اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آهنگ آغاز کار باید نواخته شود؛

سرمایه تجار ایرانی نخستین قربانی مشکلات گمرکی است

خبرگزاری فارس: حضور هیئت تجاری پوشاک کشور در ترکیه و برگزاری جلسات مختلف نشانگر این بود که سرمایه تجار ایرانی نخستین قربانی مشکلات گمرکی است.

سرمایه تجار ایرانی نخستین قربانی مشکلات گمرکی است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، هیئت تجاری پوشاک کشور با حضور تنی چند از اعضای هیئت مدیره و روسای اتحادیه‌های شهرهای مختلف کشور با حضور 40 عضو در حالی یک هفته در شهر استانبول ترکیه حضور یافت که مشکلات فراوانی تجارت پوشاک میان ایران و ترکیه را تهدید می‌کند.
حضور این هیئت اگر چه در قالب یک سفر رسمی صورت نگرفت اما آغازی بود بر حضور پر رنگ تجار و بخش خصوصی در امر تسهیل معاملات و تجارت، ‌امری که دولت‌مردان پیش از آن عهده‌دار آن بودند.
 
*آهنگ آغاز کار باید نواخته شود
رضا کامی دبیر‌کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به سفر هیئت تجاری پوشاک کشور به ترکیه اظهار کرد: آهنگ آغاز کار باید نواخته شده و فعالیت‌ها از نقطه‌ای آغاز می‌شد که برای نخستین بار هیئت تجاری پوشاک در قالب یک جمع بازرگان در این برنامه حاضر شدند.
وی ادامه داد: در این برنامه یک هفته‌ای دیدارهای متعدد با حضور اتحادیه‌های تجاری استانبول برگزار شد، که امیدواریم نتایج خوبی به همراه داشته باشد.
کامی با بیان اینکه گفت‌وگو میان تجار و فعالان بخش خصوصی راهگشای مدیران در امر تسهیل و رفع مشکلات است،‌ تاکید کرد: در این زمینه نگاه کارشناسی مورد توجه خواهد بود.
دبیر‌کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه حجم مبادلات ایران و ترکیه را در شش ماهه امسال فراتر از 10 میلیارد دلار خواند و تاکید کرد: ‌در این زمینه فعالیت خوبی از سوی دو طرف وجود دارد.
وی اظهار کرد: گمرک کشور در زمینه نظارت بر کالاهای ورودی به صورت جدی و در زمینه تمام کالاهای ورودی از دیگر کشورهای فعالیت دارد.
 
*امضا سه تفاهم همکاری میان ایران و ترکیه در زمینه تسهیل تجارت پوشاک
 
علی عابدینی نایب رئیس اتحادیه کشوری پوشاک به خبرنگار فارس گفت: هر چند این سه تفاهمنامه حالتی کلی داشته و میان اتحادیه‌های پوشاک ترکیه و اتحادیه پوشاک کشور امضا شد اما آغازی است بر تغییر نگرش‌ها در زمینه ایفای نقش بخش خصوصی در امر تجارت میان دو کشور.
وی ادامه داد: ‌در این سه تفاهمنامه که میان اتحادیه‌های اوتیاد، میسیاد و بایرام پاشا استانبول همچنین اتحادیه کشوری پوشاک امضا شد در زمینه تلاش کارشناسی برای حل مشکلات گمرکی برنامه‌ریزی شد.
عابدینی ادامه داد: سرمایه‌گذاری مشترک در ایران به صورت یک هدف در این سفر دنبال می‌شود و دولتمردان دو کشور نیز بر توسعه سرمایه‌گذاری‌ها تاکید دارند.
وی تصریح کرد: در دیدار روسای جمهور دو کشور هدف 30 میلیارد دلاری برای معاملات دو کشور تعیین شده که اتحادیه‌های پوشاک و البسه می‌توانند در تحقق این هدف نقشی مهم داشته باشند.
نایب رئیس اتحادیه کشوری پوشاک گفت: زمینه‌های تولید مشترک پوشاک میان ایران و ترکیه و تامین بخشی از نیازهای کشورهای منطقه در تبریز وجود دارد.
وی تصریح کرد: نیروی کار ارزان در ایران و قابلیت‌های منطقه‌ای و ترانزیتی در آذربایجان‌شرقی می‌تواند موجبات سرمایه‌گذاری مشترک و سودآفرین را فراهم کند.
 
*ظرفیت‌های تجارت پوشاک تبریز منحصر به‌فرد است 
سعید منزوی دبیر اتحادیه کشوری پوشاک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تبریز به عنوان یک شهر دارای سابقه در امر تجارت دارای ظرفیت‌های متعددی است، اظهار داشت: می‌توان با توجه به سابقه این شهر و قرار گرفتن آن در جاده ابریشم اقدامات متعدد تجاری در آن انجام  داد.
وی یادآور شد: در حال حاضر در شهر تبریز فروشگاه‌های بزرگ و واحدهای تجاری متعددی وجود دارد که می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای استان و شمال‌غرب کشور در سطح ملی و حتی بین‌الملل نقش ایفا کند.
دبیر اتحادیه کشوری پوشاک گفت: با توجه به ظرفیت‌های خاص تبریز، مرکز تجارت منطقه‌ای پوشاک در تبریز باید ایجاد شود.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که ایجاد این مرکز تجاری به معنای فراهم کردن یک بازار یک‌طرفه برای تجار ترک نیست بلکه تحقق تجارتی حقیقی در این بازار بزرگ مورد توجه خواهد بود.
معاون اتحادیه پوشاک تبریز، خواستار تمرکز فروشگاه‌های لباس در تبریز شد و گفت: تمرکز و تلفیق این مراکز و ایجاد فروشگاه‌های بزرگ در راستای تبدیل تبریز به عنوان مرکز تجارت منطقه‌ای پوشاک مهم خواهد بود.
دبیر اتحادیه کشوری پوشاک اضافه کرد: استان‌های مختلفی می‌توانند به عنوان مرکز تجارت منطقه‌ای پوشاک مطرح باشند اما باید قبول داشت که مزیت‌ها اقتصادی و جغرافیایی تبریز منحصر به فرد است.
وی، از تاسیس چند فروشگاه بزرگ در تبریز در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: با توجه به تعداد زیاد واحدهای تجاری در این شهر به نظر می‌رسد تاسیس مرکز تجارت منطقه‌ای پوشاک در این شهر پاسخگوی این مشکل نیز باشد.
 
 *شان تجارت ایران فراتر از این است
 
خسرو انور، مدیر پلاسکو بزرگ و صاحب سه کارخانه تولید پوشاک در ترکیه از شرایط تجارت پوشاک میان ایران و ترکیه انتقاد کرده، گفت: شان تجارت ایران این شرایط نیست و در حالی‌که تجار ترک نگاهی خاص به بازار ایران داشته و حتی آن را به بازار اروپا ترجیح می‌دهند، نباید فرصت را از دست داد.
وی ادامه داد: ‌مردم ایران خوش لباس و خوش‌پوش بوده و تجار ترک نیز این مسئله را درک می‌کنند، از این رو برای مردم ایران اهمیت خاصی قائل هستند.
انور اظهار کرد: در حالی‌که فرهنگ و ادب مردم ایران بسیار فراتر از برخی کشورهای دیگر است، شاهد پاره‌ای مشکلات تجاری هستیم که در شان این ملت با فرهنگ نیست.
مدیر فروشگاه پلاسکو بزرگ تاکید کرد: شان تجارت ایران بالا است ولی امروز حجم زیادی از بار پوشاک به ایران از طریق الاغ صورت می‌گیرد و این در حالی است که برای کشورهایی چون افغانستان و آذربایجان تجارت با هواپیما صورت می‌گیرد.
   
 *تجار ایرانی و اتحادیه‌ها از قدرت کافی در زمینه رفع موانع گمرکی برخوردار نیستند
تامر پالا، مدیر شرکت ایتکیب ترکیه و عضو هیئت مدیره اتحادیه اوتیاد استانبول نیز به فارس گفت: خواستار رفع موانع گمرکی برای تجار ترک در ایران هستیم.
وی با اشاره به سابقه روابط تجاری این شرکت با ایران اظهار کرد: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران این روابط به صورت گسترده آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.
مدیر شرکت ایتکیب ترکیه گفت: موانع گمرکی مانعی بر سر مبادلات تجاری ایران و ترکیه بوده و قاچاق کالا رهاورد این مشکلات است.
پالا ادامه داد: قاچاق پوشاک به ایران از طریق ترکیه علاوه بر مشکلات بسیاری که برای خود تجار ایرانی فراهم کرده، برای فعالان اقتصادی ترک نیز ناخوشایند است و سبب شده تا نتوانیم در زمینه بازگشت سرمایه و دریافت پول خود مطمئن باشیم.
مدیر شرکت ایتکیب ترکیه گفت: 90 درصد تجارت پوشاک ایران و ترکیه به صورت قاچاق صورت می‌گیرد و تجار ایرانی به علت عوارض سنگین گمرک ایران حاضر به خرید رسمی نیستند.
عضو هیئت مدیره اوتاید ترکیه یادآور شد: ایران نقش مهمی در تجارت منطقه دارد و با توجه به قدرت اتحادیه‌های پوشاک ترکیه که عمدتا در استانبول متمرکز بوده و در سطح بازارهای معتبر اروپایی حاضر می‌شوند، می‌توان به آینده روابط بیش از پیش خوش‌بین بود.
وی، به دیدارهای متعدد خود از ایران و تبریز اشاره کرد و افزود: در دیدار با روسای اتاق بازرگانی در ایران و تبریز بر موضوع ضرورت اصلاح قوانین گمرکی در ایران تاکید شده است.
مدیر شرکت ایتکیب ترکیه گفت: فعالان اقتصادی ترکیه مایل به حضور گسترده در بازار ایران هستند اما موانع این توسعه نیز باید با همکاری خود تجار و چانه‌زنی آنان با مسئولان ایرانی برطرف شود.
 
 اما؛ 
 به نظر می‌رسد حضور یک هیئت تجاری با محوریت بخش خصوصی و مدیریت آن در یک سفر خارجی اتفاقی کم‌نظیر حداقل در سطح آذربایجان‌شرقی باشد و اتحادیه پوشاک تبریز برای نخستین بار در میان 70 اتحادیه این شهر به خود جرات داده تا چنین برنامه‌ای را برگزار کند.
حضور این هیئت در استانبول و دیدار با روسای اتحادیه‌های تاثیرگذار این شهر و نیز شهردار مناطق استانبول در کنار استقبال گرم از این اتحادیه نشان داد که ظرفیت چنین اقدماتی وجود داشته است.
هر چند برخی تجار حاضر در این هیئت از نوع برگزاری این سفر انتقاد کرده و مشکلاتی را مطرح کردند اما در مجموع این اقدام برای نخستین بار شایسته تقدیر و تحسین بود.
نکته مهم و جالب توجهی که شایسته توجه استاندار محترم آذربایجان‌شرقی است، عدم استقبال و توجه مسئولان رسمی این شهر از هیئت تجاری تبریز بود، اتفاقی که عکس آن را در استان آذربایجان‌شرقی شاهد بوده و هیئت‌های تجاری و اقتصادی بخش خصوصی حتی در سایزهای بسیار کوچک‌تر مورد استقبال آقای استاندار قرار می‌گیرند.
شاید بهتر بود در سطح مسئولان دولتی ترکیه نیز این هیئت مورد توجه وی‍ژه قرار می‌گرفت تا زمینه‌های بیشتری را برای موفقیت این برنامه ابتکاری شاهد باشیم.
انتهای پیام،/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول