اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران خبر داد:

بازیافت 30 میلیون دلار خسارت صادرکنندگان ایرانی

خبرگزاری فارس: مدیر ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران از بازیافت 30 میلیون دلار خسارت 90 میلیون دلاری صادرکنندگان غیرنفتی در مدت 2.5 سال گذشته توسط این صندوق خبر داد.

بازیافت 30 میلیون دلار خسارت صادرکنندگان ایرانی
آرش شهرآئینی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت به معنای اعتبار اشاره کرد و اظهار داشت: اعتبار در فاینانس و بیمه استفاده می‌شود و به معنای عطای اعتبار و وام به وام گیرنده است.
وی فروش اعتباری را به معنای فروش نسیه عنوان کرد و افزود: صادرات غیرنفتی زیر پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران قرار می‌گیرد و به دو بخش اعتبار داخلی و صادراتی قابل طبقه‌بندی است.
شهرآئینی ریسک تجاری، سیاسی و کشوری را از جمله اصطلاحاتی برشمرد که در صندوق ضمانت صادرات ایران به کار برده می‌شود و تصریح کرد: فروش اعتباری اگر از عامل خریدار نشات گرفته باشد ریسک تجاری است و اگر از کشور خریدار باشد از عوامل ریسک سیاسی محسوب می‌شود.
مدیر ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران انتقال ارز، جنگ، آشوب‌ها و سلب مالکیت‌ها را از موارد ریسک ذکر کرد و بیان داشت: ریسک کشوری مفهوم جامعی است که مجموع ریسک‌های کشور را شامل می‌شود ضمن اینکه هر معامله تجاری با درصدی از ریسک در داخل کشور همراه است.
وی ادامه داد: اگر طرف‌های معامله در دو کشور مختلف باشند به دلیل اختلاف‌های ناشی از اختلاف ارزش پولی، فرهنگی و فاصله جغرافیایی ریسک‌های اضافه‌ای به آن معامله تجاری تحمیل می‌شود.
شهرآئینی 10 درصد حجم صادرات غیرنفتی جهان را زیر پوشش موسسه‌های ضمانت صادرات اعلام کرد و گفت: یک‌ هزار و 500 میلیارد دلار از حدود 15 هزار میلیارد دلار صادرات کالا در جهان توسط موسسه‌های ضمانت صادرات زیر پوشش قرار می‌گیرد.
مدیر ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران اصلی‌ترین ورشکستگی شرکت‌ها را رکود اقتصادی نامید و خاطرنشان کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران در سال 1352 تاسیس شده و به عنوان نخستین موسسه اعتباری صادراتی در سطح خاورمیانه مطرح است.
وی ایران را در زمینه ضمانت صادراتی در منطقه پیشگام معرفی کرد و ابراز داشت: صندوق ضمانت صادرات ایران با مالکیت صد درصدی دولت و وابستگی به خزانه، پشتوانه محکمی در برطرف شدن نگرانی پرداخت خسارت به صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی است.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر 220 میلیون دلار حقوق صاحبان سهام صندوق ضمانت صادرات ایران است، یادآور شد: 200 میلیون دلار منابع در اختیار صندوق است که پشتوانه مالی مناسبی برای برداشتن ریسک‌ها محسوب می‌شود.
مدیر ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران سیاست پوشش این صندوق را شامل 180 کشور جهان عنوان کرد و بیان داشت: هیچ محدودیتی در صادرات و سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف وجود ندارد.
وی سیاست پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران در بعضی از کشورها را محدودکننده خواند و افزود: پوشش صندوق در بعضی از کشورها بدون محدودیت است.
شهرآئینی بیمه‌نامه‌های اعتباری و صندوق ریسک معاملات تجاری را از موارد زیر پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران معرفی کرد و ابراز داشت: مجموعه‌ای از محصولات در این طبقه‌بندی دارای رده‌بندی هستند.
مدیر ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران، ضمانتنامه‌های اعتبار صادراتی را بخش دوم فعالیت این صندوق برشمرد و متذکر شد: هدف صندوق ضمانت صادرات ایران تسهیل تامین سرمایه در گردش صادرکنندگان است و این خدمات مستقیماً به بانک‌ها ارائه می‌شود.
وی صدور بیمه‌نامه‌های سرمایه‌گذاری خارج از کشور را بخش سوم فعالیت صندوق ضمانت صادرات ایران نامید و خاطرنشان کرد: این خدمات نسبتاً جدید است که صندوق آن را ارائه می‌کند و ریسک سیاسی سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج از کشور را زیر پوشش قرار می‌دهد.
شهرآئینی صدور ضمانتنامه‌های ارزی را بخش چهارم فعالیت صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد و گفت: صندوق این ضمانت‌ها را برای پیمانکاران ایرانی به منظور فعالیت در مناقصه‌های بین‌المللی خارج از کشور ارائه می‌کند که شامل دو بخش حسن انجام کار و پیش‌پرداخت است.
مدیر ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران اعتبارسنجی و مشاوره را از دیگر خدمات این صندوق معرفی کرد و گفت: صادرکنندگان کالا و خدمات، پیمانکاران و بانک‌های داخلی جزو استفاده کنندگان از صندوق ضمانت صادرات ایران هستند.
وی با اشاره به اینکه بانک‌های خارجی نیز می‌توانند به عنوان ذی‌نفعان صندوق ضمانت صادرات ایران محسوب شوند، ادامه داد: قیمت و کیفیت مناسب دو مؤلفه در فروش کالاست و در حال حاضر مسئله اعتبار به اندازه دو مؤلفه دیگر اهمیت پیدا کرده است.
شهرآئینی از مهیا شدن امکانات وسیع شرایط اعتباری ضمانت صادرات ایران خبر داد و اضافه کرد: صادرکنندگان با استفاده از این شرایط می‌توانند بازارهای جدیدی را تسخیر کنند.
مدیر ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران به عملکرد این صندوق در 2.5 سال اخیر اشاره کرد و افزود: حدود 5 میلیارد دلار از صادرات کشور در این مدت زیر پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در مدت 2.5 سال گذشته 90 میلیون دلار به صادرکنندگان کالای غیرنفتی خسارت پرداخت شده است، اذعان داشت: 30 میلیون دلار تا کنون بازیافت شده است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول