اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا خبر داد:

کشت 11 گونه انار در شهرستان جلفا

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا از کشت 11 گونه انار در این شهرستان خبر داد.

کشت 11 گونه انار در شهرستان جلفا
به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، رضا مظلومی ظهر امروز در نخستین جشنواره انار « یاقوت بهشت»  در روستای مرزی میسن از توابع بخش سیه‌رود این شهرستان هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن محصول انار سالم و ارگانیک، ظرفیت‌های سواحل ارس و ایجاد انگیزه در کشاورزان و باغداران منطقه بیان کرد و گفت: هم اکنون در 150 هکتار از اراضی سواحل رودخانه ارس و در روستاهای قولان، میسن، اشتبین، دوزال و کردشت انار کشت می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال‌جاری بیش از 650 تن محصول انار مرغوب از باغات این شهرستان استحصال و به بازارهای محلی و سایر نقاط کشور عرضه شده است، افزود: متوسط عملکرد سال‌جاری محصول انار در هر هکتار پنج تن بوده و این میزان برداشت در برخی از باغات به بیش از 10 تن نیز می‌رسد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا اصلاح باغات فعلی و درختان پیر، استفاده از ارقام اصلاح شده، تغذیه مناسب و هرس به موقع درختان انار را از دلایل بالا بودن عملکرد در واحد سطح  درختان انار در این شهرستان بیان کرد و افزود: وجود آب و هوای معتدل و فراوانی آب مورد نیاز باغات به واسطه وجود رودخانه پرآب ارس در افزایش راندمان تولید موثر بوده است.
وی با بیان اینکه بیش از 11 گونه انار در این شهرستان کشت می‌شود، افزود: گونه‌های گلوشا، گل تفت یزد، پوست سیاه یزد، ملس دانه سیاه، قصرالدشت ابرکوه و ملس ساوه  از عمده انار کشت شده در این شهرستان به شمار می‌رود.
مظلومی به مشکلات باغداران منطقه اشاره کرد و وجود کرم گلوگاه، شته و کرم سفید ریشه انار را از جمله مشکلات بیان و تصریح کرد: خوشبختانه از سال گذشته مبارزه بیولوژیکی با کرم گلوگاه آغاز شده و موفقیت‌هایی حاصل شده است.
شهرستان جلفا به واسطه وجود رودخانه مرزی ارس و با دارا بودن 16 هزار و 500 هکتار اراضی قابل کشت و وجود دشت‌های حاصل‌خیز گوردیان و گلفرج، یکی از مراکز عمده تولید انواع میوه به صورت نوبرانه در آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود.
انار منبع مهم آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم و ویتامین C بوده و آب انار یکی از غنی‌ترین منابع پلی فنل‌هاست، که گروهی از آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که قادرند با اثرات مضر اما طبیعی فرآیند فیزیولوژیک اکسیداسیون در بافت‌ها مقابله کنند. علاوه بر آنتی اکسیدان، آب انار حاوی دیگر مواد مفید همچون تانن‌ها و آنتوسیانین‌ها است که با بیماری‌ها مقابله می‌کنند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول