اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

استحصال 70 درصد محصولات از دامداری‌های روستایی مازندران

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: 65 تا 70 درصد از محصولات واحدهای دامی از دامداری کوچک روستایی استان استحصال می‌شود.

استحصال 70 درصد محصولات از دامداری‌های روستایی مازندران
‌به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حسین نگهدار پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته کارشناسی و ساماندهی گاو نژاد سمینتال کشور گفت: به دلیل شرایط خوب آب و هوایی صنعت دامپروری در مازندران مد‌نظر است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 130 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند، یادآور شد: 117 هزار گاو اصیل، 342 هزار گاو دورگ و 474 هزار گاو بومی در استان نگهداری می‌شود.
نگهدار درباره نسبت جمعیت گله‌های دامی در استان، افزود: 12 درصد گاو اصیل، 38 درصد گاو دورگ، 49 درصد گاو بومی و تنها یک درصد گاومیش در استان پرورش داده می‌شود.
وی تصریح کرد: 6.6 دهم تولیدات شیر خام و 6.4 دهم تولید گوشت قرمز کشور در مازندران انجام می‌شود.
نگهدار خاطرنشان کرد: در زمینه تولید شیر خام نسبت به ابتدای انقلاب، رشد 209 درصدی داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 104 افزایش تولید شیر نسبت به برنامه چهارم داریم، ادامه داد: در تولید گوشت قرمز هم با رشد 113 درصد، تمام برآورد برنامه چهارم محقق شده است.
نگهدار با بیان اینکه سه کشتارگاه صنعتی و 15 کشتارگاه سنتی در مازندران فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: 37 کارخانه لبنی و 42 کارخانه خوراک دام و طیور هم در مازندران فعال هستند.
وی درباره پروژه‌های در دست اقدام گفت: پروژه نظارت بر تلقیح مصنوعی دام، اصلاح نژاد گاو میش، توسعه اصلاح نژاد دام روستایی، آمیخته‌گری کنترل شده و گاو بومی کنترل شده از مهم‌ترین برنامه‌ها است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: بیش از 35 میلیون راس گاو سمینتال در اروپا وجود دارد.
وی با بیان اینکه حدود 70 درصد شیر و گوشت تولیدی مازندران از دام‌های بومی و دورگه‌های حاصل از تلاقی با نژاد هلشتاین تامین می‌شود، افزود: به لحاظ شرایط آب و هوایی استان، این دام‌های هلشتاین توان تولید را نمی‌توانند بروز دهند و هزینه جیره نگهداری هلشتاین نسبت به سمینتال  بالا است.
نگهدار خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از 20 سال نژاد هلشتاین نتوانست حداکثر توان تولیدی خود را نشان دهد.
وی درباره برنامه‌های راهبردی معاونت امور دام در برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: کاهش شکاف تولید، اصلاح پرورش در واحدهای سنتی، افزایش تولید در واحد سطح، بهره‌برداری از مکانیزاسیون در صنعت دامی و اصلاح ساختار جایگاه دامداری‌ها از جمله این برنامه‌ها است.
نگهدار افزود: میانگین تولید شیر به ازای هر راس دام اصیل 22 کیلوگرم است که در پایان برنامه پنجم باید به 33 کیلوگرم برسد.
وی یادآور شد: 65 تا 70 درصد از  محصولات واحدهای دامی از ‌دامداری کوچک روستایی استان استحصال می‌شود.
نگهدار درباره چالش‌های پیش روی این صنعت، تصریح کرد: ‌دامداری‌های سنتی و روند سرمایه‌گذاری از جمله چالش‌های این عرصه است.
وی درباره مشکلات و تنگناهای بخش دام‌ گفت: کمبود اعتبارت عمرانی و منابع بانکی ارزان قیمت درباره سرمایه‌گذاری و نقدینگی ‌و نوسانات شدید قیمت نهاده‌ها در این حوزه قابل تامل است.
نگهدار اظهار داشت: شرایط ‌در مازندران فراهم است و مسئولان باید نگاه ویژه‌ای در بحث افزایش توسعه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های حمایتی انجام دهند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در این مقطع دامداران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که امیدواریم بتوانیم کاری برای دامداران انجام دهیم، برنامه‌ای که پشتوانه علمی داشته باشد.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول