اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

سرانه مطالعه کشور شایسته تمدن کهن ایران نیست

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: سرانه و میزان مطالعه کشور در شأن تمدن کهن و باستانی ایران نیست.

سرانه مطالعه کشور شایسته تمدن کهن ایران نیست
جواد آرین‌منش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: این سرانه برای اعتلای دانش عمومی در سطح کشور باید افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه یک شاخص دقیق برای مطالعه در کشور وجود ندارد، افزود: مطالب گفته شده در این ارتباط در حد گمانه‌زنی است.
رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با اشاره به برخی از محاسبات در رابطه با میزان مطالعه در کشور تصریح کرد: عده‌ای مطالعه کتاب‌های درسی و حتی کتاب‌های دعا را نیز جزو سرانه مطالعه در کشور به شمار می‌آورند.
وی با اشاره به وجود بیش از 14 میلیون دانش‌آموز و 3 میلیون دانشجو در کشور توضیح داد: با احتساب این موارد به تبع میزان سرانه ایران فراتر نیز می‌رود.
آرین‌منش تأکید کرد: ایران به عنوان یک تمدن کهن و عظیم و اصیل باید سرانه مطالعه‌ای بیش از این مقدار داشته باشد.
وی نظام آموزش و پرورش کشور را یکی از عوامل پایین بودن سرانه مطالعه و کتابخوانی دانست و متذکر شد: اگر این نظام بر پایه خلاقیت استوار می‌بود، مشکلات امروز در این عرصه به هیچ‌وجه پیش نمی‌آمد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که مجموعه عللی باید برای بالا رفتن سطح مطالعه در کشور در کنار هم قرار بگیرد، یادآور شد: باید نظام آموزش و پرورش کشور بر پایه خلاقیت استوار باشد.
وی ابراز تأسف کرد: این موضوع حتی در دانشگاه‌های کشور به جز برخی از مقاطع اجباری به صورت کامل مشهود است.
آرین‌منش با بیان این که نهاد کتابخانه‌ها تنها می‌توانند کارهای زیربنایی و نرم‌افزاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: همچنین عدم تخصیص به موقع اعتبارات به این نهاد بر مشکلات عرصه کتاب و کتابخوانی افزوده است.
وی با اشاره به عدم پرداخت نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌ها، بیان داشت: در همین راستا امسال با کمک نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر کسر کمک‌های دولت از شهرداری‌هایی که این مبلغ را پرداخت نکرده‌اند به تصویب رسید.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به افزایش چشمگیری اعتبارات در این زمینه اشاره کرد و گفت: توزیع ناعادلانه امکانات یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در این زمینه است که باید حل شود.
وی تأکید کرد: باید برگزاری نمایشگاه‌های کتاب تنها منحصر به چند شهر بزرگ شود و باید این‌گونه اقدامات در تمام نقاط ایران صورت پذیرد.
انتهای پیام/صا20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول