اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان یزد:

4 کشتارگاه یزد در انتظار ورود بخش خصوصی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: هم‌اکنون چهار کشتارگاه صنعتی برای راه‌اندازی در انتظار ورود بخش خصوصی است.

4 کشتارگاه یزد در انتظار ورود بخش خصوصی است
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، علی اکبر حدادزاده ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار داشت: در مجموع سیاست‌های دامپزشکی در زمینه غذا، حفاظت از منابع غذایی از مزرعه تا سفره مردم است و تلاش می‌‌کنیم بیماری‌ها وارد چرخه غذایی مردم نشود.
وی حفاظت از حق دسترسی به غذای سالم با تامین بهداشت غذا و کمک به توسعه غذایی مردم را از دیگر سیاست‌های دامپزشکی در سطح کشور و به تبع آن استان یزد اعلام کرد.
حدادزاده خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی تنها ناظر فرآورده‌های پروتئینی است و به جز این سازمان، نهاد دیگری متولی این امر نیست و از آنجا که عدم سلامت فرآورده‌های دامی بیشترین خطر را برای مردم به دنبال دارد، مسئولیت این سازمان بسیار خطیر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر یک کشتارگاه صنعتی و 9 کشتارگاه سنتی در استان یزد کار کشتار دام استان یزد را انجام می‌دهند، افزود: علاوه بر این پنج کشتارگاه صنعتی طیور و 49 ایستگاه جمع‌آوری شیر نیز زیر نظر دامپزشکی استان در حال فعالیت هستند.
حدادزاده همچنین واحدهای بسته‌بندی استان را 31 مورد اعلام کرد و افزود: این واحدها کار بسته‌بندی مرغ، تخم‌مرغ، بلدرچین، تخم بلدرچین و ... را انجام می‌دهند.
وی مجموع ظرفیت کشتار مرغ در کشتارگاه‌های طیور استان یزد را 16 هزار قطعه اعلام کرد.
حدادزاده همچنین عنوان کرد: طی سال جاری بیش از 107 هزار دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی یزد کشتار شده است.
وی با اشاره به فعالیت یک واحد کشتارگاه صنعتی بلدرچین در استان یزد خاطرنشان کرد: این کشتارگاه ظرفیت کشتار 2هزار بلدرچین در ساعت را دارد.
حدادزاده با بیان اینکه قدمت ساخت کشتارگاه‌های یزد بالاست و جوان‌ترین کشتارگاه یزد در سال 82 ساخته شده است، افزود: به رغم قدمت بالا، کشتارگاه‌های ما هنوز با استانداردها فاصله دارند و از استاندارد روز برخوردار نیستند.
وی یادآور شد: طرح بهسازی کشتارگاه‌های یزد از سال 89 آغاز شد و اکنون یک کشتارگاه تا حدود 95 درصد بهسازی شده اما مجموع کشتارگاه‌های یزد 65 درصد پیشرفت در زمینه بهسازی دارند.
حدادزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر همه کشتارگاه‌های یزد مشغول بهسازی هستند، افزود: عدم بهسازی کشتارگاه‌ها سبب شده به رغم وجود ظرفیت، دستمان در صادرات بسته باشد.
وی با تاکید بر اینکه در استان یزد تنها یک کشتارگاه صنعتی زیر نظر دامپزشکی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: سایر کشتارگاه‌های صنعتی مورد تایید دامپزشکی نیستند اما به دلیل ضرورت و نیاز شهرستان‌ها به این کشتارگاه‌ها، فعلا مجبور به تحمل آنها هستیم.
حدادزاده همچنین با اشاره به مشکلات موجود در کشتارگاه مهریز عنوان کرد: شرایط کشتارگاه مهریز ویژه است و در این زمینه مسئولان استانی باید تصمیم‌گیری کنند.
وی یادآور شد: اکنون در چهار شهرستان استان یزد شرایط لازم برای راه‌اندازی کشتارگاه مهیاست و فقط در انتظار بخش خصوصی برای وارد شدن در این عرصه هستیم.
حدادزاده با اشاره به اینکه شرایط برای احداث کشتارگاه در شهرستان‌های ابرکوه، بافق، خاتم و طبس مهیاست، اظهار داشت: دامپزشکی از ورود بخش خصوصی برای ساخت کشتارگاه حمایت می‌کند و در نخستین گام مجوز راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی را در جوار کشتارگاه ارائه می‌کند تا کشتارگاه بتواند به عنوان یک مجموعه تولیدی مطرح شود.
وی سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی هر کشتارگاه را بین 400 تا 500 میلیون تومان اعلام کرد.
حدادزاده در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: خشکسالی‌های اخیر سبب شده تا استان یزد در بحث تولید دام افت شدیدی داشته باشد و در مقاطع زمانی مختلف میزان واردات دام استان حتی به 80 درصد هم رسید.
مدیرکل دامپزشکی استان یزد یادآور شد: دام‌های استان یزد از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، برخی استان‌های غربی، استان فارس و ... وارد شد و در زمینه واردات شتر نیز، سیستان و بلوچستان مهم‌ترین صادرکننده برای استان یزد محسوب می‌شود.
وی همچنین از طرح تدوین سند جامع شیر استان یزد خبر داد و اظهار داشت: تلاش شده تا طبق این سند حرکت کنیم و شیری سالم به کارخانه‌های تولیدی استان تحویل دهیم.
از نهم تا چهاردهم مهرماه هفته دامپزشکی تعیین و نامگذاری شده است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول