اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی:

تخریب بنای خرق پیگیری‌ قانونی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: تخریب بنای تاریخی روستای خرق فاروج پیگیری‌ قانونی می‌شود.

تخریب بنای خرق پیگیری‌ قانونی می‌شود
علی کاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به اینکه این اثر اخیراً مورد تخریب قرار گرفته است، اظهار داشت: میراث فرهنگی خراسان شمالی پیگیری‌های قانونی لازم را به منظور شناسایی افراد و یا دستگاه خاطی به عمل خواهد آورد.
وی با تاکید بر اینکه طبق قانون تخریب هرگونه آثار و بناهای تاریخی پیگرد قانونی دارد، افزود: بر اساس مفاد قانونی هر کسی تمام یا قسمتی از ابنیه اماکن، محوطه‌ها و مجموعه فرهنگی تاریخی را تخریب کند، علاوه بر جبران خسارت به حبس از یک تا 10 سال محکوم خواهد شد.
کاظمی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی با جدیت با پرونده‌های مربوط به تخریب و حفاری آثار تاریخی برخورد می‌کند، تصریح کرد: صرفاً طی امسال 18 پرونده قضایی در شعبات دادگستری‌های خراسان شمالی تشکیل و در حال رسیدگی است.
وی همچنین تعداد پرونده‌های تشکیل شده در سال گذشته مربوط به حفاری و تخریب میراث فرهنگی در خراسان شمالی را 20 پرونده عنوان کرد و گفت: متهمان این پرونده‌ها به حبس و جزای نقدی محکوم شده‌اند.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، تخریب آثار تاریخی در این استان عمدتاً توسط افراد غیربومی انجام می‌شود.
 
* تبلیغ نگهداری و استفاده از فلزیاب ممنوع است
کاظمی در ادامه با اشاره به ممنوعیت قانونی هر گونه تبلیغ، نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب اظهار داشت: طبق قانون تبلیغ، نگهداری و خرید و فروش این فلزیاب‌ها جرم محسوب می‌شود.
خاطرنشان کرد: بر همین اساس مجوزی برای استفاده از فلزیاب صادر نمی‌شود و در مواقع ضروری و برای استفاده در بخش معدنی، این مجوز صرفاً از طریق میراث فرهنگی صادر خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: سال گذشته چندین فلزیاب توسط این اداره کل از افراد متخلف شناسایی و توقیف شد و متهمان به مراجع قضایی معرفی شدند.
 
* 471 اثر تاریخی خراسان شمالی ثبت فهرست ملی شد
وی در ادامه، تعداد آثار تاریخی ثبت شده در خراسان شمالی در فهرست آثار ملی را 471 اثر عنوان کرد و گفت: از این تعداد 452 اثر تاریخی، 14 اثر طبیعی و 15 اثر معنوی است.
وی با اشاره به اینکه کاوش‌های تپه‌های تاریخی آخ تپه و تپه حیدران در شهرستان‌های مانه و سملقان و جاجرم انجام شده است، افزود: این کاوش‌های باستان شناسی همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام/صا20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول