اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

21 این ماه؛

جشنواره انجیر استهبان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه محصول انجیر خشک استهبان در جهان نظیر ندارد، از برگزاری جشنواره انجیر استهبان در 21 این ماه خبر داد.

جشنواره انجیر استهبان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد در آستانه برگزاری جشنواره انجیر استهبان اظهار داشت: اگر چه کشورهایی مانند ترکیه، مصر، اسپانیا و پرتغال نیز سطح زیر کشت و تولید محصول قابل توجهی از انجیر دارند، اما محصول انجیر خشک ایران به ویژه استهبان از نظر کیفی منحصر به فرد بوده و در سطح جهان بی‌نظیر است.
وی ادامه داد: تولید محصول انجیر خشک در فارس در سال‌های نرمال 37 هزار تن و در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی در پی حدود 14 تا 16 هزار تن بوده و استهبان با سطح زیر کشت حدود 22 هزار هکتار و تولید انجیر خشک 17 هزار تن در سال‌های نرمال و شش تا 8 هزار تن در سال‌های اخیر، نخستین تولید کننده انجیر خشک در ایران است.
خرد با بیان اینکه در این شهرستان بیش از 2 میلیون و 200 هزار درخت انجیر وجود دارد افزود: اکثریت مردم این شهرستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت‌هایی مانند حفظ و نگهداری باغات انجیر دیم و فعالیت‌های جانبی مشغول هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود به ارگانیک بودن محصول انجیر این استان نیز اشاره کرد گفت: در انجیرستان استهبان و نی‌ریز و سایر مناطق استان هیچ‌گونه کود شیمیایی و یا سموم استفاده نمی‌شود که این به معنای ارگانیک بودن این انجیرستان‌هاست که تا کنون برای 400 هکتار از این انجیرستان‌ها توسط شرکت هلندی کنترل یونین گواهی ارگانیک صادر شده و پیگیری برای اخذ گواهی برای بقیه نیز ادامه دارد.
خرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر فارس دارای 46 هزار هکتار انجیرستان است که 22 هزار هکتار آن در استهبان، 8 هزار هکتار در نی‌ریز، داراب 4 هزار و 800 هکتار، جهرم 3 هزار و 800 هکتار، کازرون 3 هزار و 200 هکتار، فیروزآباد یک‌هزار و 500 هکتار و یک‌هزار هکتار در شیراز و مابقی در سایر شهرستان‌ها قرار دارند.
خرد بر لزوم ایجاد تحول جدی در صنایع تبدیلی و صنایع جانبی برای این محصول تأکید و تصریح کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی انجیر در منطقه استهبان می‌تواند انجیر با ارزش این شهرستان را با ارزش افزوده بیشتر در سطح بین‌المللی و ملی عرضه کرده و ضمن کاهش
هزینه‌های فرآوری و حمل و نقل، مانع از رشد ضایعات محصول نیز شود.
وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که انجیر یکی از اقلام صادراتی منحصر به فرد این استان است، توسعه واحدهای بسته‌بندی و فرآوری آن از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است که در راستای نیل به این هدف و توسعه هر چه بیشتر صادرات طرح جایگزینی «ازن» به جای «متیل بروماید» در برنامه‌های مدیریت صنایع کشاورزی قرارداده شده است.
این مسئول ادامه داد: این طرح هم از لحاظ اقتصادی مزایای بسیاری برای واحدها دارد و هم با توجه به ممنوعیت استفاده از «میتل بروماید» تا سال 2012 مشکلات مربوط به صادرات این محصول را نیز مرتفع می‌کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه به برگزاری جشنواره ملی انجیر در 21 مهر ماه جاری نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره با شعار انجیر استهبان محصول ایرانی، میراث جهانی و با هدف بررسی و شناخت ویژگی‌های محصول، توفیقات به دست آمده، بررسی مشکلات و تنگناها و نیز مقابله با خشکسالی در انجیرستان‌ها برگزار می‌شود.
خرد حفظ جایگاه ارزشمند انجیر استهبان در ایران و جهان را از جمله محورهای مهم این جشنواره عنوان و بیان کرد: مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تولید محصول ارگانیک و سالم و گسترش واحدهای بسته‌بندی و فرآوری انجیر نیز در دستور کار قرار دارند.
انتهای پیام/ر30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول