اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط دانشجوی علمی_کاربردی حدید اراک؛

ماشین جابجایی درخت اختراع شد‌

خبرگزاری فارس: دانشجوی رشته ماشین‌افزار مرکز آموزش علمی-کاربردی حدید اراک موفق به اختراع ماشین جابجایی درخت بدون نیاز به قطع درخت با قابلیت حمل گلدان شد.

ماشین جابجایی درخت اختراع شد‌
محمد مسلمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: ساخت این دستگاه از سال گذشته آغاز شد که امسال با صرف اعتباری بالغ بر 10 میلیون تومان به اتمام رسید.
وی با بیان اینکه این دستگاه به شماره 70978 در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: اختراع این دستگاه، نخستین گام من به سوی عملی‌کردن ایده‌هایی بوده که سال‌ها به دنبال اجرایی کردن آنها بودم، این مهم با آغاز به کارم در شرکت هپکو، کسب تجارب نوین کاری و استفاده از نظرات همکاران متخصص در این شرکت امکان‌پذیر شد.
این دانشجوی 26 ساله گفت: ایده نخست اختراع دستگاه جابجایی درخت هنگام تماشای فیلم مستندی در این‌باره به ذهن من خطور کرد که در آن برای راهسازی، درختان موجود در مسیر را قطع می‌کردند.
وی ادامه داد: به همین منظور برای جلوگیری از قطع درختان که جزو منابع ملی و زیستی به شمار می‌آیند ماشین جابجایی درختان را طراحی کردم تا در حد امکان جابجایی درختان در طول مسیر جایگزین قطع درختان شود.
مسلمی با اشاره به مزایای این دستگاه در مقایسه با دستگاه‌های مشابه افزود: دستگاه‌های خارجی موجود در بازار به علت برخورداری از سیستم‌های خودکششی و High Tech. دارای قیمت‌های گزافی هستند، ضمن اینکه که در صورت خرابی دستگاه، انجام هرگونه تعمیرات بر روی این دستگاه‌ها به حضور تکنسین شرکت‌های مربوطه وابسته است.
 وی گفت: بدیهی است که با این شرایط پروژه‌های اجرایی با اختلال مواجه می‌شوند، همچنین قیمت گزاف نمونه‌های خارجی و پایین بودن توان خرید سازمان‌هایی که به این‌گونه تجهیزات نیاز دارند باعث می‌شود تعداد محدودی از دستگاه فوق در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار گیرد.
وی افزود: دستگاه طراحی شده دارای مزایای متعددی است که از جمله می‌توان به قیمت بسیار اندک در مقایسه با نمونه‌های خارجی موجود، قابلیت نصب این دستگاه بر روی انواع تراکتور، قابلیت چندکاره بودن دستگاه (کندن و جابجایی درخت-حمل گلدان)، تعمیر آسان و سهولت ساخت قطعات یدکی در صورت نیاز، جدا کردن حجم بیشتری از ریشه نسبت به نمونه‌های مشابه به دلیل شکل کروی تیغه برش و جابجایی تعداد زیادی از درختان در زمان کوتاه اشاره کرد.
عضو جامعه نخبگان استان مرکزی ادامه داد: وزن این دستگاه 600 کیلو گرم است و از قابلیت قطع نهال تا درختان تنومند برخوردار است.
مخترع این دستگاه گفت: علاوه بر طرح فوق موفق به طراحی و اختراع دریل حفاری ضربه‌ای با قابلیت حفاری تا عمق 30 متر توسط نیروی مکانیکی و هیدرواستاتیکی شده و آن را با شماره ثبت 70979 در اداره مالکیت صنعتی ثبت کردم.
به گفته وی، ساخت این دستگاه از دو سال گذشته آغاز شده بود و برای ساخت آن 15 میلیون تومان هزینه شده است.
مسلمی اظهار داشت: همچنین مراحل طراحی، ساخت و ثبت اختراع طرح‌های توربین حلزونی در مسیر لوله‌های حامل سیالات، دریل ضربه‌ای با قابلیت حفر آسفالت، دستگاه سیب زمینی و پیازکن، توربین بادی، جاروی معابر با نیروی محرک کششی، قفل مغناطیسی ضد سرقت، توربین خرطومی در مسیر موج دریا و ... را در دست اقدام دارم که مراحل تحقیقاتی و مهندسی آن در حال انجام است.
 وی در پایان از همیاری مدیریت و همکاران متخصص در شرکت هپکو به ویژه شخص قضاتی، زحمات مدیریت و کارکنان مرکز آموزش علمی‌ـ‌کاربردی حدید اراک به ویژه یحیایی و اساتید دانشگاه از جمله مسعود رضائی، شریفیان، سعید ملکی و همکاری حامد عزیزمحمدی و نعمت قناتی و اعضای خانواده که در تمامی مراحل اختراع این دستگاه‌ها همکاری داشتند قدردانی کرد.
انتهای پیام،/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول