اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سمنان خبر داد:

کشت گیاهان دارویی در 2500 هکتار از اراضی سمنان

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در این استان در حال حاضر حدود 2 هزار و 500 هکتار است.

کشت گیاهان دارویی در 2500 هکتار از اراضی سمنان
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‏الله رضایی اظهار داشت: با وجود تنوع گیاهان دارویی در کشور تنها درصد کمی از داروهای مصرفی داروهای گیاهی است.
وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته مثل آلمان و فرانسه بیش از 60 درصد از داروهای مصرفی بر پایه گیاهان دارویی است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: اثر بسیاری از گیاهان دارویی در موارد مشابه تاثیرگذارتر از داروهای شیمیایی بوده و همچنین اثرات سو آنها نیز به مراتب کمتر است به عنوان نمونه استفاده از گل گاوزبان، آویشن، مرزنجوش، زیره، سنجد و خاکشیر در درمان بیماری‏های داخلی از قدیم مرسوم بوده و در حال حاضر از گیاه آلوئه‏ورا در درمان انواع بیماری‏های پوستی و قندی استفاده می‏شود.
رضایی عمده گیاهان دارویی استان سمنان را شامل آلوئه‏ورا، زعفران، زیره، زینان، گل گاوزبان، مرزه، مرزنجوش، گل محمدی و ... بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع در کشور و ظرفیت تولیدی استان سمنان از نظر تنوع شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب، قرار است با در نظر گرفتن مسائل مرتبط با بازار فروش و میزان تقاضای بازارهای جهانی در طول برنامه پنجم، کشت گیاهان دارویی توسعه یابد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: برخی از گیاهان دارویی تولیدی استان مثل زیره سبز، آلوئه‏ورا، زعفران، و گل محمدی از کیفیت مناسبی در بازارهای داخلی و خارجی برخوردار هستند و به دلیل کیفیت ماده موثر آنها این گیاهان سهم خوبی در صادرات غیرنفتی استان دارند.
رضایی افزود: در حال حاضر یکی از دلایل اصلی گرایش کم بهره‏برداران به تولید گیاهان دارویی در مقایسه با محصولات باغی و زراعی، نبود بازارهای متمرکز خرید محصولات تولیدی و همچنین نیاز بالای آب مصرفی گیاهان دارویی است.
وی گفت: احداث واحدهای فرآوری گیاهان دارویی در زمینه تولید انواع اسانس، عصاره، عرقیات، پودرها و سایر فرآورده‏های مرتبط در دستور کار این سازمان قرار دارد.
رضایی ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک با برنامه‏ریزی مناسب در راستای ارتقای دانش بهره‏برداران، افزایش واحدهای فرآوری محصولات، اصلاح سامانه‏های بازاریابی، استفاده از تحقیقات و دانش روز در کنار حمایت‏های فنی و ... شاهد توسعه سطح زیرکشت و استفاده از ظرفیت موجود استان سمنان در این زمینه باشیم.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول