اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا(ع) اعترافی در قبول اهل بیت بود

خبرگزاری فارس: مدیرگروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا(ع) در واقع اعترافی در قبول حق اهل بیت در حکومت و ولایت بود.

پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا(ع) اعترافی در قبول اهل بیت بود
حجت‌‌الاسلام حمیدرضا مطهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن تبریک ولادت امام هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت اظهار کرد: دوران پیشوای هشتم شیعیان از دوره‌های تاثیرگذار در تاریخ اسلام است.
وی خاطرنشان کرد: ولایتعهدی امام رضا(ع) یکی از موضوعات تامل‌برانگیز در دوران این امام محسوب می‌شود.
مدیرگروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه دریافتن تاریخ دوران امام رضا(ع) در علت پذیرش ولایتعهدی موثر است، گفت: خاندان عباسی از ابتدا مخالف ولایتعهدی مامون بودند و در چنین وضعیتی که عباسیان رابطه خوبی با مامون نداشتند کشته شدن امین به دست مامون رابطه را تاریک‌تر از پیش کرد.
وی ادامه داد: مامون پایگاه خود را از دست داد و علویان از ابتدا با مامون مخالف بودند بنابراین مامون پایگاه خود را در بین گروه‌های مختلف متزلزل مشاهده می‌کرد و بنابراین برای مستحکم کردن پایه‌های حکومتی خود امام رضا(ع) را به ولایتعهدی خود انتخاب کرد.
مطهری خاطرنشان کرد: دستگاه حاکم برای مشروعیت نشان دادن خلافت خود پیشوای هشتم شیعیان را مجبور به پذیرش ولایتعهدی کرد چراکه پذیرش ولایتعهدی از سوی این امام معصوم به معنی پذیرش اصل خلافت بود.
وی عنوان کرد: ولایتعهدی امام رضا(ع) آزمونی برای قبول یا رد مشروعیت خلافت عباسی بود مامون تلاش کرد با اعتراف گرفتن از مهم‌ترین و مطرح‌ترین شخصیت علویان یعنی امام رضا(ع) مخالفان عباسیان را وادار به پذیرش خلافت دستگاه حاکم کند.
مدیرگروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه این امام بزرگوار با برنامه‌ای دقیق و حساب شده و تدابیر ویژه مانع تحقق اهداف مامون شد، گفت: پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع) این تصور را به وجود آورد که پیشوای هشتم شیعیان خلافت عباسیان را پذیرفته است.
وی با اشاره به اقدامات امام رضا(ع) در راستای خنثی‌سازی توطئه دستگاه حاکم بیان کرد: این امام همام به ایجاد شک، بدگمانی و تردید به مردم نسبت به خلافت عباسیان پرداخت.
مطهری خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار پس از پذیرش ولایتعهدی از هر فرصتی برای اثبات حق اهل بیت(ع) و رد مشروعیت عباسیان استفاده کرد و در واقع پیشنهاد ولایتعهدی اعترافی در قبول حق اهل بیت(ع) بود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول