اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر حراست سازمان اوقاف خبر داد:

احداث موزه خاص اشیای موقوفی بقاع متبرکه‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر حراست سازمان اوقاف و امور خیریه‌ گفت: در راستای نگهداری و حراست از اشیا و سنگ‌های قیمتی موجود در امامزادگان یا بقاع متبرکه، در هر استان موزه خاص این اشیاء احداث می‌شود.

احداث موزه خاص اشیای موقوفی بقاع متبرکه‌
محمد مؤمنی در حاشیه بازدید از ادارات اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در ارتباط با وضعیت حراستی و امنیتی امامزادگان و موقوفات در کشور اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، سازمان اوقاف و امور خیریه شرایط بسیار خوبی را در حفظ اموال و دارایی‌های موقوفات خصوصاً در مکان‌هایی که دارای ارزش تاریخی و هنری هستند، ایجاد کرده است.
وی با اشاره به وجود اشیا یا قطعات با ارزش وقفی در یک بقعه یا امامزاده، تصریح کرد: امر توجه به نگهداری و حفظ این اشیاء ضعفی است که گاه در کشور دیده می‌شود و در سازمان اوقاف و امور خیریه نیز امر اشیای میراثی نیاز به توجه و جدیت خاصی دارد.
مدیرکل دفتر حراست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه در راستای توجه و نگهداری اشیای میراثی در موقوفات کشور طرح‌های متفاوتی در سازمان اوقاف تهیه شده است، گفت: در نظر داریم که در هر استان موزه مجزایی را به وجود آوریم تا بر این اساس اقلام و اشیای میراثی موقوفی را به آن منتقل کرده و به صورت صحیحی از آنها حفاظت کنیم.
وی با اشاره به باز بودن درب امامزادگان و بقاع متبرکه تا پاسی از شب،گفت: وجود اشیای با ارزش و تاریخی در برخی از این اماکن متبرکه به مثابه تاریخچه آن امامزاده محسوب می‌شود که نیازمند حراست ویژه‌ای است.
مؤمنی ادامه داد: اگر سنگ یا شی قیمتی موقوفه‌ای را بخواهیم خارج کنیم مردم با دلخوری یا نگرانی به این قضیه می‌نگرند که بر این اساس در برخی از این اماکن ساخت بنا یا تعبیه کردن فضای محفوظی را در برنامه قرار داده‌ایم تا به این واسطه این اشیاء را در همان مکان محافظت کنیم.
وی تصریح کرد: ایجاد فضا و یا مکانی برای نگهداری اشیاء میراثی و گران‌بهای موقوفات مستلزم جذب اعتبارات است که در این زمینه سازمان اوقاف در سال‌های اخیر حرکت خوبی را در راستای بهره‌برداری و جذب اعتبارات کرده است.
مدیرکل دفتر حراست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: به‌ دلیل شرایط خاصی که سازمان اوقاف و امور خیریه در گذشته داشته بهره‌وری یا استفاده از فرصت‌ها و امکانات استانی و نیز بودجه‌هایی که در این خصوص اختصاص داده می‌شود، جذب اعتبارات در حال حاضر به سهولت انجام نمی‌شود.
وی بیان کرد: گلایه‌مندی کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه این است که به دلیل این تفکر که موقوفات درآمدهایی دارند، نتوانسته‌اند از اعتبارات بهره‌برداری کنند که این باید مورد توجه مسئولان باشد.
مؤمنی عنوان کرد: مسئولان باید بدانند که درآمدهایی را که سازمان اوقاف و امور خیریه از محل موقوفات دارد صرفاً باید در راستای نیت واقف یا مواردی در همین راستا هزینه شود.
وی گفت: اگر اعتبارات ملی و استانی برای اوقاف و امور خیریه تأمین شود، طرح‌هایی که در اوقاف تأمین و تهیه شده اجرایی شده و بر این اساس می‌توان شرایط را بهتر کرد.
مدیرکل دفتر حراست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای ارتقای امنیت و حراست موقوفات و امامزادگان در سطح کشور، گفت: تاکنون نصب دوربین‌های مداربسته و نیز استفاده از برخی از تجهیزات حفاظتی برای بقاع و اماکن متبرکه صورت گرفته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امر ارتقای امنیت و حراست از بقاع و اماکن متبرکه در سطح کشور در برخی از مکان‌ها نیاز به توجه ویژه و خاصی دارد.
انتهای پیام،/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول