اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات استانداری گیلان خبر داد:

حضور 4 هزار نفر در سرشماری نفوس مسکن گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات استانداری گیلان از حضور بالغ بر چهار هزار نفر افراد آموزش دیده در اجرای دقیق و درست طرح سرشماری نفوس و مسکن این استان خبر داد.

حضور 4 هزار نفر در سرشماری نفوس مسکن گیلان
به گزارش خبر گزاری فارس از صومعه‌سرا، فرشته انساندوست عصر امروز در جریان همایش توجیهی سرشماری نفوس و مسکن در جمع دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی و روسای اداره‌های این شهرستان در سالن فارابی اظهار داشت: طرح سرشماری نفوس و مسکن از طرح‌های مهم و حیاتی کشورها محسوب می‌شود.
وی آغاز طرح سرشماری در ایران را از سال 1335 عنوان و تصریح کرد: این طرح تا سال 85 به صورت هر 10 سال یک بار در کشور اجرا می‌شد که با اصلاح ساختار این طرح توسط دولت نهم به صورت پنج‌ساله انجام می‌شود.
مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات استانداری گیلان با اشاره به اجرای طرح مذکور در این استان، اظهار داشت: مقدمات طرح سرشماری در گیلان از سال گذشته با تهیه نقشه‌های شهری و روستایی برای ماموران سرشماری، برنامه‌ریزی برای فراهم ساختن امکانات و وسایل مورد نیاز در اجرای سرشماری، تهیه پرسشنامه و جذب نفرات اعزامی برای سرشماری آغاز شده است.
وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نقشه‌برداری برای مختصات جغرافیایی در گیلان را پراکندگی و پیمایش زیاد روستاها و عدم وجود مرزهای مشخص در برخی آبادی‌ها برشمرد و افزود: تهیه کروکی از این نقاط برای در اختیار گذاشتن ماموران سرشماری بسیار دشوار است.
قائم مقام اجرایی ستاد سرشماری نفوس و مسکن گیلان افزود: بالغ بر 10 هزار هکتار نقشه شهری برای اجرای طرح سرشماری در گیلان آماده شده که در اختیار ماموران سرشماری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به بلوکه نبودن بسیاری از روستاهای گیلان خاطرنشان کرد: با تمام توان و نیرو مناطق روستایی بلوکه نشده را شناسایی کرده و با طراحی کروکی از آنها در راستای آمارگیری بهتر و دقیق‌تر خانوارها هستیم.
انساندوست با بیان اینکه طرح سرشماری نفوس و مسکن از دوم تا 22 آبان امسال در کشور اجرا می‌شود، افزود: بالغ بر چهار هزار نفر در گیلان برای اجرای دقیق و درست این طرح آموزش می‌بینند.
وی 37 درصد از جمعیت آمار گیران گیلان را مرد و بقیه را نیز زنان اعلام کرد و اذعان داشت: باید امنیت زنان و دختران آمارگیر در طرح سرشماری نفوس و مسکن با همکاری اهالی، دهیاران، شوراهای اسلامی و دیگر مسئولان تامین شود تا طرح به خوبی و بدون مشکل انجام شود.
این مسئول، آموزش‌های طرح سرشماری برای آمار گیران را در سه مرحله و در مجموع در بازده زمانی دو هفته ذکر کرد و ابراز داشت: در این دوره‌ها تمام نکات و آموزش‌های لازم به آمار گیران ارائه می‌شود.
وی با اشاره به مشخصه‌های افراد آمارگیر در اجرای طرح سرشماری نفوس و مسکن تصریح کرد: ماموران سرشماری با یک جلیقه خاکستری رنگ تیره و به همراه کارت شناسایی نارنجی رنگی به منازل خانوارها رجوع می‌کنند.
انساندوست افزود: ماموران سرشماری در هنگام اخذ اطلاعات خانوارها اجازه هیچ‌گونه تبلیغات انتخاباتی یا جمع‌آوری میزان آمار طرفداران کاندیدای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را نداشته و در صورت گزارش با آنها برخورد می‌شود.
وی پرسشنامه‌ها برای طرح سرشماری را در قالب چهار پرسشنامه مجزا و دارای کاربرد متفاوت برشمرد و گفت: پرسشنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌ که اطلاعات خانوارها به طور دقیق جمع‌آوری می‌شود و حتی یک فرد هم از آمارها جا نمی‌ماند.
انساندوست از پیشنهاد 286 سؤال از وزارتخانه‌های مختلف برای جمع‌آوری آمار خانوارها به ستاد سرشماری نفوس و مسکن کشور خبر داد و افزود: از این تعداد 60 سؤال کلیدی و مهم به عنوان سؤالات فرم پرسشنامه خانوارها انتخاب شده است.
مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات استانداری گیلان، روش فنی آمارگیری در ایران را نسبت به دیگر کشورها بسیار پیشرفته و دقیق دانست و خاطرنشان کرد: این مهم تنها با همکاری، همزبانی و همدلی مردم و مسئولان با یکدیگر محقق شده که در سال جاری نیز باید رعایت شود.
وی از اختصاص 750 خودرو برای ماموران آمارگیر در راستای اجرای سریع‌تر طرح مذکور در گیلان خبر داد و افزود: برای هر خانوار در پاسخ به  پرسشنامه جامع سرشماری بالغ بر 20 دقیقه زمان محاسبه شده است که اگر این زمان به 19 دقیقه کاهش یابد طرح سرشماری سه روز زودتر از حد معین به اتمام می‌رسد.
انساندوست نواختن زنگ سرشماری در تاریخ دوم آبان امسال در مدارس این استان را از جمله برنامه‌ها عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: در سال 85 بالغ بر 99 درصد از سرشماری در کشور به صورت دقیق انجام شد که نشان از توان و همت تمام مردم برای دستیابی به آینده‌ای روشن و توسعه یافته است.
 انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول