اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت دهه کرامت؛

شعر گیلکی رضوی در صومعه‌سرا برگزار شد

خبرگزاری فارس: همایش استانی «شعر گیلکی رضوی» به مناسبت دهه کرامت با حضور 60 شاعر برجسته گیلان به میزبانی صومعه‌سرا برگزار شد.

شعر گیلکی رضوی در صومعه‌سرا برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا شامگاه یکشنبه در جریان برپایی همایش یک‌روزه مذکور در سالن اجتماعات فارابی این شهرستان اظهار داشت: همایش شعر گیلکی از مجموعه برنامه‌های بین‌المللی جلوه‌های فرهنگ رضوی به مناسبت دهه کرامت است.
حسین شهیدزاده با بیان اینکه برگزاری همایش‌هایی با مضمون مدح و ثنای امام رضا (ع) موجب ارتقای فرهنگ رضوی در بین مردم می‌شود، تصریح کرد: خرسندیم که بتوانیم ارادت قلبی خودمان را به زبان محلی و با تمام وجود تقدیم ساحت مقدس امام هشتم (ع) کنیم.
وی با اشاره به نحوه برپایی و اجرای همایش مذکور در صومعه‌سرا، بیان داشت: برگزاری همایش شعر گیلکی رضوی از دو ماه قبل با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به میزبانی صومعه‌سرا محول شد که پس از آن مراحل فراخوان و برنامه‌ریزی برای اجرای باشکوه آن در این شهرستان فراهم شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا، تبیین سیره عملی و شخصیت والای «حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع)» را از اهداف مهم این همایش اعلام کرد و افزود: تمام آثار در وصف و ستایش‌ امام رضا (ع) و در قالب شعر گیلکی ارائه و خوانده می‌شود.
وی خلق آثار فاخر ادبی به زبان گیلکی با هدف گسترش شعر گیلکی، تبیین سیره زندگی هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در آیینه زندگی، شخصیت و عبادت آن حضرت و شناسایی، تشویق و تجلیل از استعدادهای پویای شعر گیلکی با موضوع آیینی و مذهبی را از دیگر اهداف اجرای این همایش برشمرد.
این مسئول با اشاره به بخش آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره شعر گیلکی رضوی خاطرنشان کرد: در مجموع بالغ بر 141 اثر در قالب شعر به گویش محلی از سراسر استان به دبیرخانه همایش شعر رضوی ارسال شده است.
شهیدزاده همچنین صومعه‌سرا، رشت، انزلی، رودسر، سیاهکل، ماسال، شفت، فومن، لنگرود و تالش را از جمله شهرستان‌های شرکت کننده در این همایش عنوان کرد.
وی، دعا، زیارت و توسل به امام رضا (ع) و نماز، احادیث، مناظره و سیره عملی آن حضرت را از محورهای برپایی همایش شعر گیلکی رضوی ذکر کرد و ابراز داشت: خلق آثار در قالب‌های مختلف شعر و با حداقل سه اثر جدید از جمله شرایط حضور شاعران در این همایش بوده است.
در این همایش بالغ بر 60 شاعر برجسته از 10 شهرستان گیلان برای قرائت اشعار خود حضور داشتند که در پایان از 15 اثر برتر تجلیل به عمل آمد.
قائم مقام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این مراسم ادامه داد: ائمه اطهار(ع) نور و چراغی روشن در صراط الله هستند که راه را از بیر اهه به ما نشان می‌دهند.
مصطفی شریعتی اظهار داشت: ائمه (ع)  فرصتی برای عبودیت و رسیدن به فلسفه ربوبیت را برای مردم فراهم می‌کنند.
وی با بیان اینکه برگزاری همایش‌ها و برنامه‌هایی با موضوع و توصیف ائمه اطهار(ع) یاد و ذکر آنها را در بین مردم منطقه بیشتر می‌کند، افزود: برپایی اینگونه برنامه‌ها علاوه بر افزایش فخر ملی در راستای ارتقای معنویی آدمی نیز تاثیرگذار است.
قائم مقام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، زیارت ائمه اطهار (ع) را نوعی وصل به خودشناسی و رسیدن به کمال الهی عنوان کرد و متذکر شد: ما به دلیل دستیابی به نداشته‌های خود یا تطبیق داشته‌های خود بر پایه اصول دین موظف به زیارت امامان(ع) و ائمه اطهار (ع) هستیم.
وی با تاکید بر شناخت و یقین به ائمه اطهار (ع) یادآور شد: ائمه (ع) نور و چراغی روشن در صراط‌ الله هستند که راه را از بیراهه جدا کرده و آدمی را از گمراهی رهایی می‌بخشند.
به گفته وی، از این تعداد اثر ارسالی در حدود 15 اثر به عنوان آثار منتخب و راه یافته به این همایش معرفی شده‌اند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول