اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری گیلان خبر داد:

آموزش 3600 نفر در طرح سرشماری گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری گیلان از آموزش سه هزار و 600 نفر در طرح سرشماری نفوس و مسکن این استان خبر داد.

آموزش 3600 نفر در طرح سرشماری گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فرشته طالش انساندوست بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح کلاس‌های آموزشی ویژه ماموران سرشماری نفوس و مسکن گیلان اظهار داشت: امروز همزمان با این مراسم، در سراسر کشور سومین مرحله آموزش برگزاری سرشماری عمومی نفوس و مسکن و همچنین در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: بالغ بر ۳ هزار و 600 نفر در 121 کلاس در کل استان گیلان آموزش می‌بینند که در شهر رشت بیش از یک‌ هزار و 270 نفر هستند.
این مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای فراخوان منتشر شده تاکنون بیش از 10 هزار نفر در سایت مربوطه در استان ثبت‌نام کردند، گفت: از این تعداد، حدود سه هزار و 600 نفر پذیرفته شدند.
طالش انساندوست افزود: در مدت اجرای عملیات میدانی در سراسر کشور حدود 50 میلیون کیلومتر مربع در سراسر کشور پیمایش می‌شود.
وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نقشه‌برداری برای مختصات جغرافیایی در گیلان را پراکندگی و پیمایش زیاد روستاها و عدم وجود مرزهای مشخص در برخی آبادی‌ها برشمرد و ابراز داشت: تهیه کروکی از این نقاط برای دراختیار گذاشتن ماموران سرشماری بسیار دشوار است.
قائم مقام اجرایی ستاد سرشماری نفوس و مسکن گیلان، پرسشنامه‌ها برای طرح سرشماری را در قالب چهار پرسشنامه مجزا و دارای کاربرد متفاوت برشمرد و گفت: پرسشنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌ که اطلاعات خانوارها به طور دقیق جمع‌آوری می‌شود و حتی یک فرد نیز از آمارها جا نمی‌ماند و مدت زمان پاسخگویی به آن 20 دقیقه است.
وی ایران را جزو تعلیم دهندگان سرشماری به دیگر کشورهای منطقه خواند و افزود: طرح‌های نمونه‌گیری پس از اجرای سرشماری در کشور اجرا می‌شود.
طالش انساندوست 2 تا 22 آبان ماه سال جاری را زمان اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 در گیلان همزمان با سراسر کشور اعلام کرد و افزود: سرشماری این دوره به صورت چهره به چهره است.
به گفته دبیر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 گیلان، جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در زمینه تعداد جمعیت، واحدهای مسکونی و ویژگی‌های عمده جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی خانوار هدف کلی این سرشماری است.
وی سرشماری در جهان را دارای سابقه طولانی عنوان کرد و ادامه داد: نخستین سرشماری در سال 1660 میلادی در ایالت کبک انجام شده و پس از آن در سوئد در سال 1749، انگلستان در سال 1750 و در نروژ و دانمارک در سال 1769 صورت گرفت.
طالش انساندوست نخستین سرشماری رسمی ایران را در سال 1335 شمسی دانست و خاطرنشان کرد: در نخستین کنگره بین‌المللی آمارشناسان در بروکسل، بر سرشماری هر 10 سال در جهان تاکید شده ضمن اینکه در نشست سال 2010 سازمان ملل نیز بر سرشماری‌ها برای دوره 10 ساله تاکید شده است.
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری گیلان با اشاره به نخستین سرشماری رسمی ایران در سال 1335، اضافه کرد: سرشماری هر 10 سال در ایران انجام شده و در سال 1365 سرشماری با وجود مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی در کشور اتفاق افتاد.
وی به سرشماری سال 85 در ایران اشاره کرد و متذکر شد: در حال حاضر تحولات جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی مختلفی داریم و رشد جمعیت در کشور کاهش پیدا کرده است.
طالش انساندوست با تاکید براینکه رشد جمعیت در برخی از شهرستان‌ها منفی شده، خاطرنشان کرد: گیلان از جمله استانی‌هایی بوده که رشد جمعیت بسیار پایین را تجربه کرده است.
این مسئول فاصله برنامه‌ریزی‌ها در کشور را 5 ساله اعلام کرد و گفت: فاصله سرشماری‌ها در کشور 10 ساله است.
دبیر ستاد سرشماری سال 90 گیلان اذعان داشت: رئیس جمهور فرمان سرشماری نفوس و مسکن را برای هر پنج سال صادر کرده و نخستین سرشماری 5 ساله ایران در سال جاری اتفاق می‌افتد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول