اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

وزارت نیرو 14 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون انرژی مجلس به گزارش دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش، آخرین رقم بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران 14 هزار و 400 میلیارد تومان است.

وزارت نیرو 14 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است
به گزارش خبرگزاری فارس از محمودآباد حسن غفوری‌فرد پیش از ظهر امروز در ششمین همایش ملی مهندسان برق کشور در مجتمع نفت این شهر با اشاره به اینکه ایران در هرکدام از شاخص‌های جمعیت، مساحت، قدرت نصب برق و مصرف برق سهم یک درصدی در دنیا را دارد، گفت: ایران از لحاظ شاخص‌های گفته شده رتبه 18 دنیا را در اختیار دارد، ولی درباره میزان ذخایر نفت سهم 11 درصدی و منابع گاز سهم 15 درصدی را در دنیا دارد.
غفوری فرد با بیان اینکه قدرت‌های برتر دنیا نیز به دنبال کسب سهم‌های بیشتری از نفت جهان هستند، تصریح کرد: تسلط بر نفت و تنظیم میزان نفت ایالت متحده آمریکا از اهداف بزرگ اشغال افغانستان و عراق است.
وی از تلاش استکبار برای تسلط بر نفت و گاز خاورمیانه هشدار داد و بیان داشت: میزان تولید نفت ایران ۴ میلیون بشکه است، ولی آمریکا قصد دارد میزان تولید نفت عراق را به 14 میلیون بشکه برساند  که مطمئنا تاثیرات مهمی در حوزه نفت کشور خواهد داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استراتژی آمریکا تسلط برای منابع انرژی است، تصریح کرد: در گذشته مفهوم امنیت انرژی برای تامین منافع قدرت‌های بزرگ در دنیا بود، ولی امروز این مفهوم تغییر یافته و به دنبال تامین امنیت انرژی تولیدکننده و مصرف‌کننده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دیپلماسی انرژی را پدیده جدیدی در دنیا دانست و خاطرنشان کرد: جنگ‌های 30 سال اخیر دنیا در همین است.  
غفوری فرد، تخصصی شدن صنعت برق در کشور را مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 17 گروه مطالعاتی در انجمن برق و الکترونیک ایران در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت ایران پس از انقلاب اسلامی دو برابر شده، ولی قدرت تولید نصب برق و مصرف برق 10 برابر شده که این امر نیازمند تدوین الگویی خاص برای مصرف انرژی است و با توجه به رشد روز افزون مصرف انرژی به نسبت افزایش جمعیت صنعت برق کشور سالانه نیازمند 5 تا 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که مطمئنا دولت توانایی انجام این سرمایه گذاری را ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به گزارش دیوان محاسبات اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این گزارش آخرین رقم بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران 14 هزار و 400 میلیارد است که نشان دهنده عدم توانایی دولت برای تامین نیاز سرمایه‌گذاری صنعت برق و آب است
رئیس انجمن برق و الکترونیک ایران به وجود اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این قانون بخش خصوصی می‌تواند در این حوزه وارد شده و نیازهای  کشور را تامین کند ولی دولت نیز باید بسترهای لازم را برای ورود بخش خصوصی آماده کند.
وی ادامه داد: انجمن برق توانایی تولید برق و کاهش تلفات انرژی را دارد و این طرح را به وزارت نیرو اعلام کرده است، ولی تاکنون موفق به اجرای ان نشده‌ایم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سیستم توزیع برق کشور 19 درصد تلفات دارد، تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم و بودجه سال 90 وزارت نیرو موظف است سالانه یک درصد از میزان تلفات برق کشور کاهش دهد و یک درصد نیز به راندمان نیروگاه های کشور اضافه کند.
غفوری فرد شفافیت در واگذاری، ایجاد امنیت اقتصادی، پرداخت هزینه تولید برق به بخش خصوصی، رفع مشکلات بانکی و خرید تضمینی برق، قبول طرح‌ها به عنوان وثیقه و تنظیم مقررات بازار را نیازهای اساسی دانست که دولت برای ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت برق کشور برطرف کند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول