اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان کلیبر خبر داد:

رهاسازی 200 هزار کارت حاوی زنبور تریکوگراما در باغات انار خداآفرین

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان کلیبر گفت: در سال‌جاری طرح کنترل بیولوژیک کرم گلوگاه انار طی 10 مرحله رهاسازی زنبور تریکوگراما شامل 200 هزار کارت حاوی زنبور تریکوگراما در باغات انار شهرستان خداآفرین اجرا شد.

رهاسازی 200 هزار کارت حاوی زنبور تریکوگراما در باغات انار خداآفرین
به گزارش خبرگزاری فارس از کلیبر، منصور عالی‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه روزافزون باغات انار در حاشیه رود ارس اظهار کرد: کرم گلوگاه انار یکی از آفات مهم انار در این شهرستان است که برای از بین رفتن مراحل زمستان گذران این آفت کلیدی انار، یکی از راهکارهای مهم جمع‌آوری میوه‌های آلوده انار در پای درختان و باقیمانده در روی درختان انار است.
وی با اشاره به اینکه کرم گلوگاه انار آفت مهم این محصول در کشور است که به دلیل زیست‌شناسی خاص این آفت امکان استفاده از روش‌های شیمیایی برای کنترل آفت وجود ندارد، افزود: تعیین زمان ظاهر شدن پروانه‌ها که سبب به وجود آمدن کرم‌هایى براى تخمگذارى مى‌شوند، ضرورت دارد از قفس‌هاى تورى با شرایط باغ که محتواى تعدادى میوه‌هاى آلوده انار است مى‌توان زمان پرواز پروانه‌ها را مشخص کرد.
عالی‌پور، جمع‌آورى انارهاى پوسیده و باقیمانده در باغ‌ها، منازل، پارک‌ها و انبارها از سال قبل و یا انارهاى موجود در زیر درخت و سوزانیدن آنها را از راه‌های مبارزه با کرم گلوگاه انار عنوان کرد و افزود: انتخاب فاصله مناسب درختان انار در باغ، انجام شخم پاییزه، کرت‌بندى، کوددهى و هرس باغ، تنظیم و رعایت دوره آبیارى مناسب به منظور جلوگیرى از ترکیدگى انار، میزان رطوبت کافى در زمان رهاسازى زنبورهاى تریکوگراما (زنبور پارازیت) و کشت گیاهان یونجه و شبدر در بین درختان انار به منظور افزایش ازت زمین و تغذیه حشرات مفید از دیگر راه‌های مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار است.
معاون اداری مالی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر با بیان اینکه در شهرستان خداآفرین 215 هکتار از باغات به کشت انار اختصاص یافته است، تصریح کرد: در ارقام محلی، میزان تولید 5.5 تن در هکتار و در ارقام اصلاح شده میزان تولید 15 تن در هکتار است که پیش‌بینی می‌شود یک‌هزار و 500 تن محصول انار از این باغات برداشت شود.
کرم گلوگاه، کرمى به طول ۲۱ میلیمتر که در پشت بدن آن موهاى کم رنگى قابل مشاهده است، سه جفت پا در حلقه‌هاى سینه و پنج جفت پا در حلقه‌هاى شکمى دارد که رنگ آنها تحت تأثیر تغذیه از انارهاى دانه قرمز یا دانه سفید تغییر مى‌کند.
کرم‌ها فصل زمستان را در تاج و داخل میوه‌هاى باقیمانده از فصل قبل بر روى درخت سپرى مى‌کنند. این کرم‌ها در انارهاى ریخته شده در زیر درختان و انارهاى انبارى در فصل زمستان نیز ممکن است مشاهده شوند.
کرم‌ها پس از گذران دوران شفیرگى در فروردین ماه ظاهر شده و اردیبهشت ماه که مصادف با ظهور گل‌هاى انار است، پروانه‌ها به پرواز درمى‌آیند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول