اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی قم عنوان کرد:

ضرب سکه برای نخستین‌بار در دوره داریوش هخامنشی

خبرگزاری فارس: کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم گفت: داریوش اول، سومین پادشاه هخامنشی پس از برقراری نظم در امپراطوری هخامنشی اقدام به ضرب سکه در امپراطوری هخامنشی کرد.

ضرب سکه برای نخستین‌بار در دوره داریوش هخامنشی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سیامک سرلک ظهر امروز در مراسم رونمایی از سکه‌های قدیمی که در سالن شهید زین‌الدین استانداری برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: قبل از اختراع و ایجاد سکه با وزن و مقدار معین فلز، ارتباط و داد و ستد مردم از راه مبادله کالا با کالا صورت می‌گرفت و هر کس جنس مازاد خود را با جنس موردنیاز خود معاوضه می‌کرد.
وی ادامه داد: در الواح گلی تخت جمشید که از طریق حفاری باستان‌شناسی به دست ما رسیده، فهرستی از پرداخت دستمزد کارگران و صنعتگران ذکر شده است که نحوه پرداخت را از طریق اجناس و بخشی نیز با سکه نقره و در مواردی نیز کل پرداخت دستمزد را با پول رایج یعنی سکه نقره عنوان کرده است.
سرلک خاطرنشان کرد: داریوش اول، سومین پادشاه هخامنشی پس از برقراری نظم در امپراطوری هخامنشی به تشکیلات امور داخلی و تقسیمات مملکتی پرداخت و به ویژه توجه خاصی به وضع مالی و اقتصادی داشت و اقدام به ضرب سکه در امپراطوری هخامنشی کرد.
کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم بیان داشت: بنا به دستور وی ضراب‌خانه‌ها تاسیس شد و با روش معین شمش‌های زر و سیم برای ضرب سکه از خزانه به ضراب‌خانه‌ها فرستاده شد.
وی با اشاره به مشخصات سکه‌های هخامنشی ابراز داشت: نقش روی سکه‌های شاهان هخامنشی به طور کلی شاه در حالی که زانو زده و کمانی در دست چپ و نیزه‌ای در دست راست خود دارد دیده می‌شود.
سرلک خاطرنشان کرد: نقش پشت سکه‌های هخامنشی معمولا شامل فرورفتگی‌های نامنظم است.
کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم گفت: به طور کلی در دوره هخامنشی علاوه بر سکه‌های شاهی که در ضراب‌‌خانه‌های سلطنتی تهیه می‌شد ساتراپ‌ها نیز که نماینده شاهنشاه بودند اجازه ضرب سکه را داشتند.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول