اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مقاله‌ای در دایرة‌المعارف تشیع،‌نشان می‌دهد:

لنجیر نخستین سبک هرم‌‌سازی اسلامی

خبرگزاری فارس: ویراستار اصلی و مسئول تحقیقات دایرة‌المعارف تشیع گفت: « لنجیر نخستین سبک هرم‌‌سازی اسلامی» عنوان‌ مقاله‌ای است که در جلد 14 دایرة‌المعارف تشیع به تازگی به چاپ رسیده است.

لنجیر نخستین سبک هرم‌‌سازی اسلامی
به گزارش فارس از اصفهان، لنجیر نام محله‌ای قدیمی در شمال غرب استان اصفهان که در پایین‌خانه‌ اصفهان واقع گشته است، در این محل هرمی به سبک هرم‌سازی اسلامی ساخته شده و سید احمد سجادی به عنوان بانی و طراح این هرم و همچنین ویراستار اصلی و مسئول تحقیقات دایرة‌المعارف تشیع مقاله‌ای را درباره نخستین هرم به سبک اسلامی در اصفهان و ایران در جلد 14 دایرة‌المعارف تشیع به کمک علی بشیری لنجیری نوشته است.
برای دانستن اهمیت این سبک در معماری اسلامی،‌ فارس در گفت‌وگو با سید احمد سجادی ویراستار اصلی و مسئول تحقیقات دایرة‌المعارف تشیع.

* فارس: با اشاره به اینکه شما مقاله‌ای در دایرة‌المعارف تشیع با عنوان لنجیر نخستین سبک هرم‌‌سازی اسلامی قلم زدید،‌ بفرمایید لنجیر به چه معناست؟
ویراستار اصلی و مسئول تحقیقات دایرة‌المعارف تشیع با اشاره به معنای واژه لنجیر که نخستین سبک هرم‌‌سازی اسلامی است،‌گفت: "لنجیر" یک اسم پهلوی به نام شکارگاه و در واقع به مکانی سرسبز گفته می‌شود و نام محله‌ای‌ قدیمی در شمال‌غرب استان اصفهان و در حقیقت محله "پایین‌خانه" اصفهان است که همانند سایر محله‌های قدیمی "ماربین قدیم" دارای برج‌های قدیمی است.

* فارس: چرا در مورد لنجیر تحقیق کرده و این هرم چه ویژگی خاصی نسبت به دیگر اهرام دارد؟
ماربین قدیم که قسمت غربی اصفهان است به بابوکان به معنی محل تولد اردشیر بابکان است که در این منطقه برج‌های قدیمی متعلق به عهد ساسانی در آن دیده می‌شود و به دلیل نزدیکی محله لنجیر به محل سکونتم بیشترین تحقیق را بر روی آن داشتم و با تهیه مقاله‌ای آن را در جلد 14 دایرة‌المعارف تشیع به چاپ رساندم.

* فارس: چرا این مقاله را در جلد 14 دایرة‌المعارف تشیع ارائه داشته و چه ویژگی دایرة‌المعارف تشیع دارد که می‌توانست چنین مقاله‌ای را در خود جای دهد؟
دایرة‌المعارف تشیع در چندین جلد پیرامون موضوعات مختلف دینی، کلامی، اعتقادی، فقهی، اصولی، تاریخی، جغرافیایی، علمی و فرهنگی جهان تشیع است، که تدوین آن از سال1360 آغاز و تا کنون ۱۴ جلد از آن منتشر گردیده و جلد چهاردهم با عنوان "کربلا - لیلة المَبیت" آخرین جلد منتشر شده این مجموعه است، که در تابستان ۱۳۹۰ توسط انتشارات حکمت منتشر شد.

* فارس: آیا "هرم لنجیر" قدمت تاریخی دارد و جزء آثار با ارزش اصفهان است؟
اهرام مصر در واقع یک سرقت علمی است که آنها با نصب الواح و کتیبه‌های دروغین و جعلی به نام خودشان زمان ساخت و هم اسامی سازندگانشان را تحریف و یا تغییر داده‌اند و به نفع خودشان به ثبت رسانده‌اند، چرا که قدمت اهرام مصر به 6هزار و 700 سال پیش برمی‌گردد در صورتی که آنها به تقلید از اهرام بزرگی که حضرت ادریس(ع) و یوسف(ع) ساخته بوده‌اند، خود را مشهور و معروف کردند.
همچنین اهرامی که به سبک اسلامی ساخته شود، ویژگی قابل توجهی دارد که در هرم لنجیر که قدمت تاریخی ندارد ولی به سبک اسلامی ساخته شده است به طور کامل رعایت شده است.

* فارس: هرم‌هایی که به سبک اسلامی ساخته می‌شود، دارای چه خصوصیاتی است؟
در بناهایی که به حالت هرم و گنبدی شکل هستند در یک سوم بالاتر از سطح از زمین کانون قرار دارد که این کانون در گنبدها به صورت دایره‌ و در هرم‌ها نقطه‌ای است و در گذشته در مساجد بزرگ مثل نقش جهان اصفهان حوض‌های سنگی بزرگی در مرکز کانون گنبد وجود داشت که آب در آن با دریافت اشعه‌های کیهانی انرژی‌دار می‌شد و افرادی که از آن آب استفاده می‌کردند منجر به رفع بیماری‌هایشان و شاداب شدن آنها می‌شد.
 بانی و طراح "هرم لنجیر" در استان اصفهان، ادامه داد: در هرم لنجیر که به سبک اسلامی ساخته شده است این مساله مورد امتحان قرار گرفت و با آویزان کردن تکه گوشتی در مرکز کانون این هرم پس از چند روز فاسد نشد و فقط خشک شده بود.
* فارس: هرم که در لنجیر به سبک اسلامی ساخته شده است به شکلی است و چه نکات جالب توجهی دارد؟
"هرم لنجیر" در اصل چهار ضلعی است، که نمای بیرونی سپیدی دارد و چهار پنجره شیشه‌ای مثلثی شکل در هر وجه آن است، و درون آن نیز سپید و با صنایع دستی و نقاشی‌ها و تابلو‌های مربوط به آثار ملی و باستانی معماری اسلامی در عهد صفویه مزین شده است و بر روی هر ضلع وجود تصاویری از ناصرالدین شاه قاجار، علامه مجلسی، شاه عباس صفوی، شیخ بهایی و به ویژه طلسم شیخ بهایی به تصویر کشیده شده است.  

* فارس: از مسئولان مربوطه چه انتظاری دارید؟
از سازمان میراث فرهنگی درخواست داریم تا در شناسایی وطن خودشان تلاش کنند و به محلاتی همانند ماربین توجه داشته باشند تا از تخریب قلعه‌ها و برج‌های موجود در این محلات که متعلق به دوره ساسانی است، جلوگیری شود.
انتهای پیام؛/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول