اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در حاشیه همایش قرض‌الحسنه در فرهنگ رضوی؛

جشنواره قرض‌الحسنه در فرهنگ رضوی با لباس غربی

خبرگزاری فارس: همایش سراسری قرض‌الحسنه در فرهنگ رضوی در حالی در اصفهان برگزار شد که بویی از قرض‌الحسنه در فرهنگ رضوی اسلامی احساس نشد و همانند سایر همایش‌های قرض‌الحسنه به جای نگاه داخلی و اسلامی، باز هم از منظر غربی به قضیه نگاه شد.

جشنواره قرض‌الحسنه در فرهنگ رضوی با لباس غربی
به گزارش خبرنگار فارس از اصفهان این همایش همان‌طور که از عنوان همایش علمی پژوهشی قرض‌الحسنه در فرهنگ رضوی پیدا بود به نظر می‌رسید که محوریت همایش با قرض‌الحسنه و نقش آن در فرهنگ رضوی باشد.
اما نکته جالب توجه این همایش این بود که نه تنها در این همایش قرض‌الحسنه و جایگاه آن مشخص نشد که عنوان فرهنگ رضوی و امام رضا(ع) فقط در قالب کلیپی به حضار ارائه شد.
و جالب‌تر اینکه، نقش کمیته امداد استان اصفهان به عنوان متولی برگزار کننده مشخص نشد و هیچ راهکاری که نقش و جایگاه قرض‌الحسنه و کاربرد آن در کمیته امداد را نشان دهد، در این همایش بیان نشد.
به ظاهر مسئولان متولی برگزار کننده همایش با توجه به حوادث اخیر در بانک‌ها و اختلاس‌ها، دل پری از نظام بانکی کشور داشتند که در همایش علمی و پژوهشی قرض‌الحسنه در فرهنگ رضوی باز هم به جای ارائه راه حل و نقش قرض‌الحسنه در فرهنگ رضوی، گله‌‌مندی از کل نظام بانکداری کشور را موضوع محوری همایش قرار دادند.
آنچه قابل تأمل به نظر می‌رسد این است که عنوان همایش با مطالبی که ارائه شد سنخیت چندانی با هم نداشته و در عمل نقش کمیته امداد امام خمینی (ره) و قرض‌الحسنه مشخص نشد.
مطالب قابل توجه در بروشورها حکایت از عنوان‌های مهم بررسی همچون جایگاه قرض‌الحسنه در اندیشه اسلامی و تفکر رضوی و بررسی راهکارهای احیای قرض‌الحسنه در جامعه اسلامی بود، اما باز هم پرداختن به نظریات غربی برای رسیدن به قرض‌الحسنه با پسوند اسلامی روندی را طی کرد که خارج از سقف ظرفیت همایش بود.  
محمد جواد صدق مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان اصفهان در اظهارات خود عنوان کرده بود متولی برگزاری این همایش را به خاطر ارتباط و نقش قرض‌الحسنه با خودکفایی مدد جویان و اینکه راه حل بهتری را برای خودکفایی بیشتر افراد تحت پوشش ایجاد کند بر عهده گرفته است.
اما به نظر می‌رسید که  همایش فقط بهانه‌ای برای کمیته امداد بود و در اصل و کلان هشدارهایی از عمق فاجعه نظام بانکداری فعلی و وضعیت پیش روی بانک‌ها و ربا را مطرح می‌کرد.
افسانه بیات از دعوت شدگان به این همایش که از قرض‌الحسنه دانشجویان ایران تهران به این همایش آمده بود در مورد این همایش به خبرنگار فارس گفت: انتظار داشتم در این همایش قرض‌الحسنه را از دید اسلامی و نیز فرهنگ رضوی بررسی و راهکار ارائه دهند، در حالی که صحبت‌های اساتید با عنوان همایش هم‌خوانی نداشت.
وی افزود: این چندمین بار است که همایشی با عنوان قرض‌الحسنه  در کشور برگزار می‌شود و در عمل بدون نتیجه و خروجی تمام می‌شود.
این مهمان همایش افزود: همیشه در همایش‌های قرض‌الحسنه اساتید از دیدگاه غربی شروع می‌کنند تا به بانک‌داری اسلامی برسند و این در حالی است که بانکداری اسلامی خود می‌تواند به صورت مستقل به ارائه نظریه پرداخته و  آن را اجرایی کند.
گفتنی است، در حالی همایش علمی پژوهشی قرض‌الحسنه در فرهنگ رضوی در اصفهان به کار خود پایان داد که به جزء ارائه برخی موارد از مقالات بقیه نظریات به جای پرداختن به قرض‌الحسنه و دیدگاه‌های ائمه معصومین به وضعیت بانکداری و به پشت پرده‌های نبودن پول در بانک‌ها اشاره داشت.  
انتهای پیام؛/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول