اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه تحقیقات کاربردی سازمان انرژیهای نو کشور:

قزوین می‌تواند شهر سبز ایران باشد

خبرگزاری فارس: رئیس گروه تحقیقات کاربردی سازمان انرژیهای نو کشور گفت: قزوین با پتانسیل‌های بالایی که در استفاده از انرژی‌های نو دارد، می‌تواند سردمدار شهر سبز در ایران باشد.

قزوین می‌تواند شهر سبز ایران باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی زارعی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی کاربرد انرژی‌های نو در مدیریت شهری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی که در سالن اجتماعات فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) برگزار شد، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که امروز باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از انرژی‌ها نو در بخش‌های مختلف از جمله معماری ساختمان‌ها است.
وی ادامه داد: بخشی از بحث معماری در اختیار شهرداری‌ها است که باید جدی گرفته شود و اگر این بحث مورد توجه جدی باشد این جلسات ثمرات بیشتری خواهد داشت.
رئیس گروه تحقیقات کاربردی سازمان انرژی‌های نو کشور با اشاره به روند رو به رشد شهرنشینی اضافه کرد: شهرنشینی روند رو به رشدی را در جهان دارد و این اعلام خطر است و و سیستم‌های مدیریت‌ هوشمند از امروز در فکر ایجاد زیرساخت‌ها و مسائل لازم هستند و در ایران نیز این روند رو به رشد شهرنشینی وجود دارد.
وی یادآور شد: در سال 1954، چهار شهر دارای بیش از 5 میلیون نفر جمعیت در جهان بود که در سال 2007 این عدد به 41 شهر رسید و در سال 2020 این تعداد به 73 شهر می‌رسد.
زارعی تأکید کرد: ما در کشورمان برای دومین بار انفجار جمعیت را شاهد خواهیم بود و در 30 سال آینده جمعیت زمین به ۳ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت و مشکل اصلی  که به وجود می‌آید، تولید زباله است که این موضوع آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال دارد که با مدیریت با برنامه و منسجم می‌توانیم از این موضوع به راحتی عبور کنیم.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی‌های نو تصریح کرد: از اولویت‌های جوامع بشری انرژی، آب و محیط زیست است و قزوین در این بحث می‌تواند پیشتاز باشد و شهر سبز ایران شود.
رئیس گروه تحقیقات کاربردی سازمان انرژی‌های نو کشور تأکید کرد: قزوین پتانسیل‌های بالایی دارد و مناطق بادی در این استان واقع است و همچنین صحرا و مناطق بکری برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد و می‌تواند سردمدار شهر سبز ایران شود.
در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین اظهار کرد: گازهای گلخانه‌ای که از تمامی شهرهای ناموزون و نامناسب و غیر پاکیزه و مولد حرارت در اتمسفر توزیع می‌شود، موجب شده که حرارت‌ها به خاطر چرخش کره زمین به قطب‌ها و مناطق سرد کشیده شود و باعث ذوب یخ‌ها و بالا آمدن سطح دریاها و اقیانوس‌ها شده و این موضوع افزایش تبخیر آب و افزایش طوفان و سیل‌ها و بلایای طبیعی و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها را به دنبال دارد.
حسین مدی عنوان کرد: مصرف انرژی در حال افزایش است و در مقابل در آینده نزدیک محدودیت انرژی وجود خواهد داشت و دید تک محوری در این بحث و مصرف انرژی و دنبال زندگی مرفه برای عده‌ای، چالش‌های بسیاری را برای همه انسان‌ها دارد که روی کره زمین زندگی می‌کنند.
وی اعلام کرد: افزایش دمای کره زمین و نزدیک شدن زمین به خورشید، بالا آمدن سطح آب‌ دریاها، کاهش منابع انرژی فسیلی و طبیعی، مشکلات زیست محیطی، تشدید بلایای طبیعی از جمله مشکلات پدید آمده از توسعه نامناسب قرن بیستم است، بنابراین در توسعه باید مواردی لحاظ شود که معماری پایدار در این موضوع نقش دارد و در این حوزه چهار اصل تأمین سلامت محیط زیست، رشد اقتصاد، افزایش کیفیت زندگی و بهره بردن از انرژی‌های طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین با اشاره به استفاده از انرژی‌های نو در معماری یادآور شد: در بازدیدی که از جزایر خلیج فارس داشتیم ساختمان‌هایی مشاهده شد که در قزوین، تهران و مشهد نیز مانند آن ساخته می‌شود و در واقع به مسائل اقلیمی در ساخت و ساز توجه نمی‌شود در حالی که می‌توانند از معماری بومی آن منطقه استفاده کنند تا کاهش مصرف انرژی را داشته باشند.
وی تأکید کرد: انرژی‌های مختلفی در کشور ما وجود دارد و پتانسیل بالایی در این حوزه است ولی متأسفانه استفاده نمی‌شود و اگر مردم تشویق به استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی در ساختمان‌هایشان به ویژه در روستاها شوند قیمت این کار نیز کاهش یافته و دولت نیز حمایت می‌کند.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول