اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی یک سال گذشته صورت گرفت؛

حمایت از 22 اختراع از سوی بنیاد نخبگان زنجان

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان گفت: طی یک سال اخیر از 22 اختراع در زمینه‌های مختلف در استان زنجان از سوی بنیاد نخبگان حمایت شده است.

حمایت از 22 اختراع از سوی بنیاد نخبگان زنجان
علی رمضانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: از سوی بنیاد نخبگان طبق آئین نامه‌های این بنیاد خدمات مختلفی به نخبگان ارائه می‌شود که ضروری است نخبگان و مخترعان از این فرصت استفاده کنند.
وی ادامه داد: دانش‌آموزان تا اساتید دانشگاهی می‌توانند با ارائه طرح‌های مختلف تسهیلات لازم را از بنیاد دریافت کرده و طرح‌های خود را به تولید انبوه برسانند.
رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان از ارائه خدمات ویژه به نخبگان جامعه خبر داد و بیان کرد: دراین طرح افراد می‌توانند به جای خدمت سربازی طرح پژوهشی به بنیاد ارائه کرده و در صورت تایید، مدت سربازی خود را در صورت داشتن شرایط لازم سپری کنند.
وی اضافه کرد: افرادی که در حال تحصیل هستند نیز می‌توانند پروژه پژوهشی خود را در حین تحصیل انجام داده و مدت سربازی خود را نیز سپری کنند.
رمضانی خاطرنشان کرد: تا کنون 37 نفر با ارائه طرح پژوهشی خدمت سربازی خود را طی کرده و علاقمندان از جمله دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند از این طرح استفاده کنند.
وی از ارائه تسهیلات بانکی مسکن به 9 نخبه زنجانی خبر داد و گفت: این تسهیلات به میزان 50 و 80 میلیون تومان به نخبگان داده شده است.
رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان پرداخت شهریه تحصیلی 40 نفر را نیز از اقدامات بنیاد نخبگان در راستای حمایت از این قشر عنوان کرد و افزود: این شهریه با در نظر گرفتن شرایط ویژه به دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت ماهانه با رویت میزان پیشرفت دانشجو پرداخت می‌شود.
وی حمایت از 22 طرح نخبگان استان را از دیگر اقدامات بنیاد برشمرد و بیان کرد: طی یک سال اخیر از 22 اختراع که پس از داوری و تایید داوران انتخاب شده‌اند حمایت‌های 3 میلیون تومانی از هر اختراع صورت گرفته است.
رمضانی از همه اساتید دانشگاهی، مخترعان و مبتکران که در بخش‌های مختلف صنعتی و دانشگاهی فعالیت می‌کنند خواست تا از امکانات بنیاد نخبگان استان در قالب راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده و از این خدمات استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات دو میلیارد تومانی با چهار درصد سود بانکی ارائه می‌شود، افزود: در قالب تاسیس این شرکت‌ها نخبگان و مخترعان استان می‌توانند اختراعات خود را به تولید انبوه برسانند.
رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان توجه به تولیدات بومی را در راه‌اندازی این شرکت‌ها مهم ارزیابی کرد و گفت: مخترعان و اساتید دانشگاهی استان می‌توانند با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان زمینه اشتغال پایدار در جامعه را به وجود آورده و از تسهیلات تاسیس چنین شرکت‌هایی نیز استفاده کنند.
وی از پژوهشگران استان خواست از فرصت به وجود آمده در راستای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده و به اشتغال پایدار در جامعه که موجب توسعه استان در بخش‌های مختلف می‌شود کمک کنند.
رمضانی با بیان اینکه لایحه تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تجاری‌سازی طرح‌ها و ایده‌های نخبگان علمی کشور تصویب و ابلاغ شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 1404 شمسی، 200 شرکت دانش‌بنیان در استان و 5 هزار شرکت در کشور ایجاد شود.
وی اظهار امیدواری کرد که با تسهیل در کار تأسیس این شرکت‌ها و استقبال نخبگان علمی، شاهد تأسیس هر چه بیشتر این شرکت‌ها باشیم تا در نهایت طبق برآوردها در سال 1404، 20 درصد از درآمد کشور توسط ثروت تولیدی این شرکت‌ها تأمین شود.
رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان با بیان اینکه رسالت شرکت‌های دانش‌بنیان صرفاً تولید است، گفت: یکی دیگر از عرصه‌هایی که این شرکت‌ها می‌توانند به آن وارد شوند ارائه طرح‌های خدماتی جهت تسهیل در کارهای اجرایی کشور است.
رمضانی با اشاره به اولویت طرح‌های تولیدی و خدماتی شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: بهتر است طرح‌های ارائه شده در مسیر حل مسائل و معضلات پیش‌ روی هر استان قرار گیرد، یعنی نخبگان هر استان حل معضلات منطقه خود را در اولویت قرار دهند.
وی  نتایج بازیافت پسماند‌های معدنی را جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی دانست و افزود: کبالت، یکی از عناصر ارزشمندی است که در ساخت توربین‌های نیروگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیکل نیز از دیگر عناصری است که در ساخت سکه و آب‌کاری استفاده می‌شود که در صورت بازیافت پسماندهای صنایع سرب و روی قابل حصول است.
رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان پسماند‌های روغنی را از دیگر معضلات استان دانست و گفت: با وجود  اثرات بسیار مخرب این پسماند‌ها هنوز راه‌حل مناسبی برای حذف آنها در فرآیند بازیافت روغن‌های موتور پیدا نشده است.
وی با بیان این‌که بیش از 80 درصد ترکیب پسماند‌های روغنی را اسید سولفوریک تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: یکی از اثرات مخرب این اسید در تخریب خاک کشاورزی و آلودگی آب‌های زیرزمینی قابل مشاهده است.
رمضانی با اشاره به دیگر اولویت‌ها و معضلات استان تصریح کرد: تولیدات ارگانیک، تهیه گیاهان دارویی، فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع استان از دیگر عرصه‌هایی هستند که به طرح‌های دانش‌بنیان نیازمندند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول