اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر بهداشت:

زیست‌فناوری مولکولی راهگشای روش‌های درمانی است

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: زیست‌فناوری مولوکولی می‌تواند راهگشای روش‌های درمانی بهتر و ابداع واکسن‌های جدید باشد.

زیست‌فناوری مولکولی راهگشای روش‌های درمانی است
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، احمد شیبانی بعد از ظهر امروز در پیامی به کنگره ملی نقش زیست‌فناوری در صنایع غذایی که توسط جواد محمدزاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرائت شد اظهار داشت: رشد فزاینده جمعیت جهان و افزایش تقاضا برای مواد غذایی در دهه‌های اخیر موجب شده تا در زمینه علوم کشاورزی و مواد غذایی شاهد گذر جدی و اجتناب‌ناپذیر از کشاورزی سنتی به کشاورزی پیشرفته و به‌کارگیری روش‌های نوین زیست‌فناوری در تولید محصولات زراعی و دامی باشیم.
وی گیاهان را اصلی‌ترین و مهم‌ترین منابع تجدید شونده جهان عنوان کرد و افزود: گیاهان علاوه بر تامین غذای انسان‌ها و حیوانات، نیازهای غیرتغذیه‌ای، شیمیایی و صنعتی جوامع را برطرف می‌کنند.
شیبانی با بیان اینکه زیست‌فناوری مولکولی امنیت غذایی را با افزایش تولید غذا برای دنیایی که جمعیت آن به سرعت در حال گسترش است، به همراه دارد، تصریح کرد: با به‌کارگیری این علم می‌توان نیاز به آب، زمین‌های کشاورزی و استفاده از سموم را کاهش داده و به محیط زیست کمک کرد.
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی استفاده از زیست‌فناوری مولکولی را راهگشای روش‌های درمانی بهتر و ابداع واکسن‌های جدید دانست و خاطرنشان کرد: ابزارهای مورد استفاده زیست‌فناوری مولکولی در کشاورزی توانسته است موجودات زنده‌ای را ایجاد کند و زمان و هزینه تولید بسیاری از فرآورده‌های کشاورزی را کاهش دهد.
وی با اشاره به اینکه بهبود کیفیت مواد غذایی و تولید غذاهای جدید با منطق کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در انسان در حال انجام است، گفت: ژن‌های مقاوم در مقابل سموم حشرات و آفات به گیاهان مختلف انتقال داده شده است و نوید جدیدی به مصرف کنندگان مواد غذایی می‌دهد.
به گفته شیبانی، دنیا اعتقاد دارد علم فناوری زیستی یکی از 7 صنعت کلیدی است که سرنوشت 8 میلیارد نفر جمعیت زمین را در سال 2030 رقم می‌زند.
معاون وزیر بهداشت ابراز داشت: علم زیست‌فناوری مولکولی آنقدر جدید است که هنوز مسائل بسیاری درباره تاثیر محصولات آن بر محیط زیست و گونه‌های موجود به درستی مشخص نیست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نقش فناوری زیستی و مهندسی ژنتیک در پیشرفت و توسعه جوامع بشری بر کسی پوشیده نیست اما از خطرهای احتمالی بالقوه‌ای که ممکن است به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی زیستی بروز کند، نباید غافل بود.
شیبانی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد ایمنی و احتمال بروز خطر در هر ماده غذایی باید مورد به مورد مطالعه و بررسی شود، اذعان داشت: با این روش از عدم تاثیر سوء محصولات مذکور بر سلامت انسان، دام و محیط زیست اطمینان حاصل می‌شود.
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بر اهمیت توسعه فعالیت‌های فناوری زیستی و مهندسی ژنتیک در تمام ابعاد تاکید کرد و بیان داشت: ضوابطی باید برای انجام ایمن و سالم اینگونه فعالیت‌ها تهیه و تدوین شود تا طبق آن بتوان کنترل و نظارت را به‌درستی انجام داد.
وی هدف نهایی ضوابط به‌کارگیری زیست فناوری مولکولی را تضمین کننده حفظ تنوع زیستی و سلامت انسان اعلام کرد.
شیبانی به پیوستن دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تنوع زیستی در مرداد سال 1376 اشاره کرد و افزود: ایران رسماً ملزم به رعایت اصول ایمنی زیستی شد.
معاون وزیر بهداشت متذکر شد: ایران مطابق بند 8 کنوانسیون مذکور خود را متعهد به ایجاد و ابقای ابزار لازم برای نظارت، مدیریت و کنترل خطرهای احتمالی ناشی از استفاده یا رهاسازی سازواره‌های دست ورزی شده ژنتیکی زنده حاصل از زیست‌فناوری مدرن با در نظر گرفتن سلامتی انسان و محیط زیست می‌داند.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورها در دهه 90 میلادی به منظور ملاحظاتی درباره ایمنی محصولات تراریخته اقدام به تدوین قوانین و مقرراتی در زمینه تولید، مصرف، نقل و انتقال و برچسب‌گذاری این محصولات کردند و در سال 1995 کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی مذاکرات مختلفی را درباره موافقت‌نامه‌های قانونی بررسی خطرهای احتمالی تراریخته انجام دادند.
شیبانی، «کارتاهنا» را عمده‌ترین قانون حاصل از مذاکرات پروتکل ایمنی زیستی عنوان کرد و افزود: قانون کارتاهنا یک سیستم قانون‌گذاری برای اطمینان به نگهداری و نقل و انتقال کالاهای تراریخته در مرز کشورهاست.
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در 29 ژانویه سال 2000 به تصویب رسید، تصریح کرد: حدود 160 کشور تاکنون عضو آن شده‌اند ضمن اینکه پروتکل مذکور یکی از مهم‌ترین موافقتنامه‌های قرن 21 بوده و دارای 40 ماده و 3 ضمیمه است.
به گفته وی، با تصویب این قانون یک سیستم قانون‌گذاری جامع برای نخستین بار به منظور اطمینان به انتقال، نگهداری و استفاده ایمن از موجودات دست ورزی شده ژنتیکی و فرآورده‌های حاصل از آنها ایجاد شده است.
شیبانی با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران در سوم خرداد 1380 پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا را امضا کرد، گفت: این پروتکل در تاریخ 29 مرداد 1382 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
معاون وزیر بهداشت اذعان داشت: مسئولیت صدور، تمدید و لغو مجوز هر گونه فعالیت در چارچوب ماده 2 قانون درباره موجودات زنده تغییر شکل یافته در رابطه با مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی، مواد پزشکی و عوامل بیماری‌زای انسان به عهده این وزارتخانه است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول