اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد:

تلاش بخش کشاورزی فارس در صرفه‌جویی آب

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بروز پدیده خشکسالی و بحران کم‌آبی سبب شده است تا همواره به دنبال راه حل‌های جدید و ارائه راهکارهای علمی و عملی برای برون رفت از این معضل باشیم.

تلاش بخش کشاورزی فارس در صرفه‌جویی آب

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد اظهار داشت: بروز پدیده خشکسالی و بحران کم‌آبی سبب شده است تا همواره به دنبال راه‌حل‌های جدید و ارائه راهکارهای علمی و عملی در راستای برون رفت از این معضل باشیم که تاکنون به دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه دست یافته‌ایم.
وی ادامه داد: از جمله پروژه‌های موفقیت‌آمیز این سازمان در راستای بهینه کردن مصرف آب اجرای پروژه‌های آب و خاک است.
خرد بر اتمام کامل پروژه‌های آب و خاک تاکید کرد و بیان داشت: با اجرای کامل پروژه‌های آب و خاک موفق می‌شویم تا 32 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی به عمل آوریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در تشریح پروژه‌های آب و خاک انجام گرفته بیان کرد: تاکنون در تسطیح اراضی 328،3 در توسعه آبیاری نوین 5،76 در افزایش ماده آلی خاک 3،328 ، در شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی (کانال‌های کوچک و متوسط) 6،4 ، در انتقال آب به وسیله لوله 6،4 درصد و در بخش کانال‌های عمومی آبیاری (کانال‌های بزرگ) نیز 4،6 درصد صرفه‌جویی شده است.
خرد در بخشی دیگر از سخنان خود به حجم عملیات انجام شده در زمینه صرفه‌جویی در آب اشاره کرد و ابراز داشت: در سال 89 از مجموع 800 هزار هکتار اراضی این استان، روی 6،170هکتار عملیات تسطیح اراضی انجام گرفت که صرفه‌جویی در یک‌هزار و 500 مترمکعب آب را به دنبال داشت.
وی تصریح کرد: با احتساب عملیات سال 89 به طور کل در سطح 170 هزار و 420 هکتار از اراضی استان در عملیات تسطیح قرار گرفته‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: در بخش توسعه آبیاری نوین در سال گذشته از مجموع 500 هزار هکتار اراضی مستعد استان روی 16،804 هکتار انواع سیستم‌های آبیاری اجرا شد که با زیر پوشش قرار گرفتن 34 درصد از اراضی، به طور متوسط در هر هکتار 3 هزار مترمکعب آب صرفه‌جویی شده و هم‌چنین در زمینه افزایش ماده آلی خاک نیز از مجموع 800 هزار هکتار اراضی استان روی 5،610 هکتار عملیات انجام پذیرفت که به طور متوسط 3 هزار مترمکعب آب در هر هکتار صرفه‌جویی شده است.
خرد در ادامه به نقش شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با اجرای 240 کیلومتر شبکه فرعی آبیاری و ایجاد کانال‌های کوچک و متوسط، به طور میانگین از تلفات 8،4 میلیون مترمکعب آب با انجام یک‌هزار و 400 کیلومتر انتقال آب به وسیله لوله به طور میانگین از هدرروی 53 میلیون مترمکعب آب جلوگیری شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اذعان داشت: با اجرای بیش از دو کیلومتر عملیات مربوط به کانال‌های عمومی آبیاری (کانال‌های بزرگ) نیز در سال گذشته از تلفات 7،5 میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است.
وی تصریح کرد: به دنبال اجرای پروژه‌های متنوع مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس در سال 88 نیز حدود 144 میلیون مترمکعب و در سال 89 حدود 122 میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی شد.
خرد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون متوسط مصرف سالانه آب در اراضی کشاورزی فارس حدود 5،10 هزار مترمکعب در هکتار است که با اجرای کامل پروژه‌های آب و خاک در حدود 32 درصد آب صرفه‌جویی می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه فارس در سال‌های اخیر حایز مقام نخست کشوری در آبیاری نوین بوده است، اظهار داشت: با انجام روش‌های تسطیح لیزری اراضی، افزایش ماده آلی خاک، پوشش کانال‌های آبیاری استان و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بی‌شک میزان صرفه‌جویی در آب به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد و بحران آب این استان تا حدود بسیاری تعدیل می‌شود.
انتهای پیام/صا30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول