اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد:

تولید سیب‌زمینی تا سقف 870 هزار تن در اردبیل

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با آغاز برداشت محصول سیب‌زمینی میزان تولید این محصول در استان اردبیل امسال از مرز 870 هزار تن می‌گذرد.

تولید سیب‌زمینی تا سقف 870 هزار تن در اردبیل
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد در جلسه بررسی مشکلات سیب‌زمینی‌کاران و برخی از زارعان منطقه اظهار داشت: تاکنون بیش از 35 درصد محصول سیب‌زمینی استان اردبیل برداشت شده و همچنان برداشت محصول از سطح زیر کشت این محصول ادامه دارد.
وی تصریح کرد:‌ امسال 23 هزار و 650 هکتار از اراضی استان به ویژه در شهرهای اردبیل، نیر و نمین به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافته است که به ازای هر هکتار پیش‌بینی می‌شود 37 تن محصول برداشت شود.
نیکشاد عمده ارقام سیب‌زمینی تولید شده در این استان را آگریا اعلام کرد و افزود: سیب‌زمینی تولید شده در این استان از نظر کمیت و کیفیت در شرایط مطلوبی قرار دارد به طوری که ارزش غذایی و انبارمانی آن مناسب است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد:‌ همین رویه سبب شده است تا هر ساله به نقاط مختلف کشور برای تأمین بذر و خوراک سیب‌زمینی کشت و برداشت شده اردبیل عرضه شود.
وی به سیب‌زمینی‌کاران توصیه کرد با هدف کاهش خسارات آفت بید سیب‌زمینی در انبارها اصلی‌ترین کار جلوگیری از ورود غده‌های آلوده به انبار را در سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
به گزارش فارس، معاون جهاد کشاورزی اردبیل ادامه داد: در صورت مهیا نبودن شرایط اصولی انبارداری شامل تهویه مناسب، نصب در و پنجره توری و دمای چهار تا شش درجه سانتیگراد و رطوبت 50 تا 60 درصد مخصوصاً در انبارهای سنتی توصیه می‌شود در اسرع وقت نسبت به فروش محصول با مصرف تازه‌خوری اقدام کنند، در غیر این صورت محصول انبار شده دچار خسارات سنگین می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در حال حاضر صادرات سیب‌زمینی به کشور آذربایجان از طریق گمرک بیله‌سوار انجام می‌شود، گفت: تمهیدات لازم برای صادرات این محصول به داخل و خارج از کشور از استان اردبیل به همت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد که انتظار می‌رود مجوز لازم صادر شود.
نیکشاد با اعلام حمایت از کشاورزان منطقه از آنها خواست اصول انبارداری را به ویژه اصول فنی و برخی اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده و اجازه ندهند محصول برداشت شده رویه فاسد شدن به خود بگیرد.
وی در ادامه سخنان خود از ابلاغ تسهیلات یارانه‌دار برای خرید ادوات دنباله‌بند تراکتور خبر داد.
نیکشاد در ادامه افزود: جهاد کشاورزی آمادگی لازم را برای معرفی متقاضیان واجد شرایط خرید ادوات دنباله‌بند به ویژه ادوات خاک‌ورزی حفاظتی به بانک کشاورزی را دارند.
معاون جهاد کشاورزی اردبیل در پایان تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند برای اخذ اطلاعات بیشتر به مراکز خدمات جهاد کشاورزی بخش و مدیریت شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول