اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

سیستم رزرواسیون حلقه مغفول گردشگری آذربایجان غربی

خبرگزاری فارس: زمانی که تور گردان‌ها در دیگر کشورهای جهان از سیستم رزرواسیون رایانه‌ای، سیستم توزیع جهانی، سیستم‌های ویدئو تکس و تله‌تکس برای نشان دادن جزئیات و مسائل ویژه و مستقیم به مشتریان خود در زمینه گردشگری استفاده می‌کنند آذربایجان غربی از تورهای گردشگری بی‌بهره است.

سیستم رزرواسیون حلقه مغفول گردشگری آذربایجان غربی
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بحث گردشگری یکی از مباحث مهم در پویایی اقتصاد کشورها محسوب می‌شود ولی این موضوع نه تنها در استان آذربایجان غربی بلکه در ایران نادیده گرفته شده و شاید عامل اصلی در این زمینه عدم توجه به زیرساخت‌های گردشگری باشد.
نبود تورهای گردشگری و عدم وجود نگاه استراتژیک به بحث توریسم از دیگر مشکلات بخش گردشگری استان است که نیاز به بحث و بررسی فراوان دارد، از جایی که صنعت توریسم به عنوان یکی از صنایع پردرآمد رتبه نخست را در انواع تجارت جهانی به خود اختصاص داده، ولی این صنعت در آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌هایی است که برنامه‌های توسعه گردشگری می‌تواند نقش مهمی در آینده اقتصادی این استان ایفا کند.
در برهه‌ای که تورگردان‌ها در دیگر کشورهای جهان از سیستم رزرواسیون رایانه‌ای، سیستم توزیع جهانی، سیستم‌های ویدئو تکس و تله‌تکس برای نشان دادن جزئیات و مسائل ویژه و مستقیم به مشتریان استفاده می‌کنند آذربایجان غربی از تورهای گردشگری بی‌بهره است و به طور عمده سفرها به صورت سنتی انجام می‌شود، حال بماند مسئولان در این زمینه کوتاهی می‌کنند یا مردم رغبت کمتری برای استفاده از تورها دارند که این مسئله نیز باز به عدم فرهنگ‌سازی توسط مسئولان باز می‌گردد.
ولی نباید غافل شد که عامل شتاب‌دهنده گردشگری به ‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات، دستیابی، ذخیره و بازیابی اطلاعات در نظام توزیع گردشگری است، چرا که این امر امکان دسترسی به اطلاعات به موقع، دقیق و کم هزینه را در زمینه تسهیلات گردشگری فراهم می‌آورد.
عدم توجه به موقعیت استراتژیکی آذربایجان غربی نیز یکی دیگر از مواردی است که به معضل گردشگری استان افزوده و این در حالی است که آذربایجان غربی از شمال با جمهوری آذربایجان و ترکیه، از مغرب با کشورهای ترکیه و عراق، از شرق با استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان و از جنوب با استان کردستان همسایه است که تمام این موارد می‌تواند به عنوان نقطه قوتی برای جذب گردشگر باشد، ولی بی‌توجهی به این مقوله مهم سبب شده وضعیت گردشگری این استان در مقایسه با استان‌های مشابه از نظر اقلیمی و تاریخی در وضعیت کما به سر برد.
در معرفی آذربایجان غربی همین بس که این استان به عنوان یکی از استان‌های خوش آب و هوای کشور است، این استان از نظر وسعت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های کشور بوده و از نظر جمعیت نیز هشتمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.
وجود دومین دریاچه شور جهان از نظر وسعت که کم کم به بزرگترین دشت نمک جهان تبدیل می‌شود، وجود سنگ نوشته و کتیبه‌هایی مربوط به دوران‌های مختلف تاریخی، وجود مناظر زیبا و بکر و وجود بناهای تاریخی در آذربایجان غربی نیز اهمیت این استان را در بحث گردشگری بیشتر می‌کند.
آذربایجان غربی به عنوان یکی از مناطق کوهستانی کشور محسوب می‌شود که در فصول مختلف سال هوای خاص خود را داشته به طوری‌ که گردشگران از دیدن مناظر زیبای آن انگشت حیرت بر دهان می‌مانند، ولی مسئولان استان همواره خود را درگیر برخی مسائل پیش پا افتاده کرده‌اند و کسی به فکر مناطق نمونه گردشگری و دیگر مناطقی که می‌توان از آن به عنوان مراکز گردشگری استفاده کرد غافل مانده‌اند.
وجود دریاچه ارومیه و سواحل اطراف آن، جزایری که اکنون جز مشتی نمک در کنار خود چیزی برای مسافران به ارمغان ندارند و بر اثر همین بی‌توجهی مسئولان به همدیگر چسبیده‌اند هر چند این جزایر خشک شده‌اند و رمقی برای شاد کردن گردشگران ندارند ولی باز زیبایی خود را حفظ کرد و می‌توانند برای لحظه‌ای هم که شده گردشگران را به آغوش خود کشیده و از ظلمی که در حق آنها شده سخن به میان آوردند.
اماکن تاریخی استان که اخیراً می‌خواهند خود را در چشم مسئولان به عنوان نگینی از تاریخ کهن آذربایجان بدرخشانند نیز حرف‌ها برای گفتن دارند، کلاه فرنگی ماکو که سال‌ها منتظر کشمکش مسئولان مرکز و استان برای مرمت دارد نیز هر چند دیگر چیزی برای گفتن ندارد، ولی می‌تواند چشم خواب‌آلود مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری را باز کند البته اگر مسئولان از خواب ناز، سستی و رخوتی که در بحث گردشگری استان وجود دارد بیدار شوند می‌تواند دل پر درد این بناهای تاریخی را دیده و لمس کنند.
عدم توجه به زیرساخت‌های گردشگری نیز این موضوع را تشدید می‌بخشد به طوری ‌که احداث تله‌کابین ارومیه و تاخیر در اجرای عملیات تله‌کابین در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

*جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی به خوبی معرفی نشده است
محمد خلیلی یکی از هم‌استانی‌ها در این ارتباط گفت: عدم رسیدگی به اماکن تاریخی و طبیعی در استان آذربایجان غربی سبب کاهش رغبت گردشگران داخلی برای دیدن اماکن تاریخی و مذهبی این استان شده است.
وی اجرای مدیریت نادرست و غیرکارشناسی برخی مسئولان در این استان را عامل اصلی عقب‌ماندگی استان در بحث گردشگری عنوان کرد و افزود: با وجود جاذبه‌های گردشگری در این استان گردشگران داخلی و خارجی به استان‌هایی با جاذبه‌های گردشگری کمتر سفر می‌کنند چرا که جاذبه‌های این استان به خوبی معرفی نشده است. 
خلیلی تصریح کرد: دلیل کمبود تقاضای سفر به استان ناشی از عدم اهتمام مسئولان استانی به صنعت توریسم و بازسازی اماکن تاریخی این استان است.
وی کلیساهای موجود در این استان را ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر برشمرد و ابراز داشت: همچنان شاهد هستیم مسئولان به کلیساها توجه ندارند و اگر هم توجهی به آنها شود عملیات اجرایی در آنها سال‌های سال طول می‌کشد.

*استفاده از توان بخش خصوصی در زمینه گردشگری
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی نیز از اتمام مراحل مطالعاتی ایجاد 58 منطقه نمونه گردشگری در سطح استان خبر داد و گفت: ایجاد 58 منطقه نمونه گردشگری از مصوبات هیئت دولت در سفرهای استانی به آذربایجان غربی بوده که با تخصیص اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال مراحل مطالعاتی آنها تمام شد.
حسین امامی تصریح کرد: دولت در این مناطق برای فراهم کردن زیرساخت‌ها اعم از برق رسانی، توسعه شبکه آب فاضلاب مکلف شده به طوری که بعد از اتمام این مراحل نسبت به واگذاری مناطق مذکور به سرمایه‌گذاران اقدام می‌شود.
امامی در ادامه با بیان اینکه بخشی از مناطق فوق جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست هستند، گفت: در این راستا از ظرفیت‌های علمی کارشناسان مجرب و توانمند برای از بین بردن اثر منفی زیست محیطی این مناطق استفاده خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه آذربایجان غربی در شاخص برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی یکی از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: برای به فعلیت در آوردن قابلیت‌های موجود باید به طور گسترده از ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی استفاده کرد.
معاون سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی دریاچه ارومیه را یکی عوامل برجسته شدن آذربایجان غربی در سطح بین‌المللی دانست و خاطر نشان کرد: امیدواریم با احیا و نجات این دریاچه اقدامات موثری در راستای رشد صنعت گردشگری استان برداشته شود.
وی با از ورود یک میلیون گردشگر به آذربایجان غربی خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از 600 هزار نفر از گردشگران به طور روزانه به استان وارد و همان روز خارج شدند.

*معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان غربی
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز یکی از محورهای اصلی توسعه استان را بخش گردشگری اعلام کرد.
سیدجواد محمودی با اشاره به ظرفیت‌های غنی استان در زمینه گردشگری بر معرفی هر چه بیشتر آثار فرهنگی و تاریخی استان تاکید کرد.
وی همچنین بر حل مشکلات بین‌بخشی تاکید کرد و گفت : همه دستگاه‌ها باید تمام تلاش خود را در راستای از بین بردن مشکلات موجود انجام دهند تا در کنار هم در توسعه استان نقش اساسی داشته باشند. 
محمودی دیگر ظرفیت‌‌های قوی و منحصر به فرد استان را همجواری با سه کشور خارجی عنوان کرد و گفت: در صورت استفاده از این ظرفیت می‌توان با کمترین هزینه گردشگران زیادی را وارد کشور کرد که این امر می‌تواند تاثیرات زیادی در رونق اقتصاد استان داشته باشد.
وی با اشاره به کمبود اعتبارات استانی، بر جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید مشکلات موجود در زمینه جذب سرمایه‌گذار بومی نیز حل شود. 
با وجود معرفی چندین روستا به عنوان روستاهای نمونه گردشگری همچنان رسیدگی به 58 منطقه نمونه گردشگری تعیین شده در دور دوم سفر هیئت دولت به استان جای خود را دارد و لازم است تا نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای توسط مسئولان ذی‌ربط وجود داشته باشد و مسئولان رسیدگی به این موضوع را فقط در محافل و جلسات و در حضور خبرنگاران عنوان نکنند و اقدامی اساسی در این زمینه انجام دهند.
مریم رسولی
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول