اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی وقوع خشکسالی‌های اخیر؛

خشکیدن تالاب گاوخونی حاصل دست‌ درازی بشر است

خبرگزاری فارس: متخصص و دکترای محیط زیست ایران گفت: خشک شدن تالاب گاوخونی که در وسط ناف ایران قرار گرفته است تنها حاصل دست‌درازی بشر است.

خشکیدن تالاب گاوخونی حاصل دست‌ درازی بشر است
اسماعیل کهرم که به عنوان مهمان در همایشی که به منظور خشکی زاینده‌رود در اصفهان برگزار شده بود، حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه اظهار داشت: از آنجایی که برای تولید هر کیلو آهن، به یک هزار و 600 لیتر آب نیاز است بنابراین وجود کارخانجات بزرگی مثل ذوب‌آهن و فولادمبارکه در اصفهان که منابع آب محدود دارد، ضرر بزرگی به پیکره این استان وارده می‌کند.
وی افزود: خشکسالی در طول تاریخ  همیشه با ایران بوده و در دوران هخامنشیان به وضوح دیده شده است.
 
تراز آب زیرزمینی ایران منفی است

متخصص و دکترای محیط زیست ایران ادامه داد: برداشت‌های بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی بدون هیچ جایگزینی سبب شده که با منفی شدن تراز آب زیرزمینی در کشور روبرو شویم.
وی بیان داشت: سفره‌های آب زیر زمینی ایران سالی 10 سانتی‌متر فروکش می‌کند.
 
کشاورزان هنوز هم از روش 2هزار سال قبل برای کشت استفاده می‌کنند

کهرم با اشاره به اینکه رودخانه‌زاینده‌رود به اتوبان تبدیل شده، ادامه داد: باز و بسته شدن رودخانه زاینده‌رود سبب شده برای حیات زاینده‌رود مضر است.
وی ادامه داد: خشک و پر آب شدن زاینده‌رود ضمن اینکه سبب مرگ بسیاری از آبزیان در این رودخانه شده در روحیه مردم اصفهان هم نقش مخربی داشته است.
متخصص و دکترای محیط زیست ایران اضافه کرد: کشاورزان هنوز هم از روش 2هزار سال قبل برای کشت استفاده می‌کنند و به عنوان مثال آب را از پمپ در زمین‌های کشاورزی خود جاری می‌کنند که این کار سبب هدر رفتن زیاد آب می‌شود در صورتی که باید از آبیاری قطره‌ای استفاده کرد.

وعده و وعیدهای مسئولان و خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌ها


وی افزود: با وجودی که در حال حاضر خشکی بر بیشتر دریاچه‌ها و تالاب‌های موجود در کشور رخنه کرده اما برخی مسئولان تنها یک مشت وعده و وعید برای حل این مشکل تحویل مردم می‌دهند.
کهرم گفت: سال گذشته مسئولان چهار راه‌حل برای رفع خشکی دادند که به هیچ یک عمل نکردند.
وی اضافه کرد: پذیرفته نشدن طرح دو فوریتی دریاچه ارومیه در مجلس بی‌توجهی مسئولان به خشک شدن این دریاچه بود. 
 
انتقال آب از اصفهان به یزد باید قطع شود

وی تصریح کرد: تنها در صورت توقف انتقال آب از تونل کوهرنگ اصفهان به یزد می‌توان مشکل خشکی زاینده‌رود را حل کرد که به عنوان نخستین قدم باید این کار را انجام داد.
متخصص و دکترای محیط زیست ایران با بیان اینکه استان یزد از گذشته در حالی با خشکی عجین شده که با حفر قنات که در نوع خود در سطح جهان بی‌نظیر بود توانست مشکل کم‌آبی را حل کند و امروز هم باید مسئولان از این روش برای رفع خشکسالی در این استان، اقدام کنند، افزود: انتقال آب از استان اصفهان به یزد به این منظور تنها به خشک شدن استان انجامیده است.
وی همچنین برای رفع خشکی دریاچه ارومیه گفت: در صورتی که از 35 سد احداث شده بر دریاچه حداقل 20درصد حقابه دریاچه اختصاص یابد، دریاچه ارومیه از این وضعیت نجات پیدا می‌کند. 
 
سالانه 150میلیارد مترمکعب بارندگی در ایران هدر می‌رود

کهرم گفت: سالانه نزدیک به 420 میلیارد متر مکعب در ایران بارندگی می‌شود که در حدود یک سوم آن که معادل 150 میلیارد مترمکعب است و با هدر رفت جدی آب روبرو هستیم.
وی ادامه داد: میزان بارندگی در ایران که یک کشور خشک و نیمه‌خشک است، 250 میلی‌متر و یک سوم متوسط جهانی با میزان بارندگی 850 میلی‌متر است.
متخصص و دکترای محیط زیست ایران اضافه کرد: اکنون ما با بیماری به نام ایران روبرو هستیم که دست ‌درازی و دست‌کاری متخصصان مختلف برای بهبود آن سبب عدم هم‌خوانی با مهندسی طبیعی کشور  شود و با عود بیماری روبرو شویم.
وی با اشاره به اینکه چه لزومی دارد در سرشاخه‌های زاینده‌رود اصفهان برنج‌کاری انجام شود، گفت: بهتر است برنج‌کاری در گیلان و مازندران با منابع آبی سرشار صورت بگیرد. 
 
سد سازی عامل خشک شدن تالاب و دریاچه‌ها

کهرم که معتقد است سد ساختن و اتوبان کشی نقش موثری در خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های مثل ارومیه، بختگان، کیو خرم‌آباد و زاینده‌رود اصفهان دارد، اضافه کرد: به عنوان مثال ساخت 35 سد روی 21 رودخانه مشرب کننده دریاچه ارومیه نقش مهمی بر خشک شدن دریاچه ارومیه دارد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون با سدسازی نزدیک به 50.5 میلیارد مترمکعب آب از دریاچه ارومیه گرفته شده است که با این کار سبب خشک شدن حدود سه هزار کیلومتر مربع معادل 30 هزار هکتار از دریاچه شدیم.
این کارشناس محیط زیست ایران افزود: تنها بارندگی کم عامل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور نیست و عدم صحیح مدیریت تأثیر زیادی بر این موضوع داشته است.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول