم به سرعت در حال گسترش است .
وی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کاربرد این فناوری مهم را در حوزه غذا و صنایع غذایی نامید و یادآور شد: بشر بدون اینکه میکروارگانیسم‌ها را بشناسد از زیست‌فناوری در تولید فرآورده‌های تخمیری استفاده می‌کرد.
به گفته ترنگ، بیوتکنولوژی نوین با توجه به پیشرفت‌های علم ژنتیک و روش‌های مولکولی به وجود آمده و این فناوری در صنایع غذایی کاربردهای جدیدتری پیدا کرده است.
دبیر علمی کنگره ملی نقش زیست‌فناوری، استفاده از ساختارهای زنده تغییر ژنتیکی داده شده در سال‌های اخیر را مورد توجه ویژه خواند و ابراز داشت: تولید محصولات تخمیری، تولید آنزیم‌ها، افزودنی‌های طبیعی، غذاهای فراسودمند، غذاداروها و مکمل‌های غذایی و همچنین کاربرد در آزمایش‌های تشخیصی غذایی از جمله دستاوردهای جدید به‌کارگیری زیست‌فناوری در صنایع غذایی است.
وی زیست‌فناوری را فناوری مبتنی بر زیست‌شناسی نامید و اذعان داشت: زیست‌فناوری به طور روزافزون در صنایع مختلف کشاورزی، علوم غذایی و پزشکی کاربرد دارد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول