اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد نخبگان استان قم خبر داد:

حضور قم در جشنواره اختراعات کوهرنگ‌

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد نخبگان استان قم گفت: این استان در جشنواره و نمایشگاه اختراعات کوهرنگ که آذر امسال در اصفهان برگزار می‌شود، حضوری چشمگیر دارد.

حضور قم در جشنواره اختراعات کوهرنگ‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید‌حسین اخوان در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات بنیاد نخبگان استان قم برگزار شد اظهار کرد: جشنواره و نمایشگاه اختراعات منطقه پنج کشور با عنوان جشنواره کوهرنگ، روزهای 23 تا 25 آذر سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود.
وی افزود: تا سال گذشته جشنواره اختراعات به صورت استانی برگزار می‌شود اما بر اساس تصمیم شورای معاونین بنیاد ملی نخبگان از سال جاری این جشنواره‌ها به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شوند که در این راستا هشت منطقه در کشور مشخص شده‌اند که قم در منطقه پنج با استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری و مرکزی هم گروه است.
رئیس بنیاد نخبگان استان قم با بیان اینکه جامعه هدف بنیاد ملی نخبگان را 9 گروه از افراد جامعه تشکیل می‌دهند، گفت: یکی از این گروه‌ها مخترعانی هستند که دارای اختراعات ثبت شده باشند و بر اساس شرایط و آیین نامه‌های این بنیاد، آثار آنها مورد داوری قرار گرفته باشد و حد نصاب لازم را نیز کسب کرده باشند.
وی با اشاره به روش‌های مختلف بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی مخترعان اظهار کرد: سامانه ارزیابی اختراعات به صورت برخط اقدام به دریافت اختراعات می‌کند تا برای داوری فرستاده شوند ضمن اینکه جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی فجر نیز در این زمینه وجود دارد.
اخوان افزود: روش سوم شناخت مخترعان، جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای است که تاکنون چهار منطقه این جشنواره را برگزار کرده‌اند و در طول ماه‌های مهر و آبان، دو منطقه دیگر نیز نسبت به برگزاری آن اقدام می‌کنند که جشنواره منطقه پنج نیز در آذر ماه می‌شود.
رئیس بنیاد نخبگان استان قم با اعلام اینکه شهر اصفهان در سال جاری به عنوان میزبان برگزاری جشنواره کوهرنگ انتخاب شده است، گفت: مرکزیت این جشنواره به صورت چرخشی میان استان‌های یک منطقه انتخاب می‌شود ضمن اینکه این طرح به صورت آزمایشی بوده و ممکن است مجددا جشنواره‌ها به صورت استانی برگزار شود.
وی تعداد اختراعات مورد ارزیابی سال گذشته در استان قم را 76 مورد دانست و ابراز کرد: 55 اختراع به مرحله نهایی داوری راه یافتند که از این میان 12 مورد حد نصاب لازم را کسب کرده و مخترعان آنها مورد حمایت بنیاد نخبگان استان قم قرار گرفتند ضمن اینکه اگر اختراعی در مستندات خود دارای نقص باشد با تکمیل آنها در آینده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
اخوان خاطرنشان کرد: در کنار روش‌های ذکر شده برای شناسایی اختراعات، جشنواره‌های ملی مانند جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره رازی نیز وجود دارند که برگزیدگان آنها مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار می‌گیرند اما جشنواره‌های منطقه‌ای از ابتدا تا انتها توسط بنیاد نخبگان طراحی شده و داوری آثار نیز توسط همین مرکز صورت می‌گیرد.
رئیس بنیاد نخبگان استان قم با اشاره به وجود سه سطح مختلف برای اختراعات در کشور افزود: آثار مخترعان بر اساس آیین‌نامه تخصصی انتخاب می‌شود همچنین پشتیبانی از مخترعین بنیاد ملی نخبگان مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرد.
‌وی بیان کرد: اختراعاتی که حد نصاب شش امتیاز از ماده دو این آیین‌نامه را کسب کنند به عنوان اختراعات سطح سه و آثاری که بین شش تا 24 امتیاز را به دست آورده باشند، اختراع سطح دو محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: مخترعان سطح یک افرادی هستند که در بین یکی از سطوح سه و دو قرار داشته و علاوه بر آن چهار اختراع دارای ثبت بین‌المللی داشته باشند یا اینکه دو اختراع ثبت بین‌المللی شده آنها منجر به تولید کالا و محصولاتی شده باشد که حداقل در سه کشور خارجی دارای بازار مصرف بوده و تبعات فرهنگی و اجتماعی برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورده باشد.
اخوان با بیان اینکه ثبت‌نام مخترعان از طریق پایگاه اینترنتی بنیاد ملی نخبگان و درگاه بنیاد نخبگان استان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: فراخوان ثبت‌نام از راه‌های مختلفی در استان قم به اطلاع مخترعان و جامعه هدف صورت گرفته است که از این میان می‌توان به ارسال نامه به آدرس پستی، ارسال پیامک، چاپ و توزیع پوسترهای ویژه جشنواره به سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها و نیز نصب بنرهای تبلیغاتی در میادین اصلی شهر و همچنین آماده سازی تیزر تلویزیونی برای پخش از سیمای استان اشاره کرد.
رئیس بنیاد نخبگان استان قم شرایط شرکت در این جشنواره را ثبت اختراع در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنفی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز داوری نشدن اثر در بنیاد ملی نخبگان در طول سال‌های گذشته اعلام کرد و افزود: تمام اختراعاتی که در طول پنج سال گذشته به ثبت رسیده‌اند می‌توانند در این جشنواره ثبت‌نام شوند ضمن اینکه آثاری که قبلا در جشنواره‌هایی چون خوارزمی حائز رتبه شده و مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته باشند حق شرکت در جشنواره منطقه‌ای کوهرنگ را ندارند.
وی زمان ثبت‌نام در این جشنواره را از هفتم مهر ماه تا هشتم آبان ماه سال جاری ذکر کرد و گفت: این زمان به هیچ وجه تمدید نمی‌شود و چنانچه مخترعانی وجود داشته باشند که در ثبت اثر خود تا این تاریخ دچار مشکل باشند می‌توانند با کارشناسان بنیاد نخبگان در استان قم یا کارشناسان حاضر در دبیرخانه ستاد جشنواره کوهرنگ در اصفهان تماس حاصل کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. 
انتهای پیام؛/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول