اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مقتدایی:

فعالیت‌های ناهماهنگ به مساجد آسیب می‌زند‌

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه گفت: خدمات و اقدامات ناهماهنگ مسئولان مساجد، نوعی آسیب برای این مرکز معنوی محسوب می‌شود.

فعالیت‌های ناهماهنگ به مساجد آسیب می‌زند‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد انسجام بسیج و مساجد استان قم ضمن تبریک ولادت علی بن موسی الرضا(ع) با بیان اینکه کیفیت و اداره مسجد از ابعاد مختلف اکنون دارای ابهاماتی است، اظهار کرد: مسجد پایگاه مهمی است و هر چه افتخار، پیشرفت و پیروزی داریم از مسجد است، بنابراین باید به مساجد در راس امور اهتمام و توجه شود.
وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در اجلاس سالانه نماز گفت: توجه بیشتر این پیام در حوزه مسجد است و ما را به اهتمام بیشتر به مساجد دعوت کرده است.
مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد: اقداماتی در زمینه مدیریت مساجد و محور بودن امام جماعت باید در نظر گرفته شود چرا که مسجد مانند بیمارستان است که روحانی باید از نظر معنوی حاضران در مسجد را مداوا و از رذائل اخلاقی دور و آراسته به فضائل اخلاقی کند.
وی با بیان اینکه مسجد به امور مادی هم نیاز دارد، عنوان کرد: در برخی نقاط به احداث مسجد نیاز داریم، در نقاطی دیگر مساجد از نعمت روحانی محروم  هستند و در برخی مکان‌ها روحانی و مسجد وجود دارد اما روحانی از توان لازم برخوردار نیست که لازم است در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.
مقتدایی بیان کرد: مقام معظم رهبری در پیام خود آورده‌اند هر فرد باید سهم و وظیفه خود را در برابر مسجد انجام دهد و نهادهای مختلفی هستند که در زمینه مسجد دارای مسؤلیت هستند و باید سهم خود را بپذیرند و اقدام کنند.
وی با بیان اینکه تامین امام جماعت از نظر کمی و کیفی با حوزه‌های علمیه است، گفت: حوزه‌های علمیه در امر تامین امام جماعت و آموزش‌ها در حوزه مسجد دخیل هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز به ساخت مسجد وجود دارد خاطرنشان کرد: برخی اوقات در اثر مدیریت‌های متنوع و مختلف وضع مسجد در هم ریخته می‌شود و مسئولان این مکان مقدس بدون هماهنگی با یکدیگر فعالیت‌هایی می‌کنند که در نهایت به ضرر مسجد تمام می‌شود زیرا خدمات و اقدامات ناهماهنگ برای مسجد آسیب است.
وی عنوان کرد: هدف مقام معظم رهبری از این پیام این بوده است که نهادهای دخیل در مسجد باید هماهنگ باشند و از کارهای موازی و ناهماهنگ جلوگیری شود و ایشان در آن پیام امام جماعت را محور قرار داده‌اند.
مقتدایی بیان کرد: امام جماعت باید آموزش‌های لازم را دریافت کند تا بتواند با مخاطبان مانند نوجوانان، جوانان، زن‌ها و مردها به طور مطلوب ارتباط برقرار کند.
وی خاطرنشان کرد: مساجد مکان‌های مناسبی برای برگزاری جشن‌های ازدواج و جشن‌های تولد است اما باید از برپایی جشن‌های کذایی که مناسب با شأن مسجد نیست جلوگیری شود.
مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد: مسجد باید پایگاه عمومی برای امور اجتماعی باشد و از بعد دیگر مسجد سنگر است و در دوران صدر اسلام مردم و رزمندگان از مساجد حرکت می‌کردند و مساجد محل پرورش و اجتماع بود.
وی با بیان اینکه لازم است فعالیت‌هایی در زمینه توزیع امور دینی و شرعی از مساجد صورت گیرد، گفت: مساجد کنونی ما طراز و  استاندارد نیست و به امکانات بیشتری نیاز دارد.
مقتدایی خاطرنشان کرد: مساجد ترکیه از آب، برق و گاز به صورت رایگان بهره‌مند هستند بنابراین می‌توان با همکاری‌های لازم در این زمینه اقدام کرد.
وی با اشاره به تعداد مساجد استان البرز گفت: طبق سخنان مدیر حوزه علمیه این استان در البرز هزار مسجد وجود دارد که بیشتر آنها خالی هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در 27 استان کشور شورایی از هفت نفر از روحانیون متمرکز استان تشکیل شده و برای حوزه‌های این استان‌ها مدیر تعیین می‌شود تا ه اداره امور بپردازد. 
وی تصریح کرد: مسؤلیت جذب طلبه و افزایش روحانی و اعزام آنان به مناطق مختلف بر عهده ما است اما در این زمینه با وجود تمایل و علاقه افراد برای طلبه، اما ظرفیت لازم برای جذب این افراد موجود نیست.
مقتدایی ادامه داد: علاوه بر استان البرز در قم نیز ظرفیت محدودی برای جذب طلاب داریم.
وی عنوان کرد: 3 هزار و 200 روحانی در طرح هجرت حضور دارند که به روستاها اعزام شده‌اند و علاوه بر اقامه نماز جماعت، تبیین احکام و پاسخ به سؤالات، تعداد فراوانی مسجد از سوی آنها تاسیس شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: وظیفه روحانیت و حوزه‌های علمیه است که مساجد را رونق داده و ائمه جماعت را تعیین کنند اما ایفای هر وظیفه‌‌ای به امکانات نیاز دارد تا بتوان به اندازه امکانات به وظایف خود عمل کرد.
وی گفت: باید تلاش‌ها و فعالیت‌ها با محوریت امام جماعت صورت گیرد تا از فعالیت‌های متفرق جلوگیری شود.
انتهای پیام؛/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول